2943
Sök

Köpa bil - Får jag köra hem den?

5 198 Inlägg
21 mars 2010
Citat:Så här gör man: Man köper sin bil, den är försäkrad för tillfället. Så fort man kommer hem slår man en signal till försäkringsbolaget och nämner att man köpt en bil, då kommer försäkringsbolaget fixa så att man har försäkring från samma dag.

Så har jag alltid gjort oxå.. inga problem det.

8 886 Inlägg
21 mars 2010
Slash skrev:
Hamilton skrev:
Louksor skrev:
På Trygghansas hemsida under frågor & svar så finns detta:

Hur länge gäller förra ägarens försäkring efter att jag just köpt min nya bil, hur långt kan jag köra utan egen försäkring?

Svar: Du ska faktiskt inte köra alls utan försäkring.
Du måste försäkra bilen direkt vid köpet. Om du inte gör det får du ingen ersättning om bilen till exempel blir stulen, den tidigare ägarens försäkring gäller inte för din bil. Dessutom blir du tvungen att betala en trafikförsäkringsavgift på ca100 kr per dag eftersom det är du som ny ägare som ska trafikförsäkra bilen omedelbart. Åk alltså inte iväg med din nyinköpta bil innan du tecknat försäkring.

Alltså bör du ringa och försäkra bilen innan du kör hem den.

Helt rätt... det Slash skriver i sitt inlägg stämmer INTE.
Du får inte köra 1-meter utan minst trafikförsäkring på bilen. Köra på förra ägarens försäkring går INTE

Du skall vara moderator.......
Så här gör man: Man köper sin bil, den är försäkrad för tillfället. Så fort man kommer hem slår man en signal till försäkringsbolaget och nämner att man köpt en bil, då kommer försäkringsbolaget fixa så att man har försäkring från samma dag.
Hur gör du annars när du provkör en bil? ringer du innan till försäkringsbolaget och fixar en försäkring?
Hur gör du när du lånar ut din bil? ber du den som lånar ut den till att fixa en egen försäkring?
Försäkring går på bilen och inte på föraren och vad jag känner till så skriver man inget klockslag för ägarbytet utan enbart datum. Om man är lika osäker som du kan man placera ägarbytesdatumet en eller ett par dagar framåt i tiden. Och fortfarande nej en trafikförsäkring är ej personlig.

Att jag är moderator...vad har det med saken att göra?
Får jag inte posta inlägg då eller vad menar du.

Provköra eller låna bil och köpt är en stor skillnad.
Många gör som du beskriver men bara för det så är det inte rätt sätt att göra

Fotograf på tierpidag.se

5 198 Inlägg
21 mars 2010
Är det nån som hittar en lagtext så slipper det bli massa tjafs...

Handledare
1 481 Inlägg
21 mars 2010
Är väl inga problem. Skriv morgondagens datum för ägarbyte så är det ingen som kan säga nått.
Då hinner du teckna försäkring innan datum för ägarbyte.

1 067 Inlägg
21 mars 2010
När jag köpte min bil så ringde jag bolaget och tecknade en försäkring innan jag åkte från datumet jag skulle ned och kika/köpa.

Sedan ställde den gamla ägaren på bilen via TS hemsida.

Fick tom en lapp jag kunde skriva ut att den var försäkrad om någon nitisk skulle undra.  Samma sak med TS där kan man också skriva ut en lapp att den är påställd om någon skulle undra.

Räcker sådeles inte att att öppna huven å visa turbon åt snuten utan du måste visa pappret från TS wink

8 886 Inlägg
21 mars 2010
saab_sonett skrev:
Är väl inga problem. Skriv morgondagens datum för ägarbyte så är det ingen som kan säga nått.
Då hinner du teckna försäkring innan datum för ägarbyte.

Vet inte hur det är med övriga men jag själv skulle aldrig gå med på det som säljare!!
Varför ska jag betala försäkring på en bil jag faktiskt inte äger...roll
Fippla med egna lösningar kan fungera men när dom inte gör det så blir det i regel dyrt och drabbar säljaren som gått med på den här lösningen.

Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte varför man inte gör som man ska vid köp och försäljning av bil...

Fotograf på tierpidag.se

283 Inlägg
21 mars 2010
Citat Från Trygg-Hansa
"länge gäller förra ägarens försäkring efter att jag just köpt min nya bil, hur långt kan jag köra utan egen försäkring?

Svar: Du ska faktiskt inte köra alls utan försäkring.

Du måste försäkra bilen direkt vid köpet. Om du inte gör det får du ingen ersättning om bilen till exempel blir stulen, den tidigare ägarens försäkring gäller inte för din bil. Dessutom blir du tvungen att betala en trafikförsäkringsavgift på ca100 kr per dag eftersom det är du som ny ägare som ska trafikförsäkra bilen omedelbart. Åk alltså inte iväg med din nyinköpta bil innan du tecknat försäkring."

Tycker att denna diskussion är nu över.
Om jag skulle sälja min bil där köparen skrivit papper och åkt iväg utan att försäkra bilen och då krockade med den på väg hem så skulle jag inte stå för köparens slarv och utnyttja min försäkring.
Om köparen bara skulle provköra, då är jag förmodligen med när han gör det.
Köpa och provköra är 2 skillda saker.

Sök