3227
Sök

Finare fälgar till vinterdäcken än sommardäck, någon mer som känner likadant?

242 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
Idag fick jag en smärre chock när jag tittade ut och bestämde mig ytterst motvilligt att byta däck själv (hade tid bokad till nästa vecka egentligen). Då jag inte ägt bilen i mer än 1 månad har jag inte sett hur bilen ser ut med 18" Aerofälgar.

Hursomhelst blev det en jävla svettig procedur och tog med hjälp av den vidriga originaldomkraften "bara" 2h att genomföra. En sak kunde jag dock konstatera, bilen blev SNYGGARE yikes än med sommarfälgarna!

Någon mer än jag som konstaterat det här någon gång? Det känns lite ambivalent att åka finare på vintern, om än ändå med originalfälgar, haha.

8 885 Inlägg
22 oktober 2010
Tycker att man ska ha lika fina fälgar året om varför vill man göra bilen "fulare" på vintern.
Själv kör jag med 5-spoke Twin 225-45-17 på vintern.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 oktober 2010
Eftersom jag ändå ska ha nya vinterdäck så funderade jag på att köpa till mina 18" sommarfälgar men när man såg priset på däcken så blev det projektet nerlaggt omgående. Annars så hade bilen varit lika "fin" på vintern som på sommaren.
Senast redigerat av ChriZtoffer (22 oktober 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

242 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
Tycker att man ska ha lika fina fälgar året om varför vill man göra bilen "fulare" på vintern.

Mvh
Hamilton

Men att den skulle se bättre ut var otippat:) Oftast är originalfälgarna som följer med idag "fräscha" som i "inte rostiga plåtfälgar" men inte mkt mer än så.

302 Inlägg
22 oktober 2010
Önskar jag kunde hålla med dig, men tyvärr är priserna alldeles för höga på stora dubbdäck.

Bjarud.se - Styling, Tuning, Bilstereo, Multimedia
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Återförsäljare för: Digital Designs, Kove, Hertz, Alpine, Sony, Dynamat, STP, Stinger,
PlastiDip, JOM, Regula Tuning, RDX Automotive, 3M, Oracal, och många fler..

7 432 Inlägg
22 oktober 2010
Phed skrev:
Idag fick jag en smärre chock när jag tittade ut och bestämde mig ytterst motvilligt att byta däck själv (hade tid bokad till nästa vecka egentligen). Då jag inte ägt bilen i mer än 1 månad har jag inte sett hur bilen ser ut med 18" Aerofälgar.

Hursomhelst blev det en jävla svettig procedur och tog med hjälp av den vidriga originaldomkraften "bara" 2h att genomföra. En sak kunde jag dock konstatera, bilen blev SNYGGARE yikes än med sommarfälgarna!

Någon mer än jag som konstaterat det här någon gång? Det känns lite ambivalent att åka finare på vintern, om än ändå med originalfälgar, haha.

då har du för fula sommarfälgar wink haha

då jag bor där jag bor så är fula fälgar ett måste tycker jag, för fort gjort är det att man sladdar in i en trottoarkant å knäcker nån,, inge kul,, plus all jävla snö som samlas i fälgarna, usch

Masterworks
22 oktober 2010
Tycker nog att dom e lika fula/snygga, vinter som sommar!

https://www1.garaget.org/archive/60/59078/126622/126622-1178020.jpg

https://www1.garaget.org/archive/60/59078/126622/126622-1177559.jpg

2 271 Inlägg
22 oktober 2010
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Håller med, dock vet man ju också att ju mindre profil desto sämre grepp.
Ang väghållning fick jag en smärre chock när jag satte på 16" efter 19"! smile
Lite lätt vingligt. smile

242 Inlägg
22 oktober 2010
Trådstartare
lingua skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Rätt intressant byte av fälgstorlek, är inte diffen på hastighetsmätaren ett problem, eller är profilen brutal på vinterdäcken?

7 432 Inlägg
23 oktober 2010
Phed skrev:
lingua skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Rätt intressant byte av fälgstorlek, är inte diffen på hastighetsmätaren ett problem, eller är profilen brutal på vinterdäcken?

man mäter hastigheterna med Gps å dem lär man sig ju sen wink så gör jag med mina bilar på sommar å vinterdäck smile

2 271 Inlägg
23 oktober 2010
Phed skrev:
lingua skrev:
Hamilton skrev:

Mvh
Hamilton

Är inte nån big deal direkt, 2.3 % + i rullomkrets.
kör 235/35/19" sommar och 205/55/16" vinter.

1 045 Inlägg
23 oktober 2010
kör med samma fälgar och däck åretrunt lättast så wink

eller på skåpbilen byter jag men är plåt på båda där,,

frugans bil har olika alu fälgar men är lika fula båda så gör ingen skillnad smile

https://www.instagram.com/swedetailer/
172 Inlägg
23 oktober 2010
Dom original hjulen ser bättre ut i mina ögon som du säger men kul om du är nöjd smile bara byta däck sen annars?
hehe skoj o köra fina hjul på vintern med big_smile Kör med 19" både vinter som sommar! Dock 2 olika uppsättningar däck

Följ gärna mitt instagram konto
https://www.instagram.com/swedetailer

huh?
10 427 Inlägg
23 oktober 2010
Haha tycker visserligen att 17" fälgarna jag har på sommaren är stiliga men färgen är lite trökig:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/61540-1381830.jpg
Jämför man med 15" vinterfälgarna så är de lite vassare färgmässigt (svårslaget?):
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/411849_01maow.jpg

Dags att lackera sommarfälgarna i samma kulör som vinterfälgarna möjligtvis? cool

Sök