2157
Sök

Häst/ryttare v.s bil på en vanlig 70 väg.

415 Inlägg
24 mars 2010
linuslinje skrev:
SupraJEZZICA skrev:
Står fortf fast vid att en häst som rids av ryttare räknas som fordon i trafiken!smile

Här kommer några länkar ni icke lärda kan få ta del av!big_smile

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridspo … svarF.html

http://arbetarbladet.se/torget/1.186050 … a-pa-vagen

http://gd.se/insandare/1.1871075-hast-m … discussion

Och bilden när "nån" trampar i hästskit är INTE min bör påpekas, den bilden lånade jag från internet!tongue

Klart att du får ha din åsikt wink

Personligen litar jag mer på transportstyrelsen författningar än en kvällsblaskas artikel med 5 meningar, men det är ju bara jag det. smile

Åh vad dåligt, jag trodde också att det var din sko. sad Hoppas du lämnar tillbaka den sen när du är klar!

Ha ha, va fan...kolla på skon för i helskotta...tycker ni att den passar mig el vad?roll

Arbetarbladets förklaring är mkt sann! Den första länken Linus(pålinjen) är praktiskt taget ett utdrag ur lagboken där det är förklarat att häst plus ryttare räknas som ett FORDON i trafiken...känner mig tjatig nu! smile

Och jag litar heller på sveriges lagbok än transportstyrelsens!wink

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

4 005 Inlägg
24 mars 2010
SupraJEZZICA skrev:
linuslinje skrev:
SupraJEZZICA skrev:
Står fortf fast vid att en häst som rids av ryttare räknas som fordon i trafiken!smile

Här kommer några länkar ni icke lärda kan få ta del av!big_smile

http://wwwc.aftonbladet.se/sport/ridspo … svarF.html

http://arbetarbladet.se/torget/1.186050 … a-pa-vagen

http://gd.se/insandare/1.1871075-hast-m … discussion

Och bilden när "nån" trampar i hästskit är INTE min bör påpekas, den bilden lånade jag från internet!tongue

Klart att du får ha din åsikt wink

Personligen litar jag mer på transportstyrelsen författningar än en kvällsblaskas artikel med 5 meningar, men det är ju bara jag det. smile

Åh vad dåligt, jag trodde också att det var din sko. sad Hoppas du lämnar tillbaka den sen när du är klar!

Ha ha, va fan...kolla på skon för i helskotta...tycker ni att den passar mig el vad?roll

Arbetarbladets förklaring är mkt sann! Den första länken Linus(pålinjen) är praktiskt taget ett utdrag ur lagboken där det är förklarat att häst plus ryttare räknas som ett FORDON i trafiken...känner mig tjatig nu! smile

Och jag litar heller på sveriges lagbok än transportstyrelsens!wink

haha, inte vet jag hur dina skor eller fötter ser ut. Men inte är det några säkra hästskor med klack iaf. smile
Kanske är passande fötter då du hela tiden klampar i klavert? wink

Dina källor är inte så trovärdiga

Aftonbladet talar om hästepikage (alltså med vagn)
Arbetapartiet är en insändare
Den tredje vettefan. smile

Mitt tidigare inlägg var direkt från trafikförordningen och gamla vägtrafikungörelsen = LAG
Transportstyrelsens författning skrev jag då de har alla författningar och regler på ett litet tydligare sätt än att direkt kolla i lagboken.

Bara för din skull så har jag mailat transportstyrelsen och bett dem ta fram exakta paragrafer så vi får slut på detta. smile

2 021 Inlägg
24 mars 2010
usch, hatar när hästjävlar går på vägen, psykfallsdjur som blir skrämda oavsett hur försiktigt man åker förbi, sen blir ägarna förbannade och blänger på en.

375 Inlägg
6 april 2010
Rille0 skrev:
usch, hatar när hästjävlar går på vägen, psykfallsdjur som blir skrämda oavsett hur försiktigt man åker förbi, sen blir ägarna förbannade och blänger på en.

Fast nu nämner du en dumjävel som inte har en häst redo för trafik. Sådanna ska bort från vägarna.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!

herr
321 Inlägg
6 april 2010
Personligen stör jag mig mer på alla de cyklister som tycker att man får bete sig hur fan som helst i trafiken, svänga utan att signalera, cykla över övergångställen så man får tvärnita och korsa gator hur fan som helst.

Ljudbyggare
170 Inlägg
12 april 2010
linuslinje skrev:
Det är ju inte så många hästar som är på vägarna direkt... Låt dem gå den lilla biten.
Värre är det med alla jävla hundägare som inte plockar upp bajset efter sig...

