2663
Sök

Motorbyte: B230F till D24t/D24tic - Hur skall man gå till väga?

Large Cap
1 816 Inlägg
14 januari 2010
Trådstartare
#1
Har alltid gillat dieselmotorer och tankarna för att hinka i en D24t/D24tic motor i min 745 har blivit större och större.
Jag gillar den bil jag har så har ingen större lust att sälja den, är bara motorn som är nackdelen enligt mig.
Så det jag undrar är hur man skall gå till väga för att få detta att bli verklighet?
Hur pass mycket arbete är det för att utföra ett motorbyte av denna typ? Tänkte på all el osv.
Vad exakt behöver man för motordelar osv för att detta skall fungera?
Går det att registrera/besiktiga om bilen med en annan motor, från bensin- till dieselmotor?
Bilen i frågan är en Volvo 745 från 1989 med B230F och M47 AW70L (?), 5-växlad låda utan OD.

Mvh LJ

110 Inlägg
14 januari 2010
#2
när det gäller besikningsmöjligheter är ja osäker men klart för att spara tid så skulle du egentligen få tag på en krockad bil eller liknande som du kan plocka alla delar ifrån.  skönade när det gäller elen även om dieseln inte kräver så mycket sånt så är juv systemen lite olika fortfarande så a, skulle ja satsat på. funderar på om utväxlingen på volvos dieselbilar har högre utväxling. tror nästan detta så då ryker du på att byta det med så klart då har du hela transmitionen från tidigare så a. lättare att få tag på en hel bil än separata delar wink


Large Cap
1 816 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#3
Mhm!
Det jag funderar mest över är egentligen över besiktningen och registreringen när man väl har bytt motor, om det är möjligt eller inte.

283 Inlägg
15 januari 2010
#4
elen är ingen fara! utväxlingen tror jag inte är samma i bakaxeln tyvärr. en annan sprängkåpa behöver du med skulle jag tro, sen div motorfäste o sånt! sen får du se till att framvagnen är frisk då dieselmotorn väger fan så mycke mer smile sen får du ju reg. besiktiga den men borde inte vara några problem då du inte ökar effekten i förhållande till bormsar och dylikt så mycket!

...

Large Cap
1 816 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#5
Se där ja!
Läste runt lite och hur skall man göra med glödningen? Såg att vissa sätter den på knapp. (?)
Men angående bakaxeln, måste man byta den eller diffen, eller går det att använda den jag har nu?
Har bara tänkt att använda bilen för vanlig körning.

283 Inlägg
15 januari 2010
#6
du kan nog använda den axeln du har! glödningen är inget problem smile bara o sätta in en liten knapp som du håller inne 10 sekunder innan start bara! håller på o sätta in en d24 i en 240 själv, dock i min flickvänns lillasysters a-traktor.

...

Large Cap
1 816 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#7
Aha okej, kanon ju!
Får ta och leta upp en donatorbil med en d24tic i och flytta över det som behövs.
Ska även åka till bilprovningen idag och höra vad det har att säga.

Large Cap
1 816 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#8
Var till bilprovningen idag och hörde vad dem sa angående motorbytet och det var kolugnt, så nu ska jag bara hitta på en donatorbil och plocka motor osv från, sen hinka i den i min 745 och sedan regbesikta om den så att det blir 100% lagligt!

Mr White
1 072 Inlägg
19 januari 2010
#9
Behöver du grejer till d24tic så är de bara säga till..Har en reservare står sen byte i 245an wink


283 Inlägg
20 januari 2010
#10
vad ligger en d24tic på för pris? om den är i vettigt skick och så? smile

...

4 Inlägg
11 april 2010
#11
passar fästerna på en d24TIC i en 740??



Sök