3098
Sök

5-växlad Sierra låda i min Taunus utan kapning?

46 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Hallå där smile

Ska byta hela "motorpaket" i min Taunus till ett motorpacket från en Sierra. Motorerna är detsamma, Pinto 2.0L, så det borde ju inte bli jättestora problem med att få den på plats. Men frågan är om Växellådan passar. Man vill ju helst inte behöva kapa kardanaxeln.

Så nu undrar jag ifall någon på Garaget har erfarenhet av ett sådant byte? Och hur mycket jobb det var för er att genomföra detta?
Senast redigerat av AtlanticBlue (27 januari 2010)

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
27 januari 2010
Hjälpte polarn med exakt samma operation, du behöver inte kapa i tuneln något dock så måst du sierrans hardy skiva vill jag minnas.
kardan behöver du inte heller göra något åt passar, dock så måst du modda växellåds fästet. Vi gjorde så att vi borra fyra nya hål i sierrans fäste så att dom passa in mot hålen i karosen kanske vi vände den också de minns jag inte men de ser du ju när du lägger dit den...

Detta var på en fyradörrars ronny o ragge model.
Ganska enkel grej tyckte vi att de va att slänga dit allt, lycka till!!

46 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Tack så mycket big_smile

Det är alltid bäst att fråga om råd så att man inte tar sig vatten över huvudet.

dock så måst du sierrans hardy skiva vill jag minnas

Jag måste vadå med hardyskivan? Förstår inte meningen.. hmm
Senast redigerat av AtlanticBlue (27 januari 2010)

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
27 januari 2010
Jo bättre fråga före än efter smile

Hoppsan my bad, du måste använda sierrans hardyskiva vill jag minnas för att den inte går att montera bort från yoken på lådan, tror de va någe sånt iallfall kan ha fel på den punkten men de va någe konstigt med hardyskivan minns jag...

46 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
Kanon, då är det bara att vänta på våren. Sedan blir det skruva och skära smile

Sök