2917
Sök

Ljudbygge i Golf 2!

16 197 Inlägg
26 augusti 2010
Rickard-v skrev:
Nej knappast men de går att få in.

visst gör de de smile

ja fick ju in 40st 10" i min jetta så .. hehe

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 665 Inlägg
26 augusti 2010
Du hade säkert fått in 60st

(liggandes i sina kartonger)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

21 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
Rickard-v skrev:

visst gör de de smile

Helvete vad grymmt;) du e brat:)    Du har inte någon bild va?smile puss

Har du inte kört ras har du laddat för lite!!!

4 693 Inlägg
27 augusti 2010
Behm92 skrev:
evilaudio skrev:
Rickard-v skrev:

visst gör de de smile

Helvete vad grymmt;) du e brat:)    Du har inte någon bild va?smile puss

Finns inte en enda bild på det bygget på hans sida roll

Booyakasha!

2 665 Inlägg
27 augusti 2010
Kolla in Evils 16V Gti så ser du bilder.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
28 augusti 2010
Stickan spelar MYCKET högre med tre 15" än vad han gjorde med sex. Mer prylar är inte alltid bättre.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
28 augusti 2010
Ja men en låda till 6st MT 15" hade inte fått plats...

Faktum kvarstår, det är bättre att bygga optimalt för färre prylar än att bygga med kompromisser och fler produkter.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

21 Inlägg
28 augusti 2010
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Ja men en låda till 6st MT 15" hade inte fått plats...

Faktum kvarstår, det är bättre att bygga optimalt för färre prylar än att bygga med kompromisser och fler produkter.

Där sa du ngt:)

TACK

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
28 augusti 2010
project_black_v70N skrev:
måste ju innebära att lådan med 6 st inte var lika optimal som den med 3 st i för han har väl kört med samma basar eller? så om man hade kört med 2 st såna lådor med 3 i borde den ju spela ännu högre.
men då uppstår ju naturligtvis platsproblem med tanke på hur stor den porten ser ut att vara,
sen har han väl säkert mer effekt till den lådan med 3 i eller? ja det är många faktorer som spelar in.
Men är man bara ute efter att spela så jävla högt som möjligt så räcker det ju med en 18" också bara man har rätt förutsättningar, tokigt mycket ström och ett as till slutsteg och framförallträtt låda. är nog mer inne på lite showstuk därav fler billigare basar det lär spela så högt så man ändå inte kan sitta kvar i bilen.

hur högt spelar han med 3 respektive 6 st ?

Nej! , jag körde med 6st SR och nu 3st MT

Och utsläckningen av 6 basar var enorm kan jag säga!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
28 augusti 2010
project_black_v70N skrev:
visst det krävs mycket kunskap och så också. men annars är det ju bara fetaste plåboken o flest kontakter som krävs för att spela värst.och det är då fan ingen utmaning.

Pengar tar dig ingenstans om du inte vet vad du ska göra med dem.

Kunskap kommer ALLTID att vinna över en fet plånbok i längden.

Extreme Fiestan 163.4dB
TEAM dBAkuten

Svensk Mästare i billjud 2009 & 2010
961 Inlägg
28 augusti 2010
Säger bara som frippe gör, a burned woofer is a lesson learned, och jo tack , gick juh en hel del HCCA basar förra året. , kunskap hjälper myyyyyycke mer än pengar! , har lärt mig enormt mycke på nuvarande vägg och vet vad jag behöver göra till nästa! och det kan inte pengar göra ett SKIT åt , man lär sig av sina misstag!

Gladen Audio
2 388 Inlägg
28 augusti 2010
Stickan skrev:
Säger bara som frippe gör, a burned woofer is a lesson learned, och jo tack , gick juh en hel del HCCA basar förra året. , kunskap hjälper myyyyyycke mer än pengar! , har lärt mig enormt mycke på nuvarande vägg och vet vad jag behöver göra till nästa! och det kan inte pengar göra ett SKIT åt , man lär sig av sina misstag!

Va sa du ja sa sa du?

