3452
Sök

Byte av turbo från 2.0T till T4?

496 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#1
Har en volvo s40 -99 2.0T. Tänkte trimma den rejält nu.

De jag behöver hjälp med.

Är det bara att byta turbon rakt över?


En 2.0T till en T4 Turbo. fungerar?
Senast redigerat av haggen90 (20 januari 2010)


Tryck och pys-åka
884 Inlägg
21 januari 2010
#2
Det lilla jag rafsade ihop i infoväg såhär på 30 sekunder (vi som är strängt upptagna mitt inatten vetty tongue )
är att t.ex annan växelåda i 2.0t än t4. Mer hållbar från en 850 i t4an. Och att det finns en "twinscroll" alias twin entry, och har du inte rätt grenrör till det blir det pankaka. 

Och vad jag förstår ska alla vara t3fläns på de som inte är twinscroll. Men slå mig på fingrarna ni som vet bättre om det är fel.

För övrigt så tänk på att du måste ju säga åt bilen att ladda mer med nya turbon också, och att det kommer rätt mängd soppa till. Med andra ord chip eller annan valfri lösning.


Forummoderator
10 576 Inlägg
21 januari 2010
#3
wadde skrev:
Det lilla jag rafsade ihop i infoväg såhär på 30 sekunder (vi som är strängt upptagna mitt inatten vetty tongue )
är att t.ex annan växelåda i 2.0t än t4. Mer hållbar från en 850 i t4an. Och att det finns en "twinscroll" alias twin entry, och har du inte rätt grenrör till det blir det pankaka. 

Och vad jag förstår ska alla vara t3fläns på de som inte är twinscroll. Men slå mig på fingrarna ni som vet bättre om det är fel.

För övrigt så tänk på att du måste ju säga åt bilen att ladda mer med nya turbon också, och att det kommer rätt mängd soppa till. Med andra ord chip eller annan valfri lösning.

Det var inte ett enda rätt i det inlägget.

åter igen till Haggen, läs motordatatråden, där står "allt" smile  http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rejsa ?
2 959 Inlägg
21 januari 2010
#4
torpis skrev:
wadde skrev:
Det lilla jag rafsade ihop i infoväg såhär på 30 sekunder (vi som är strängt upptagna mitt inatten vetty tongue )
är att t.ex annan växelåda i 2.0t än t4. Mer hållbar från en 850 i t4an. Och att det finns en "twinscroll" alias twin entry, och har du inte rätt grenrör till det blir det pankaka. 

Och vad jag förstår ska alla vara t3fläns på de som inte är twinscroll. Men slå mig på fingrarna ni som vet bättre om det är fel.

För övrigt så tänk på att du måste ju säga åt bilen att ladda mer med nya turbon också, och att det kommer rätt mängd soppa till. Med andra ord chip eller annan valfri lösning.

Det var inte ett enda rätt i det inlägget.

Nä det vad fan inte en siffra rätt typ...

Autotech

719 Inlägg
21 januari 2010
#5
haggen90 skrev:
Har en volvo s40 -99 2.0T. Tänkte trimma den rejält nu.

En 2.0T till en T4 Turbo. fungerar?

Du skulle trimma den rejält skriver du, då lär inte en T4 turbo vara det du söker

3 860 Inlägg
22 januari 2010
#6
Håller med ovanstående, om du ska trimma riktigt så räcker inte 14t snurran från T4...
Och om jag inte är helt o snurrar så är det väl samma turbo och den går inte upp till 300hk.
Och klart att byter du till större snurra så behövs ju en ny mapp.
Man kan ju också kolla Autotech's hemmsida, där står ju vad dom gör/byter på varje trim steg..
Rätta mig om ja har fel!
Senast redigerat av spokenratt (22 januari 2010)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

163 Inlägg
22 januari 2010
#7
wadde skrev:
Det lilla jag rafsade ihop i infoväg såhär på 30 sekunder (vi som är strängt upptagna mitt inatten vetty tongue )
är att t.ex annan växelåda i 2.0t än t4. Mer hållbar från en 850 i t4an. Och att det finns en "twinscroll" alias twin entry, och har du inte rätt grenrör till det blir det pankaka. 

Och vad jag förstår ska alla vara t3fläns på de som inte är twinscroll. Men slå mig på fingrarna ni som vet bättre om det är fel.

För övrigt så tänk på att du måste ju säga åt bilen att ladda mer med nya turbon också, och att det kommer rätt mängd soppa till. Med andra ord chip eller annan valfri lösning.

hahahaha sluta lura killen...vet du vad du skrev:S ???

ska han byta till t4:ans turbo i sin 2.0T så måste han ha t4:ans mappar.
Senast redigerat av V-tec (22 januari 2010)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 januari 2010
#8
V-tec skrev:
wadde skrev:
Det lilla jag rafsade ihop i infoväg såhär på 30 sekunder (vi som är strängt upptagna mitt inatten vetty tongue )
är att t.ex annan växelåda i 2.0t än t4. Mer hållbar från en 850 i t4an. Och att det finns en "twinscroll" alias twin entry, och har du inte rätt grenrör till det blir det pankaka. 

Och vad jag förstår ska alla vara t3fläns på de som inte är twinscroll. Men slå mig på fingrarna ni som vet bättre om det är fel.

