Bort med ventilkåpan o ner med tråget...Rengör så gott det går. återmontera. Häll därefter på "Biltema syntet olja". Kör sedan ca 50 mil. Häll på sk "invändig motorrengöring" o följ instruktionerna. Byt sedan till valfri olja av god kvalitet. Då bör du ha fått ut de mesta...Om du googlar på "oil sludge" o väljer bilder ser du hur det kan se ut...
Edit: Jag har som "merit" faktiskt avfettat en motor invändigt (VW Polo 1.3 -82). Monterade av tråget o avfettade toppen som var ordentligt koksad, sköljde sedan med vatten, tråget givetvis demonterat. Gjordes i samband med byte av kamaxel, Hällde sedan på olja o körde ca 10 mil med den första oljan, bytte sedan igen. Bilen gick ytterligare 3500mil i min ägo utan bekymmer, såldes sedan. Detta är dock inget jag skulle våga göra på en -01:a, men om det ser det super-jävligt ut under kåpan så kanske-kanske...
Senast redigerat av dawwe (17 februari 2010)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure