4253
Sök

Montera batteriladdare

11 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#21
IP44 är för utomhusbruk, t.ex. trädgårdslampor är ofta IP44.

Sen beror det på hur man monterar. Kommer kabeln in uppifrån så räcker inte IP68 utan apparaten blir vattenfylld efter en viss tid om den är i en fuktig miljö.

Eftersom cteken (xs3600) består av två plastdelar med en packning emellan och jag avser montera den horisontellt upphängd och med kabeln böjd som droppnäsa så tror jag att den kommer klara fukten.

446 Inlägg
20 februari 2010
#22
fredde_petermann skrev:
VW_67 skrev:
Ctec får inte monteras utomhus då de inte är tätade, så laddaren måste sitta i bilen för att garantier o annat ska gälla..

grena av kabeln till kupevärmare med "Y-kors", förlängningskabel och ett till kupevärmaruttag under sätet ist wink

där har du fel det står klart och tydligt att dom är helt fukt säkra och är utomhus klassade har själv en ctek multi xs 25000

om det är helt fel så har generalagenten ljugit för mig tongue vi får aldrig montera ctec utanför kupen på jobbet om vi vill att garantier ska gälla...

323 Inlägg
20 februari 2010
#23
Ut klippt från
http://www.transportlogistik.com/PDF/IP%20klassning.pdf

IP klassning

Europeiska standardiseringskommitten

Första siffran anger skydd mot främmande partiklar (täthet) i diameter

1. 50 mm
2. 12,5 mm
3. 2,5 mm
4. 1 mm
5. Dammskyddad – tar inte skada av damm
6. totalt dammtät

Andra siffran anger skydd mot vatten

1. Vertikalt fallande vattendroppar
2. Vertikalt fallande vattendroppar vid +/- 15 graders lutning
3. Vertikalt sprayad med vatten vid +/- 60 graders lutning
4. Vattenstänk från alla håll
5. Vattensprut från alla håll
6. Kraftigt vattensprut från alla håll
7. Tillfälligt under vatten på 1m djup
8. Kontinuerligt under vatten
Senast redigerat av Froborg (20 februari 2010)


446 Inlägg
23 februari 2010
#24
IP-klassade produkter ska vara täta i olika grad, men som sagt är dom sällan det. vore mycket dumt att chansa

Sir
291 Inlägg
23 februari 2010
#25
Har du motorvärmare så finns det ju laddare till både DEFA och Calix som fungerar bra och är säkert utan krångel.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

38 Inlägg
24 februari 2010
#26
Jag har en CTEK 3600XS som jag haft i motorummet på min 9-5 och nya 9-3. Har kopplat in den i en calix y-gren. Den är IP65. Jag kan varmt rekommendera att använde Ctek till detta men köp en med IP65 och minst en 3600 som har lite bättre laddprogram. Bunta fast all ordentligt bara smile.

Saab4ever

233 Inlägg
1 mars 2010
#27
VW_67 skrev:
fredde_petermann skrev:
VW_67 skrev:
Ctec får inte monteras utomhus då de inte är tätade, så laddaren måste sitta i bilen för att garantier o annat ska gälla..

grena av kabeln till kupevärmare med "Y-kors", förlängningskabel och ett till kupevärmaruttag under sätet ist wink

där har du fel det står klart och tydligt att dom är helt fukt säkra och är utomhus klassade har själv en ctek multi xs 25000

om det är helt fel så har generalagenten ljugit för mig tongue vi får aldrig montera ctec utanför kupen på jobbet om vi vill att garantier ska gälla...

jaså på min står det utomhusklassad

Audi frälst

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
1 mars 2010
#28
Läste på bruksanvisningen till min lilla, lilla Ctek... Den är godkänd att monter liggandes eller horisontellt med loggan åt rätt håll...

I vilket fall behöver man inte vara så värst orolig tycker jag, våra 25000 vi har på jobbet åtstår det mesta utan att krokna smile Ramlar ju i golvet ganska ofta, hänger i kablarna, ligger i vattnet på golvet och blir allmänt misshandlade... Enda problemet hittils är en fläkt som lossnat från axeln big_smile



Sök