4284
Sök

Olika fyrhjulsdrifter

SAAB-åkare
26 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
#1
Hoppas de här hamnar rätt nu..

Funderar på köpa fyrhjulsdriven bil, men funderar över de här med olika drifterna haldex, torso osv.
Vilka bilar har de olika, vilka modeller o årsmod?
Hur fungerar de olika o vad är att föredra (många kockar såklart men tips iaf)

De som funderingarna ligger på är passat, bmw 3-serie, v70, audi a4/a6, de är generellt från 2001 o framåt som är intressant

Svar som enbart går ut på tex "quattro är bäst" är inte intressant, tack!


Smålänning
7 883 Inlägg
16 augusti 2009
#2
Passat har väll Haldex från nått år... BMW och Volvo kör viskodiff i den gamla, i de nya kör Volvo Haldex, men vet inte med BMW. Audi har väll alltid Torsen.

Dem enda som har "riktig" fyrhjulsdrift i personbilar brukar väll  sägas vara Subaru... De andra är mest koppla in om det spinner.. Men audi vet jag går att åka på häng med, och även nya haldex ska det gå med smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
16 augusti 2009
#3
Audi A4/A6/A5/A8 och Q7 har Torsendiffrential som fördelar kraften i fyrhjulsdriften.
Audi A3/TT har Haldex.

Fyrhjulsdrift nuförtiden i bilar är bra oavsett märke, dom arbetar bara på olika sätt.

Sir
291 Inlägg
16 augusti 2009
#4
4wd inte helt lätt. En del räcker det med att ett hjul spinner så står man still. Vet iaf att min Celica driver på 3 hjul. 50/50 mellan fram och bak samt en torsendiff i bakaxeln. Har fått aggera traktor många gånger när man varit med polarna på någon sjöis och dom kört fast.

http://www.kvp.se/1.147471
http://www.swedenoffroad.com/sv/skola/4hjulsdrift.html

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

1 353 Inlägg
18 augusti 2009
#5
twin_cam skrev:
Passat har väll Haldex från nått år... BMW och Volvo kör viskodiff i den gamla, i de nya kör Volvo Haldex, men vet inte med BMW. Audi har väll alltid Torsen.

Dem enda som har "riktig" fyrhjulsdrift i personbilar brukar väll  sägas vara Subaru... De andra är mest koppla in om det spinner.. Men audi vet jag går att åka på häng med, och även nya haldex ska det gå med smile

BMW's 4wd driver på alla 4 konstant också!
dock inte samma system som subaru använder, och BMW's system är väldigt känsligt också, åtminstone det äldre, ingen koll på det nya.

There's no replacement for displacement

28 Inlägg
18 augusti 2009
#6
quattro är bäst ;o


SAAB-åkare
26 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
#7
Ok tack för svar, men är de ingen som har koll på HUR de olika systemen fungerar? Eller finns de på nätet någonstans, förklaring av de olika samt vilka bilar, modeller o årsmodeller som hör vart? Jag har inte hittat de men kanske söker fel (A)


Sir
291 Inlägg
18 augusti 2009
#8
MiaMaria84 skrev:
Ok tack för svar, men är de ingen som har koll på HUR de olika systemen fungerar? Eller finns de på nätet någonstans, förklaring av de olika samt vilka bilar, modeller o årsmodeller som hör vart? Jag har inte hittat de men kanske söker fel (A)

Kollat på länkarna jag postade tidigare?

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

674 Inlägg
18 augusti 2009
#9
MiaMaria84 skrev:
Ok tack för svar, men är de ingen som har koll på HUR de olika systemen fungerar? Eller finns de på nätet någonstans, förklaring av de olika samt vilka bilar, modeller o årsmodeller som hör vart? Jag har inte hittat de men kanske söker fel (A)

Du kan söka på youtube på dom olika märkena, har en film på min egen XC70 med visko kopplingen, på min sida. den kan ge en bra hint om hur den funkar!

Men sen är det inte att köra en AWD som att köra en fram eller bak hjulsdriven... 
Det är jätte noga med att tänka på att shifta om hjulen med jämna mellan rum, mellan fram & bak & hålla koll på hur ojämt däcken slits.  För är det nått som pajar AWD systemen sä är det ojämt slitna däck, vid framför allt körning på asfalt.. Det dödar allt i längden.... ÄVEN audi & subaru som sägs tåla så mycket stryk!
Senast redigerat av Ramrod (18 augusti 2009)

With great freedom comes great responsebility

huh?
10 427 Inlägg
18 augusti 2009
#10
Volvo-AWD från Getrag AWD i Köping är just allhjulsdrift och inte fyrhjulsdrift är dom noga med att påpeka för att "sticka" ut. tongue


Med lem
1 127 Inlägg
18 augusti 2009
#11
På en bil som går gata spelar det ingen roll vad du skaffar.. tongue


2 014 Inlägg
18 augusti 2009
#12
GTR har annars fin "fyrhjulsdrift" då den är både bak- och fyrhjulsdriven i syfte att optimera acceleration och kurvtagningsförmåga.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

498 Inlägg
18 augusti 2009
#13
MiaMaria84 skrev:
Hoppas de här hamnar rätt nu..

Funderar på köpa fyrhjulsdriven bil, men funderar över de här med olika drifterna haldex, torso osv.
Vilka bilar har de olika, vilka modeller o årsmod?
Hur fungerar de olika o vad är att föredra (många kockar såklart men tips iaf)

De som funderingarna ligger på är passat, bmw 3-serie, v70, audi a4/a6, de är generellt från 2001 o framåt som är intressant

Svar som enbart går ut på tex "quattro är bäst" är inte intressant, tack!

Innan det går att göra någon rekommendation måste du berätta varför du vill ha 4wd, vad du förväntar dig av bilen och hur du kommer att använda den.


86 Inlägg
10 februari 2010
#14
Här är ett kort klipp i slowmotion som visar hur min A3 med haldex fungerar ute på fältet.
Dock har den gått långt utan service på haldexen så den kanske inte visar helt rättvist.

http://www.youtube.com/watch?v=1OL3Iyr96Y8

En öl.. brukar leda till fler öl.

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
10 februari 2010
#15
Senaste Auto motor & Sport tidiningen hade ett stort test av olika 4wd system dock främst i sportbilar... men va väll iaf en 10olika bilar!

Där konstaterades det att Audi S4 B8 (nya torsen diffen med 60/40 bak/fram) var den mest kompetenta vinter fyrhjulsdriften i testet!
snabbast runt deras "bana" och snabbast acceleration... Resten av +- kommer jag inte ihåg men bara för TS att köpa på sig tidningen och läsa:) Är nog mycke vettigt om fyrhjulsdrift rent generellt i det nummret!

Sen att en bil med Torsendiff skulle vara bäst för just TS låter jag vara osagt då det är som folk har sagt tidigare, vad du förväntar dig av bilen och vad du ska använda den till som kommer avgöra vad som passar bäst!

Men jag kan själv säga att jag är 100% nöjd med fyrhjulsdriften i min A4 ("gamla" torsen). Alldrig varit några som helst problem med stabilitet eller att ta sig fram även om bilen agerar plog på vägen pga snödjupet... Och går att leka friskt ifall man bara vill eller köra tryggt ifall man har det som mål! Och framförallt går det att köra snuskigt fort på vinterväg(men sen är den ju som vilken annan bil som helst att få stopp på...)
Senast redigerat av Danne_gg (10 februari 2010)

Four rings to rule them all!


Sök