2645
Sök

Vart sätter man motståndet?

46 Inlägg
27 juli 2010
Trådstartare
#1
Tja!

Tänkte byta spridare på min B234F till lite grövre då jag har turbokonventerat maskinen.. Men de sitter ju Lågohmiga spridare orginal och då kan jag ju inte sätta dit Högohmiga utan att sätta dit ett Motstånd också. Jag har ett motstång liggandes (Nr: 0 280 159 001) men jag vet inte vart jag ska plugga in de? Så vart ska de in?? 

Tack för svar! smile

/Jonas

31 Inlägg
27 juli 2010
#2
Hmm..

Om det ska vara lågohmiga och man vill sätta dit högohmigt borde väl inte spela någon större roll? Tvärtom kan jag tänka att det behövs ett motstånd i serie för att begränsa strömmen, men inte tvärtom...

Eller har det med induktanser/backspänningar och sådant också att göra, någon som vet??

1 772 Inlägg
27 juli 2010
#3
Original är högohm.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

10 287 Inlägg
28 juli 2010
#4
Titta här:

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/7 … 740-89.htm

En bit ner så hittar du elschema för både LH-Jetronic 2.2, B230FT och för LH-Jetronic 2.4, B234F.

Där ser du skillnaden vid spridarna. Dvs den tråd som heter GN (Grön) som går från varje spridare går på turbon via motstånden (som heter "376" i schemat).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

46 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#5
NordstromJ skrev:
Original är högohm.

Men hur vet man om de är hög- eller lågohm spridare? För de är väll bara att ta em mätare och mäta vilken Ohm de är?

Tack!

46 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
Titta här:

http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/7 … 740-89.htm

En bit ner så hittar du elschema för både LH-Jetronic 2.2, B230FT och för LH-Jetronic 2.4, B234F.

Där ser du skillnaden vid spridarna. Dvs den tråd som heter GN (Grön) som går från varje spridare går på turbon via motstånden (som heter "376" i schemat).

/Göran

Okej, schysst!! Men om jag nu ska sätta motståndet på min, rätta mig om jag tänker fel, är de då bara att klippa dom gröna kablarna från alla spridare och koppla dom till motståndet och sen till den kabeln som går vidare till boxen?

Tack!

10 287 Inlägg
28 juli 2010
#7
Du tittar "åt fel håll". Den gemensamma sidan av motstånden skall matas av +12V från radioavströrningsreläet.

Dvs GN/R = Grön/Röd från relä "464" Terminal nr 3,

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

56 Inlägg
28 juli 2010
#8
Sharky skrev:
Du tittar "åt fel håll". Den gemensamma sidan av motstånden skall matas av +12V från radioavströrningsreläet.

Dvs GN/R = Grön/Röd från relä "464" Terminal nr 3,

/Göran

vad ska man ha för motstånd då ?


10 287 Inlägg
28 juli 2010
#9
Orginal funkar alldeles utmärkt....tongue

Annars kan man inhandla fyra stycken 6.8 ohm 25 W från ELFA: art nr 60-328-75
Tänk på att dom blir rätt varma.

/Göran




Johan-Westin skrev:
vad ska man ha för motstånd då ?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

46 Inlägg
28 juli 2010
Trådstartare
#10
Sharky skrev:
Du tittar "åt fel håll". Den gemensamma sidan av motstånden skall matas av +12V från radioavströrningsreläet.

Dvs GN/R = Grön/Röd från relä "464" Terminal nr 3,

/Göran

Okej, tror jag fattar.. Men då ska alltså motståndet sitta mellan terminal 3 från "464" och den lilla kuben med en 6a i. Eller...? tongue

Tack för hjälpen!

/J


Sök