Nej, jag har aldrig trott att du ska turbokonvertera heller eftersom du inte skrivit något om det.
Ja man KAN mappa själv, men jag rekommenderar dig att gå till någon som vet vad han gör för att få det mappat. Det kan vara svårt att få till en bra motorgång som går både bränslesnålt och lämnar bra med effekt som amatör.
Och det kostar i runda slängar de summorna jag nämnt. Du måste i iprincip byta ALLT om du ska montera eftermarknadsprut på dessa motorer iom att du går från mekaniskt till elektroniskt. Spridare, fuelrail, BTR, modifiera spjällhuset, TPS, kylvatten givare, lufttemp givare, triggerskiva och triggergivare, kablage, reläer och styrsystem + massa småplock som tillkommer.
BowserQ skrev:
PH_ skrev:
Du kan inte på något sätt "chippa" K-jet sprutet som sitter orginal. Det är bara att riva bort och använda som brevvikt, fylle eller annat.
Men till dina senaste frågor:
1. Går inte att säga med säkerhet, det beror precis på vilket skick motorn är i nu, vem som mappar osv.
2. Räkna med ca 10-15kkr i material + ca 6000kr för mappning.
Alltså, jag ska inte turbokonvertera den om du tror det.
Mappar man inte själv?
Anledningen är därför att M103 300e har ett mycket gamalt K-Jet sprut som har en teknik från 70-talet. Bosh.
Det Bosh systemet är mycket dåligt och kan krångla lätt.
Men har ni andra tips på bättre system så säg till

Förstår inte alls vad du ville säga med det fetmarkerade. Iof är det delvis sant men jag förstår inte ditt sammanhang.
VEMS är ett prisvärt styrsystem, något dyrare än MS men med fördelen att det har bredbandslambda styrning.