2797
Sök

Rostskyddsbehandla ny bil?

1 291 Inlägg
14 mars 2009
Hilmer skrev:
T ex Mitsubishi får kompletterande rostskydd i hamnen innan dom kommer in på den svenska marknaden.
Jag har svårt för och tro att en även "seriös" firma plockar ner bilen nämnvärt för att vara säkra på att att skyddet kommer korrekt. Bränsletankar i plåt finns väl inte längre över huvudtaget, och vilken bilägare skulle dessutom vilja bekosta sådana tilltag kan man fråga sig!??
Det du nämner ang innerskärmar i filt, det är inte fukten i sig som gör att det rostar, det är grus/damm som fastnar och som ligger och gnager hål på lacken och som sedan börjar rosta. Det spelar alltså ingen roll om man har filt eller plast så länge man inte håller det rent. Det är många bilar som är skitsamlare bakom innerskärmar, man kan plocka bort stora högar av grus o skit och det gäller alla märken, även tyska och svenska. Inte så konstigt om det rostar om detta får ligga i fred och gro, ingen större skillnad på om man har innerskärmar av filt eller plast.
Därför är det väldigt viktigt att man ser till att rostskyddet blir korrekt lagt om man väljer att komplettera detta, och det är också väldigt viktigt att man håller allt rent, att demontera innerskärmar osv nån gång ibland kan vara en fördel så att man kan spola av riktigt ordentligt, låta torka och komplettera rostskyddet.

Kan verkligen inte annat än hålla med, många som lämnar bort och "rostskydar" sin pärla vaggas in i en falsk säkerhet om att bilen aldrig kommer rosta och slutar ta hand om bilen.
Visst att det sällan blir sämre men just det att folk verkar tro att det gör underverk..
Bästa rostskyddet som finns är att ta väl hand om den och tvätta ofta. Då menar jag inte att åka in på statoil och få bilen maskintvättat utan att ta sig tid och spola rent i hjulhus, under och försöka få bort det som fastnar i olika vrår. Dessutom göra till en vana att tex plocka bort innerskärmarna varje vår och ge bilen en riktig underreds-tvätt. Stöter tyvärr allt för ofta på bilar som man tror aldrig har blivit tvättade då det sitter centimetertjockt med jord och skit i hjulhusen mad

455 Inlägg
14 mars 2009
tycker du ska rostskyddsbehandla din bil! kanske fins firmor som fuskar med det men... jag är 110% nöjd med min rostskyddsbehandling! och skulle jag köpa en ny bil så är det raka vägen till ett företag som gör det! är väldigt delade meningar med detta märker jag men varför vänta tills den börjar rosta!!!!!
men du måste sköta rostskyddsbehandlingen! om du hissar upp bilen så måste du lägga på där dokraften har varit! gör detta varje gång bilen varit upp hissad!
Senast redigerat av corollaistheshit (14 mars 2009)

>syns man inte finns man inte<

14 Inlägg
27 september 2010

8 885 Inlägg
27 september 2010
Eftersom trådskaparen ställde frågan för 3 år sedan så får man nog anse att han redan löst problemet.

Låser härmed tråden.

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök