3068
Sök

Skillnaden på m90 å m90h från 960

342 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#1
som topic lyder. Vad är skillnaden? är ju från samma bil då är det la samma sprängkåpa å allt. annorlunda utväxling?


Trafikledare
563 Inlägg
20 februari 2010
#3
M90 sitter i 940 serien med rödblocksmotor.
M90H sitter i 960 serien med vitblocksmotor.

Alltså skiljer sprängkåpan, men om utväxlingen skiljer vet jag inte...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

8 253 Inlägg
20 februari 2010
#4
Det finns 2 varianter på M90. En för vitblock och en för rödblock. Dem som satt i S90 passar bara på vitblock, medans m90 som komemr från 940 passar på rödblock.


Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 februari 2010
#5
Melin skrev:
M90 sitter i 940 serien med rödblocksmotor.
M90H sitter i 960 serien med vitblocksmotor.

Alltså skiljer sprängkåpan, men om utväxlingen skiljer vet jag inte...

Finns ingen sprängkåpa på M90, allt är i en enhet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/75761/569651_ecfr2v.jpg

Jonas

Med lem
1 127 Inlägg
20 februari 2010
#6
Melin skrev:
M90 sitter i 940 serien med rödblocksmotor.
M90H sitter i 960 serien med vitblocksmotor.

Alltså skiljer sprängkåpan, men om utväxlingen skiljer vet jag inte...

Alla m90 har en bokstavsbeteckning.

M90H betyder inte att den kommer från ett vitblock. Boktstäverna berättar om vilken utväxling lådan har, finns ju rödblock som har m90h lådan med.

M90H sitter på "Turbo" 940, M90L Sitter på 940 LTT. Hur det är på vitblocken vet jag inte, men L lådan på lilla motorn och H lådan på stora motorn kanske.

H är den högre utväxlade lådan, L tvärtom..

Sen efter -96 eller om det är 97 kom en ny modell av lådorna. De heter L2 och H2. Lite förbättrad version med bl.a lite bättre utformning av synkring/synkstopp på 3an. Men de håller fortfarande inte lika bra som en med svetsad stoppring.


1 758 Inlägg
21 februari 2010
#7
Som H3dlund säger.
H står för High.
Finns även M90L, där L står för Low.

Har bara med utväxlingen att göra, finns både H och L till rödblock och vitblock.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
12 086 Inlägg
21 februari 2010
#9
Volvo_Mannen skrev:
Melin skrev:
M90 sitter i 940 serien med rödblocksmotor.
M90H sitter i 960 serien med vitblocksmotor.

Alltså skiljer sprängkåpan, men om utväxlingen skiljer vet jag inte...

Finns ingen sprängkåpa på M90, allt är i en enhet.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … ecfr2v.jpg

Så bara för att de är en enhet så finns det helt plötsligt ingen sprängkåpa?

258 Inlägg
14 juli 2010
#10
Någon som vet om det är samma splines på ingående axel på både m90 röd och m90 vit? har sett man kan köpa adapterplatta så röd passar på vit motor nu.


486 Inlägg
15 juli 2010
#11
Ja det är samma splines.

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!


Sök