3900
Sök

E30 hastighets mätare slutat fungera

25 Inlägg
29 september 2009
Trådstartare
#1
ja nu har hastighets mätaren lagt av:mad:, och tankmätaren visar 30l på tom tank. allt annat funkar i mätarhuset. någon som kan tänka sig veta vad felet är.smile


86 Inlägg
1 oktober 2009
#2
Det är garanterat SI-kondensatorerna/SI-batterierna som sitter inne i mätarhuset som har gjort sitt sista..
Väldigt väldigt vanligt fel på både E30 och E34or tyvärr, men har man lite erfarenhet med en lödkolv och
rätt saker (finns guider) så löser man det på under 1 timme smile

Forummoderator
18 097 Inlägg
3 oktober 2009
#3
Kolla jordningen alt. byt mätarhus.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

25 Inlägg
6 oktober 2009
Trådstartare
#4
okej men allt annat fungerar i mätarhuset borde inte dom kruppa också om batterierna är färdiga


1 353 Inlägg
7 oktober 2009
#5
kolla kontakten på bakaxeln först och främst, lättast så smile

kablarna brukar kunna skavas av, det gjorde dom på min.

There's no replacement for displacement

25 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#6
Batta skrev:
kolla kontakten på bakaxeln först och främst, lättast så smile

kablarna brukar kunna skavas av, det gjorde dom på min.

tackar det var kablarna som hade  gått av.big_smile


87 Inlägg
5 september 2010
#7
Tjenare! Vart var det kablarna hade gått av någonstans? big_smile
Min h-mätare har med lagt av tyvärr..


Montör
664 Inlägg
8 september 2010
#8
_HRC_ skrev:
Tjenare! Vart var det kablarna hade gått av någonstans? big_smile
Min h-mätare har med lagt av tyvärr..

Bak på diffen sitter det en kontakt (på baksidan, lätt att hitta). Kablarna från den går framåt i bilen, och brukar gå av ganska nära diffen. Lägg dig under bilen och titta om du kan hitta dem där och följ dem en bit och se om de är OK.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

87 Inlägg
10 september 2010
#9
berthelsen skrev:
_HRC_ skrev:
Tjenare! Vart var det kablarna hade gått av någonstans? big_smile
Min h-mätare har med lagt av tyvärr..

Bak på diffen sitter det en kontakt (på baksidan, lätt att hitta). Kablarna från den går framåt i bilen, och brukar gå av ganska nära diffen. Lägg dig under bilen och titta om du kan hitta dem där och följ dem en bit och se om de är OK.

Aah jag har vart där under och krypit, kollat så de inte ärgat i kontakten.
Men vad jag kunde se var inte kablarna av eller skadade någonstans?
Men ska kolla lite noggrannare igen.

För instrumenthus var jag o köpte ett hos fiddes-garage som skulle funka men det hjälpte inte..
och jag ser* ju inget kabelbrott heller så man kanske ska byta givaren i klumpen se om det hjälper? och köra med pip*prylen på multimeter på kablarna..

Eller kan man mäta givaren på nåt sätt?
Fattar ju att det är en nån typ av hall eller induktiv givare som ger ifrån sig en signal.. för de borde ju gå mäta upp en svag växelspänning om det är en induktiv givare?
om man rullar bilen då?.. bara prova kanske tongue

Är det någon som känner igen sig i denna röran? smile


1 122 Inlägg
10 september 2010
#10
paran0id skrev:
Det är garanterat SI-kondensatorerna/SI-batterierna som sitter inne i mätarhuset som har gjort sitt sista..
Väldigt väldigt vanligt fel på både E30 och E34or tyvärr, men har man lite erfarenhet med en lödkolv och
rätt saker (finns guider) så löser man det på under 1 timme smile

tror oxå på SI batterierna smile

gasa nu foer faen!


Sök