4320
Sök

Montera batteriladdare

11 Inlägg
11 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej.

Jag tänkte montera en C-tech-laddare i min Audi A6 så att den alltid laddar batteriet när bilen står i motorvärmaren.

Jag tänkte grena av kabeln som går till kupévärmaren med en vanligt IP68-dosa just vid bilbatteriet, klippa bort stickproppen från laddarens kabel och dra den direkt in i dosan. Är det någon som gjort något liknande och har några tips, t.ex. på smidigare sätt än att sätta en dosa för att avgrena kabeln och koppla in laddaren?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 februari 2010
#2
Till vilken nytta? Laddas batteriet ur så kör du för lite, har problem med laddningen eller tjuvström nånstans... Bättre att fixa felet än att krångla med att montera en laddare i bilen, som du sen inte kan ha nytta av nån annanstans...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

21 761 Inlägg
13 februari 2010
#3
Det är ju inte alltid som felet går att fixa, utan man får lindra symptomen. Om man exempelvis är tvungen att använda bilen på ett sätt som innebär "för kort" uppladdningstid så får man istället se till att underhållsladda batteriet. smile

Naturligtvis ska man egentligen sluta att köra kortkörningar, men i vissa fall kanske man inte kan göra så.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 februari 2010
#4
tror han menar en sån där avancerad laddare som sitter i bilen hela tiden ...
sett såna på senaste jobbet.


11 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#5
Syftet med detta är att batteriet alltid ska vara ordentligt laddat. Detta förlänger livslängden på batteriet (förutsatt att man inte har en gammal skräpladdare som överladdar batteriet) och det ger lite extra marginaler när det är riktigt kallt. Finns väl egentligen inte nackdelar, utom då att batteriladdaren är bunden till en bil men jag har ändå bara en bil.

272 Inlägg
13 februari 2010
#6
Jag har gjort precis samma operation, skarv i el-dosa och allt. Jag kör nästan bara korta sträckor så batteriet får tyvärr inte så mycket laddning, framförallt inte vintertid.

Man vill ju ha det hyffsat fukt- och dammskyddat så en dosa med hyffsad IP-klassning var det enklaste alternativet jag kom på. Fast ett och annat garv åt el-dosan har jag fått. Får kanske måla den svart så den inte syns. smile

Ett alternativ om du inte vill ha så permanent installation är att koppla in laddaren i kupéuttaget och hitta något lämpligt ställe i bilen att koppla in laddarens utgångar på. Då kan man alltid ta ut den och använda sladden med klämmor på om man behöver någon gång.

Genom att montera in en ctek-laddare har jag klarat av att köra på ett halvkass batteri i en och en halv vinter extra, men i mellandagarna fick jag slutligen krypa till korset och köpa ett nytt. I slutet var det på gränsen att komma igång om man inte stått på ladding innan så det var helt klart dags att byta. smile


Motborgare
1 099 Inlägg
14 februari 2010
#7
Om du har ett DEFA-system, så har dom en pulsladdare med genomgång till motorvärmaren. Plug and play, mao.
Kolla på deras hemsida.

-- K

62 Inlägg
14 februari 2010
#8
Koppla in laddaren till cigguttaget annars, finns färdiga kontakter från Ctek för det om du inte vill göra en egen.
Sen är det bara att sätta dit ett dubbeluttag där du har kupévärmare inkopplad.
Enkelt att plocka ur till sommarn sen om du vill också.


323 Inlägg
14 februari 2010
#9
om du tänker montera en c-tec laddare så får du absolut inte förlänga kablarna mellan laddaren o batteriet, för dom är anpassade så dom håller rätt resistans så att laddaren vet hur batteriet mår.


4 767 Inlägg
14 februari 2010
#10
Froborg skrev:
om du tänker montera en c-tec laddare så får du absolut inte förlänga kablarna mellan laddaren o batteriet, för dom är anpassade så dom håller rätt resistans så att laddaren vet hur batteriet mår.

Det betyder ju att en ctek inte borde fungera på dom flesta moderna bilar som har batteriet gömt någonstans, och sedan har en start/laddnings-pol i motorrummet.
Min Skyline (som ju är 15 år gammal..) har batteriet långt bak i bagaget bakom en panel, och den laddar jag med ctek via pinnen i motorrummet.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
14 februari 2010
#11
Kavli skrev:
Om du har ett DEFA-system, så har dom en pulsladdare med genomgång till motorvärmaren. Plug and play, mao.
Kolla på deras hemsida.

-- K

Har jag på 9-5´an helt suveränt. fö. finns detta i calix system oxå.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

323 Inlägg
14 februari 2010
#12
Erick skrev:
Froborg skrev:
om du tänker montera en c-tec laddare så får du absolut inte förlänga kablarna mellan laddaren o batteriet, för dom är anpassade så dom håller rätt resistans så att laddaren vet hur batteriet mår.