"A woofer burned is a lesson learned" kanske ja sagt nån gång dock cool

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

4 554 Inlägg
29 augusti 2010
nu fortsätter vi diskutera de som ts vill och inget annat!

low_and_loud
29 augusti 2010
aviker från tråden då jag är trött på alla dessa dryga människor

21 761 Inlägg
29 augusti 2010
Behm92 skrev:
Men hade tänkt att bygga typ som utställnings  bilar på elmia och vallåkra m.m.. Inte att köpa en låda, och sedan sätta i basarna.  och sedan i med hela lådan i skuffe... Svårt att föklara.. men typ ta bort eventuelt  säten. inredning..och bygga helt nytt..

evilaudio skrev:
då e de bättre att göra som chriztoffer skriver..    förre prylar av samma fabrikat.. ser mycke proffsigare ut.

Behm92 skrev:
sad sad okej </3.. haha Ne men så seriöst ska vi nog inte ha det.. inte någon utställnings bil asså..

Där blev det nog lite dubbla budskap tror jag, vi får försöka reda ut det där. smile

Menar du att bilen både ska ha ett "inre" och "yttre" ljudsystem?

I så fall måste man förstås ha flera element (dock inte hur mycket som helst), men fortfarande är det lättare att få "bra" ljud ifall man håller sig till samma högtalarelement när de ska spela samma frekvensområde.

Exempelvis kan du välja dubbla T1 som bara tar djupbasen och göra en frontplacerad lowmidbas med 1 st 10" (möjligen dubbla midbasar), då kan dörrhögtalarna avlastas litegrann och istället köras för fullt utan stora konutslag. Ett yttre system (dvs för demo/show med öppen baklucka) kan bestå av två andra 10" och sedan 4 st 6x9" som tar hand om resten.

Diskanterna går väl att klämma in någonstans, men att ha flera diskanter kan göra att ljudet inte blir riktigt bra. Inuti bilen kanske det går att ha om man dels delar dem ganska högt och dels låter dem spela relativt svagt, alltså endast "fylla ut och lyfta upp" ljudbilden.

Nu är jag inte alls säker på att allt det där skulle funka som det är tänkt, men om det skulle göra det så får du tex en midbas som kan panga på ordentligt. smile

21 Inlägg
31 augusti 2010
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Behm92 skrev:
Men hade tänkt att bygga typ som utställnings  bilar på elmia och vallåkra m.m.. Inte att köpa en låda, och sedan sätta i basarna.  och sedan i med hela lådan i skuffe... Svårt att föklara.. men typ ta bort eventuelt  säten. inredning..och bygga helt nytt..

evilaudio skrev:
då e de bättre att göra som chriztoffer skriver..    förre prylar av samma fabrikat.. ser mycke proffsigare ut.

Behm92 skrev:
sad sad okej </3.. haha Ne men så seriöst ska vi nog inte ha det.. inte någon utställnings bil asså..

Där blev det nog lite dubbla budskap tror jag, vi får försöka reda ut det där. smile

Menar du att bilen både ska ha ett "inre" och "yttre" ljudsystem?

I så fall måste man förstås ha flera element (dock inte hur mycket som helst), men fortfarande är det lättare att få "bra" ljud ifall man håller sig till samma högtalarelement när de ska spela samma frekvensområde.

Exempelvis kan du välja dubbla T1 som bara tar djupbasen och göra en frontplacerad lowmidbas med 1 st 10" (möjligen dubbla midbasar), då kan dörrhögtalarna avlastas litegrann och istället köras för fullt utan stora konutslag. Ett yttre system (dvs för demo/show med öppen baklucka) kan bestå av två andra 10" och sedan 4 st 6x9" som tar hand om resten.

Diskanterna går väl att klämma in någonstans, men att ha flera diskanter kan göra att ljudet inte blir riktigt bra. Inuti bilen kanske det går att ha om man dels delar dem ganska högt och dels låter dem spela relativt svagt, alltså endast "fylla ut och lyfta upp" ljudbilden.

Nu är jag inte alls säker på att allt det där skulle funka som det är tänkt, men om det skulle göra det så får du tex en midbas som kan panga på ordentligt. smile

Blir nog så att vi använder 12" rockford "t1" Och kanske kicker 10".. lagom  typ?

Tack för hjälpen!

Sök