3777
Sök

740 turbo växellåda.

196 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
#1
Har lite funderingar, är det en vanligt m46 låda som sitter på 740 tic eller är det nån spec förstärkt? Är tacksam för svar

Seb

- De är jag de.
354 Inlägg
19 april 2008
#2
Helt vanlig, är tryckplattan och lammellen som skiljer sej från sugmodellerna.

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

196 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
#3
och det är du riktigt säker på? har bytt kopplingen nu till en extra förstärkt men nu fick jag tacken för det genom att växellådan rasa=/..  Men det finns väll olika modeller av m46:an? är väll andra splines på nyare modell?

Seb

- De är jag de.
354 Inlägg
19 april 2008
#4
Om din växellåda rasar beror det nog på en hård körstil och inte en klen låda,

Edit: Jag har då inte hört talas om att det finns olika modeller på M46, men det är ju möjligt med tanke på att de har funnits med ett bra tag,
Senast redigerat av Killr0y_swe (19 april 2008)

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

196 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
#5
Folk säger i af att det är skillnad på splines på dom! Såå det skiljer sig.

Seb

429 Inlägg
19 april 2008
#6
M46 finns bara en modell av men det finns olika OD.
Den lådan är inget att ha när man kör lite trimmad 3ans växel brukar rasa.
Skaffa dig en M90 låda istället.


196 Inlägg
19 april 2008
Trådstartare
#7
Skulle gärna gjort det men dock känns det väldigt dyrt! Ingen som har en m46 till billigt pris?

Seb

Drive It Like You Hate It
93 Inlägg
19 april 2008
#8
ska du ha riktig låda så ska du ha getrag.. M90 lådorna är nästan lika värdelösa som M46.. 3 ans växel rasar


699 Inlägg
19 april 2008
#9
Ska du köpa en m90 kan du ju lika gärna köpa en bmw ZF.. Samma pengar ungefär..

Bilgalen elektriker :)

429 Inlägg
19 april 2008
#10
Beermann skrev:
ska du ha riktig låda så ska du ha getrag.. M90 lådorna är nästan lika värdelösa som M46.. 3 ans växel rasar

Tss, därför det finns folk som har över 350-400hk som kör med M90 o det håller. Det är stoppringen till synkringen som släpper och då kan synkringen gå sönder (finns inga nya att köpa). Svetsar man fast stoppringen och växlar rätt så håller M90 rätt långt.


171 Inlägg
19 april 2008
#11
ja på dom äldre m46 är det grövre splines å på din bör de vara dom finare splinsen på ingående axel men i övrigt är det samma lådor så de är väll bara till å slänga i en ny låda å gasa de en beg m46 är bra mycke billigare än m90så

Volvo 240glt -84
Volvo 240tic -81
Audi a4 2,0t quattro -06

Drive It Like You Hate It
93 Inlägg
19 april 2008
#12
jonas 740 skrev:
Beermann skrev:
ska du ha riktig låda så ska du ha getrag.. M90 lådorna är nästan lika värdelösa som M46.. 3 ans växel rasar

Tss, därför det finns folk som har över 350-400hk som kör med M90 o det håller. Det är stoppringen till synkringen som släpper och då kan synkringen gå sönder (finns inga nya att köpa). Svetsar man fast stoppringen och växlar rätt så håller M90 rätt långt.

ja man måste svetsa den.. annars går de sönde direkt..

Instämmer me JonasHalt, köp getrag, ingen M90!!


Med lem
1 127 Inlägg
21 april 2008
#13
Beermann skrev:
jonas 740 skrev:
Beermann skrev:
ska du ha riktig låda så ska du ha getrag.. M90 lådorna är nästan lika värdelösa som M46.. 3 ans växel rasar

Tss, därför det finns folk som har över 350-400hk som kör med M90 o det håller. Det är stoppringen till synkringen som släpper och då kan synkringen gå sönder (finns inga nya att köpa). Svetsar man fast stoppringen och växlar rätt så håller M90 rätt långt.

ja man måste svetsa den.. annars går de sönde direkt..

Instämmer me JonasHalt, köp getrag, ingen M90!!

Anledningen till att folk rasar M90 är för att dom växlar som kärringar. Växling från 2a till 3a som stoppringen inte brukar orka med, OM man missar växeln. Kan man växla håller dom skitbra. Stoppring är inga problem att få tag på på skroten, en volvo 850 låda har exakt samma innehåll. M56 om jag inte minns helt fel.

M46 finns det faktiskt 2 modeller av! J-type och P-type, P-type är den kraftigare. Vilka årsmodeller dom satt i vet jag inte.


Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
25 juni 2010
#14
jag körde med m46 och m47or i min 740i i börjar. rasade 3 på en vecka, och totalt ett 10 tal. sen slängde jag i en m90 och svetsade stoppringen. och den har håll i typ 3 år nu. så dom är inte värdelösa. men m46 och m47 är. rasade en m47a på en slö 740 gl jag hade.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 juni 2010
#15
Sen är M90 faktiskt en GETRAGLÅDA. Anledningen till att dom rasar är för att folk inte kan växla, drevrens är nog rätt ovanligt.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
25 juni 2010
#16
Rooth07 skrev:
jag körde med m46 och m47or i min 740i i börjar. rasade 3 på en vecka, och totalt ett 10 tal. sen slängde jag i en m90 och svetsade stoppringen. och den har håll i typ 3 år nu. så dom är inte värdelösa. men m46 och m47 är. rasade en m47a på en slö 740 gl jag hade.

'

du måste va rätt kass på växla isf, du ska ändå ha en bit över 250hk för att Vrida sönder en m46, men däremot kan du växla sönder dom med vilken bil som helst nästan..

M90 krävs det ca 450 - 500hk för att Vrida sönder, men växla sönder dom krävs det inte så mycket heller

en Getrag vrider man inte sönder förens 600häst men även dom kan man växla sönder..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

MulleRacing
499 Inlägg
25 juni 2010
#17
H3dlund skrev:
Beermann skrev:
jonas 740 skrev:

Tss, därför det finns folk som har över 350-400hk som kör med M90 o det håller. Det är stoppringen till synkringen som släpper och då kan synkringen gå sönder (finns inga nya att köpa). Svetsar man fast stoppringen och växlar rätt så håller M90 rätt långt.

ja man måste svetsa den.. annars går de sönde direkt..

Instämmer me JonasHalt, köp getrag, ingen M90!!

Anledningen till att folk rasar M90 är för att dom växlar som kärringar. Växling från 2a till 3a som stoppringen inte brukar orka med, OM man missar växeln. Kan man växla håller dom skitbra. Stoppring är inga problem att få tag på på skroten, en volvo 850 låda har exakt samma innehåll. M56 om jag inte minns helt fel.

M46 finns det faktiskt 2 modeller av! J-type och P-type, P-type är den kraftigare. Vilka årsmodeller dom satt i vet jag inte.

m46 P sitter orginal i 16v och turbon tror jag, så om du har orginal lådan är det bara in på volvon å beställa en packning mellan ODn å lådan sen kan du ha alla m46:or om det inte skiljde sig i splinesen


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 juni 2010
#18
Wikstromm skrev:
Rooth07 skrev:
jag körde med m46 och m47or i min 740i i börjar. rasade 3 på en vecka, och totalt ett 10 tal. sen slängde jag i en m90 och svetsade stoppringen. och den har håll i typ 3 år nu. så dom är inte värdelösa. men m46 och m47 är. rasade en m47a på en slö 740 gl jag hade.

'

du måste va rätt kass på växla isf, du ska ändå ha en bit över 250hk för att Vrida sönder en m46, men däremot kan du växla sönder dom med vilken bil som helst nästan..

M90 krävs det ca 450 - 500hk för att Vrida sönder, men växla sönder dom krävs det inte så mycket heller

en Getrag vrider man inte sönder förens 600häst men även dom kan man växla sönder.
.

M90 är en getrag, det är inte hästarna som dödar lådan, det är vridet. sen finns BMW getrag alltfrån små klena 240 lådor, till stora 260, 280 etc som håller bättre.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
25 juni 2010
#19
NITROUS skrev:
Wikstromm skrev:
Rooth07 skrev:
jag körde med m46 och m47or i min 740i i börjar. rasade 3 på en vecka, och totalt ett 10 tal. sen slängde jag i en m90 och svetsade stoppringen. och den har håll i typ 3 år nu. så dom är inte värdelösa. men m46 och m47 är. rasade en m47a på en slö 740 gl jag hade.

'

du måste va rätt kass på växla isf, du ska ändå ha en bit över 250hk för att Vrida sönder en m46, men däremot kan du växla sönder dom med vilken bil som helst nästan..

M90 krävs det ca 450 - 500hk för att Vrida sönder, men växla sönder dom krävs det inte så mycket heller

en Getrag vrider man inte sönder förens 600häst men även dom kan man växla sönder.
.

M90 är en getrag, det är inte hästarna som dödar lådan, det är vridet. sen finns BMW getrag alltfrån små klena 240 lådor, till stora 260, 280 etc som håller bättre.

joo naturligtvis vet jag det, men skulle jag lägga upp vid vilket vrid som rasar vid skulle bara en fullhand fatta hur mkt/lite det är på ett ungefär, därför skriver jag i HK, kommer nog själv köra getrag från en e46 diesel i min 244 16v turbo och om vi säger den "klenaste" getragen som man brukar bygga med den lämnar in vid ca 600häst
Senast redigerat av Wikstromm (25 juni 2010)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -


Sök