Det betyder ju att en ctek inte borde fungera på dom flesta moderna bilar som har batteriet gömt någonstans, och sedan har en start/laddnings-pol i motorrummet.
Min Skyline (som ju är 15 år gammal..) har batteriet långt bak i bagaget bakom en panel, och den laddar jag med ctek via pinnen i motorrummet.

Funkar gör de men inte optimalt, sen är de lite skillnad på sladdarna som man i sådana fall skarva laddaren med och kabeln som sitter mellan batteriet o "pinnen" i motorrummet.

Själv har man monterat in ett X antal laddare i fordon på jobbet.

Gjorde en fuling en gång genom när jag bytte en laddare så använde jag dom gamla sladdarna och skarvade på dom på laddaren med resultat att laddaren brändes upp.

Och laddarna används dagligen, sommar som vinter. Har aldrig haf problem med c-tec om dom monteras rätt.


272 Inlägg
15 februari 2010
#13
fonzeka skrev:
Koppla in laddaren till cigguttaget annars, finns färdiga kontakter från Ctek för det om du inte vill göra en egen.

Nej gör absolut inte det! Oftast har inte cigguttaget ström när tändningen är avslagen och då kan man inte heller skicka in ström bakvägen. Chansar du så är risken att det i bästa fall helt enkelt inte fungerar. I värsta fall bränner du upp någon rolig elektronikbox i bilen.


446 Inlägg
15 februari 2010
#14
Ctec får inte monteras utomhus då de inte är tätade, så laddaren måste sitta i bilen för att garantier o annat ska gälla..

grena av kabeln till kupevärmare med "Y-kors", förlängningskabel och ett till kupevärmaruttag under sätet ist wink

11 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#15
Garantin gäller nog inte eftersom jag tänker klippa bort stickproppen och ansluta den fast till en dosa.

Vad gäller kabellängd så tänkte jag använda originalkabeln med ringkabelskor som följde med laddaren. Att längden på kablarna skulle ha någon avgörande betydelse är jag tveksam till eftersom ctek själva säljer en tillbehörskabel för cigg-uttaget. Jag vill dock slippa ha grejer monterade i kupén som inte behöver vara där.

Ctek-laddaren håller ip-klass 65 vilket innebär att den ska tåla att spolas från alla håll utan att ta skada, den är nog inte det otätaste under huven.

446 Inlägg
18 februari 2010
#16
Northbound skrev:
Garantin gäller nog inte eftersom jag tänker klippa bort stickproppen och ansluta den fast till en dosa.

Vad gäller kabellängd så tänkte jag använda originalkabeln med ringkabelskor som följde med laddaren. Att längden på kablarna skulle ha någon avgörande betydelse är jag tveksam till eftersom ctek själva säljer en tillbehörskabel för cigg-uttaget. Jag vill dock slippa ha grejer monterade i kupén som inte behöver vara där.

Ctek-laddaren håller ip-klass 65 vilket innebär att den ska tåla att spolas från alla håll utan att ta skada, den är nog inte det otätaste under huven.

ja nog är dom klassade, men täta är dom inte tongue jag har bytt många som sett ut som akvarier invändigt fast dom suttit relativt skyddat wink

260 Inlägg
18 februari 2010
#17
Jag har haft en av mina laddare i motorrummet i ett antal år nu o det har inte krånglat alls,, funkat kanon..
Dock så vet jag att 25000 laddaren har ju hål på vadera kortsida för ventilation då dom har en fläkt  monterad i själva laddaren ..
https://www1.garaget.org/archive/39/38732/33428/33428-1144874.jpg

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

11 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#18
Vilka c-tek är det du haft fuktproblem med? Alla är ju inte IP65.

I värsta fall kan man ju sätta laddaren i en kapsling, men då blir det knöligt att kontrollera statusen på den.

233 Inlägg
20 februari 2010
#19
VW_67 skrev:
Ctec får inte monteras utomhus då de inte är tätade, så laddaren måste sitta i bilen för att garantier o annat ska gälla..

grena av kabeln till kupevärmare med "Y-kors", förlängningskabel och ett till kupevärmaruttag under sätet ist wink

där har du fel det står klart och tydligt att dom är helt fukt säkra och är utomhus klassade har själv en ctek multi xs 25000

Audi frälst

593 Inlägg
20 februari 2010
#20
fredde_petermann skrev:
VW_67 skrev:
Ctec får inte monteras utomhus då de inte är tätade, så laddaren måste sitta i bilen för att garantier o annat ska gälla..

grena av kabeln till kupevärmare med "Y-kors", förlängningskabel och ett till kupevärmaruttag under sätet ist wink

där har du fel det står klart och tydligt att dom är helt fukt säkra och är utomhus klassade har själv en ctek multi xs 25000

Då tycker jag att du ska läsa manualen igen.. Just XS 25000 och 14000 är av IP klass 44! de mindre laddarna är 65, det är rätt stor skillnad!

//Jerker


Sök