För övrigt så tänk på att du måste ju säga åt bilen att ladda mer med nya turbon också, och att det kommer rätt mängd soppa till. Med andra ord chip eller annan valfri lösning.

hahahaha sluta lura killen...vet du vad du skrev:S ???

ska han byta till t4:ans turbo i sin 2.0T så måste han ha t4:ans mappar.

Sluta lura killen... wink
Det är inte en programvara från en T4 han ska ha.
Det är en mjukvara som är gjord till en 2.0T med T4 aggregat som han ska ha.

Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 januari 2010
#9
Autotech fixar mjukvaran till din bil.

Sen tycker jag nog att en ökning av effekten med 100hk får räknas till rejäl trimning.  Förvisso finn det dem som bromsar snudd på 1000hk i en S40motor, men ställt i perspektiv till medeltrikmmaren så är 100hk rejält alla dagar i veckan

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

496 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#10
är mjukvara chip ?


4 822 Inlägg
23 januari 2010
#11
haggen90 skrev:
är mjukvara chip ?

ja mjukvaran (programvaran) är i chipet

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 januari 2010
#12
Man laddar in mjukvaran i det så kallade chippet och löder sedan in det i styrboxen istället för orginalchippet.

Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 januari 2010
#13
Busgrabb skrev:
Man laddar in mjukvaran i det så kallade chippet och löder sedan in det i styrboxen istället för orginalchippet.

nja, det luriga är att man inte kan ersätta mjukvaran utan man måste läsa ut bilens mjukvara och sedan ändra den till rätt parametrar på de ställen som styr motorn. sedan laddar man tillbaka den modifierade originalmjukvaran till samma chip.  Att man måste använda original programvara som bas beror på startspärren som ligger i chippet, så slarvar man bort originalfilen så är man rökt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 januari 2010
#14
torpis skrev:
Busgrabb skrev:
Man laddar in mjukvaran i det så kallade chippet och löder sedan in det i styrboxen istället för orginalchippet.

nja, det luriga är att man inte kan ersätta mjukvaran utan man måste läsa ut bilens mjukvara och sedan ändra den till rätt parametrar på de ställen som styr motorn. sedan laddar man tillbaka den modifierade originalmjukvaran till samma chip.  Att man måste använda original programvara som bas beror på startspärren som ligger i chippet, så slarvar man bort originalfilen så är man rökt.

Sant, just därför brukar man ladda in den utlästa/ändrade mjukvaran i ett nytt chipp för att behålla orginalchippet som backup.

Autotech

151 Inlägg
23 januari 2010
#15
spokenratt skrev:
Håller med ovanstående, om du ska trimma riktigt så räcker inte 14t snurran från T4...
Och om jag inte är helt o snurrar så är det väl samma turbo och den går inte upp till 300hk.
Och klart att byter du till större snurra så behövs ju en ny mapp.
Man kan ju också kolla Autotech's hemmsida, där står ju vad dom gör/byter på varje trim steg..
Rätta mig om ja har fel!

nja, turbon i ltt är en 13t eller 12t. är ganska säker på att det är en 12. men som andra har sagt turbon räcker inte till tyvärr.. ska du trimma vidare så hade jag nog ring atech och pratat med dom. dom är ju inte nybörjare big_smile
Senast redigerat av EvoJenza (23 januari 2010)


716 Inlägg
24 januari 2010
#16
Läs Torpis bifogade tråd. Jag kortfattar.

T4 turbo i 2.0t är fullt möjligt. Men ett chip löser det inte, du behöver mappa om bilen. Montera det, plus avgas från turbo och en mappning så har du ca 260hk. En fågel kvittra i mitt öra att torpis kan mappa om för en rättvis peng!

Eller helt enkelt ta kontakt med Atech.


392 Inlägg
15 februari 2010
#17
Krist skrev:
Läs Torpis bifogade tråd. Jag kortfattar.

T4 turbo i 2.0t är fullt möjligt. Men ett chip löser det inte, du behöver mappa om bilen. Montera det, plus avgas från turbo och en mappning så har du ca 260hk. En fågel kvittra i mitt öra att torpis kan mappa om för en rättvis peng!

Eller helt enkelt ta kontakt med Atech.

Vad skulle det kalaset gå på? på ett humm..

mappning + avgas?


Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 februari 2010
#18
Krist skrev:
Läs Torpis bifogade tråd. Jag kortfattar.

T4 turbo i 2.0t är fullt möjligt. Men ett chip löser det inte, du behöver mappa om bilen. Montera det, plus avgas från turbo och en mappning så har du ca 260hk. En fågel kvittra i mitt öra att torpis kan mappa om för en rättvis peng!

Eller helt enkelt ta kontakt med Atech.

Det finns färdiga chipp/programvaror till denna konverteringen.
Autotech har, bilen behöver inte mappas.

Kan Torpis mappa orgianlsprutet ?

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
15 februari 2010
#19
striper skrev:
Krist skrev:
Läs Torpis bifogade tråd. Jag kortfattar.

T4 turbo i 2.0t är fullt möjligt. Men ett chip löser det inte, du behöver mappa om bilen. Montera det, plus avgas från turbo och en mappning så har du ca 260hk. En fågel kvittra i mitt öra att torpis kan mappa om för en rättvis peng!

Eller helt enkelt ta kontakt med Atech.

Vad skulle det kalaset gå på? på ett humm..

mappning + avgas?

Priser på avgas http://www.jt-tuning.se/shop/

Autotech

496 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
#20
vart köper man detta chip? så jag kan använda t4:ans turbo?



Sök