3130
Sök

Saab 93 2.0T startar inte.

75 Inlägg
29 november 2010
Trådstartare
Hej.

Jag har en Saab 93 2.0T -99 som inte vill starta.

Bilen har aldrig strulat förut, men när jag skulle hem från jobbet startade inte bilen.
Bytte bränslepumpen i tron att felet låg där, men icke. Den startar fortfarande inte. Fick råd att byta tändkasset, sagt o gjort, men den startar ändå inte, nu senast testade jag med en annan vevaxelgivare samt annan tändkasset som jag vet är hela. Bilen står ändå bara och tuggar och vill inte igång.

Testat med startspray men utan resultat. Nu har jag kört fast helt, vet inte vad jag ska kolla härnäst. Alla säkringar är hela, det var det första jag kolla.

Har någon där ute upplevt samma fel, eller kanske har någon aning om vart felet kan vara?

560 Inlägg
30 november 2010
Antar att du kollat batteriet? om inte gör de först!

Om det bara är ett klick så slår inte solenoiden till ordentligt och startmotorn får inte kontakt. Då måste den antingen bytas eller rengöras!

Om det är ett vinande ljud så slår solenoiden till men drevet kuggar inte i startkransen på svänghjulet. Kan vara antingen drevet eller solenoiden som krånglar då.

Om det är ett skorrande ljud så greppar drevet inte heller ordentligt i startkransen. Det kan bero på startkransen, drevet eller solenoiden.

Så plocka loss startmotorn och rengör/renovera den så blir det nog bra smile

1 Inlägg
30 november 2010
kan vara ett jordfel någon stanns, på en polares bil var det i skuffen!! wink

5 710 Inlägg
30 november 2010
ottar skrev:
Testat med startspray men utan resultat.

Inte ett enda tändande på startgas?
Då kan du koncentrera dig på tändningsrelaterade fel.
Provbytt tändstift?
Letat glappkontakt?

MVH Jonas
..............

Game On!
244 Inlägg
30 november 2010
kolla stiften, är de vita finns det ingen soppa, är de svarta finns det ingen gnista, sen gå vidare från det smile

Sök