3084
Sök

Problem med min opel rekord 2.2i -86

5 Inlägg
21 augusti 2005
Trådstartare
#1
Hejsan alla!

Jag har ett irreterande problem som har inte vet hur jag ska lösa!

Det är så att jag fick en gamla opel rekord -86 av min svärfar förra året. Den hade stått 2 år i hans garage då. Sen har jag pillat lite med den när jag har haft tid. Nu har det uppstått att efter jag har bytt alla bränsleledningar och slangar samt bytt ut den trasiga startmotorn så dör bilen när jag startar. Försöker starta med gasen nere funkar ej men när jag har gjort det och sen startar utan gas så drar den igång och står på tomgång(typ 5-15s) men när jag ska gasa så dör den bara. Har kollat att den får besin till insprutet men jag har inte skruvat isär insprutet. Jag tänkte om det kanske har lossnat massa skit sen jag har bytt allt och sitter fast i instrutet.

Är det nån som har några förslag vad jag ska testa?
Nån som har en skiss på hur det elektriska insprutet på en gamla opel rekord 2,2i gl -86 ser ut?
Måste man byta givar i till eller någe liknaden?
Bästa sättet att felsöka efter smygluft ?

Allt är väldigt välkommet

/Mvh Johan

81 Inlägg
22 augusti 2005
#2
Inte för så länge sedan var en liknande tråd uppe ang. en Manta som inte heller ville gå.. Kolla i den tråden efter vissa uppslag, inspr.systemen är snarlika.
Om den går fint på tomgång ända tills du rör gaspedalen så kan det ju ha något med luftmängen att göra som föregående skrev. Dock sitter det luftmängdmätare på denna Opel, inte luftmassemätare.
Ett MYCKET vanligt annat fel är att gummislangen/bälgen som går från luftburken till insuget spricker, det yttrar sig ofta på detta eller liknande sätt. Den håller tätt utan belastning men när det blir vacum i slangen vid gaspådrag så drar slangen ihop sig o släpper in luft i sprickan. Jag skulle nog kolla detta först av allt innan jag började slita isär allt annat.

Tjuvluft kan med fördel sökas med startgas.. Spraya gasen vid slangar o flänsar osv med motorn på tomgång. Motorn kommer öka lite i varvtal om det drar in startgas i någon springa.. så du hör när du har hittat felet.

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

2 122 Inlägg
22 augusti 2005
#3
om bilen startar dra tillbaka nyklen lite så att startmotorn inte går och om bilen är igång så är det en tändplatta bakom tänningslåset som är pajj. Jag hade detta problem med en Ascona från 86 det är nästan samma grejer i den.

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

5 Inlägg
24 augusti 2005
Trådstartare
#4
tack för alla tips.. har testat att byta luftmängdmätaren var det inte. Bytt bränslefilter var det inte. har inte skruvat isär tändningslåset. tänkte göra det nu i efter middag.

Det jag upplever är att den dör när den står på tomgång efter 5-10sek om om jag gasar(öppnar spjälet) så dör den också.

attans vad klurigt det är... kan inte sätta fingret på vad det är som gör att felet uppstår =/

5 Inlägg
24 augusti 2005
Trådstartare
#5
nu har jag kollat den där tändplattan och den är hel och fint.

vad f*n kan det vara börjar starkt tänka på att ta fram släggan och slå lite här och var och se om det blir bättre smile

5 Inlägg
24 augusti 2005
Trådstartare
#6
vad har denna för funktion

den cylinderformade saken i mitten av kortet(på slangarna)?

http://www.gerdevag.com/gallery/albums/ … 4liten.JPG

460 Inlägg
28 augusti 2005
#7
BYT UT BENSINEN!!!
Bensin har en hållbarhet på 3 månader i kärl som ej är helt täta tex bensintankar och plastdunkar som ej är godkända för bensin.

De ämnen som behövs för att bensinen ska bli lättantändlig försvinner!

Den verkstad jag jobbar på har service på småmotorer och båtmotorer
och varje vår byter vi bensin och startar upp minst 50 olika motorer..

2 122 Inlägg
28 augusti 2005
#8
gerdevag skrev:
vad har denna för funktion

den cylinderformade saken i mitten av kortet(på slangarna)?

http://www.gerdevag.com/gallery/albums/ … 4liten.JPG

jag tror det är nån sorts tomgångsgivare men är inte riktigt säker. Du kan ju söka på bosch numret på google eller nått så kan du kanske få fram det
Senast redigerat av Kirre (28 augusti 2005)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

81 Inlägg
28 augusti 2005
#9
Kallas i dagligt tal för tomgångsmotor. Det är helt enkelt en luftslid som justerar tomgången. Inte ovanligt att dom kärvar..

OPEL - Ett sätt att ha det bra!


Sök