Okej Linus. Som mitt första påhopp mot dig någonsin tongue Uppe i norrland (allt norr om Åstorp/skåne) kanske du väjer för renar. Men i närheten av HBG finns det "byar/samhällen" med fler hästar än människor och det är ingen överdrift. Här är inte så mycket skog. Och samtliga (en eller två undantag) hästmänniskor är ju övertygade om att rida två i bred vid väg grenen är standard.

Inget emot hästar de är fina djur. Men människorna är oftast lika högtstående som rattfyllerister!

4 005 Inlägg
12 april 2010
Frostfjord skrev:
linuslinje skrev:
Det är ju inte så många hästar som är på vägarna direkt... Låt dem gå den lilla biten.

Okej Linus. Som mitt första påhopp mot dig någonsin tongue Uppe i norrland (allt norr om Åstorp/skåne) kanske du väjer för renar. Men i närheten av HBG finns det "byar/samhällen" med fler hästar än människor och det är ingen överdrift. Här är inte så mycket skog. Och samtliga (en eller två undantag) hästmänniskor är ju övertygade om att rida två i bred vid väg grenen är standard.

Inget emot hästar de är fina djur. Men människorna är oftast lika högtstående som rattfyllerister!

hehe. Ja, jag menade inte med inlägget att ingen ska få rida på vägen alls. Min tanke var mer att de som inte kan kontrollera sin häst när en bil kommer (som inte kör som en idiot då dvs) inte har något på allmän väg att göra.. Denna regel går väl mycket väl att applicera på många bilförare med smile

Jag rider själv ibland tro´t eller ej wink, även med sulky(hästvagn). Men jag drar aldrig ut en häst som jag inte har full koll på. En häst är väldigt rädd för lastbilar, men då går jag med hästen den biten på den allmäna vägen där lastbilar kan förekomma.

Vet inte vad du menar med ditt sista inlägg, är människor likadan som rattfyllerister? Är inte rattfyllerister människor? Och vad har de med hästar o göra. hahaha smile förklara dig nu

Muttley
12 april 2010
Tack vare häst+ryttare satte jag bilen i en snödriva i vintras. Fick välja att köra på hästen eller köra av vägen. Hästajävel. 

Men de var väl mest ryttarens fel som riskera hästen.

Nej brt med hästar från vägar som är trafikerade.
Säger som jag säger till bönner, de finns transportmedel  (släp).

1 339 Inlägg
12 april 2010
Jag tycker det borde finnas en åldersgräns för att man ska få rida på allmän väg. Är inte det rimligt? Eller? Det är ett trots allt ett stort och faktiskt farligt djur som kan bli rädda för andra djur, bilar eller andra trafikanter.

Inte ens den mest snälla häst kan vara helt förutsägbar om låt säga den ser en skock rådjur, vildsvin eller en älg.
Senast redigerat av Remiss (12 april 2010)

375 Inlägg
13 april 2010
Fast åldersgräns hjälper sällan mot puckon i 30 års åldern.  Jag kan lova dig att en 10 åring på sin ponny är mera rädd om sin häst än kärringen på 33 år som rider i mörkret utan reflexer tex. Vilket då gör att den ynfre ryttaren tänker sig för mera.

Snacka gärna skit om min partner, men nämn inte ett ont ord om min bil!

Steker som aldrig förr
503 Inlägg
13 april 2010
hästar och hästfolk är ett jävla snusk och borde inte få existera. tack för mig. smile

8-)

Ljudbyggare
170 Inlägg
14 april 2010
linuslinje skrev:
Frostfjord skrev:
linuslinje skrev:

hehe. Ja, jag menade inte med inlägget att ingen ska få rida på vägen alls. Min tanke var mer att de som inte kan kontrollera sin häst när en bil kommer (som inte kör som en idiot då dvs) inte har något på allmän väg att göra.. Denna regel går väl mycket väl att applicera på många bilförare med smile

Jag rider själv ibland tro´t eller ej wink, även med sulky(hästvagn). Men jag drar aldrig ut en häst som jag inte har full koll på. En häst är väldigt rädd för lastbilar, men då går jag med hästen den biten på den allmäna vägen där lastbilar kan förekomma.

Vet inte vad du menar med ditt sista inlägg, är människor likadan som rattfyllerister? Är inte rattfyllerister människor? Och vad har de med hästar o göra. hahaha smile förklara dig nu

Okej, kass liknelse från min sida. Men refererar till att endel av hästfolket kan vara lika illa som en rattfyllerist. Noll koll och överdriven tro på sin egna förmåga. Och rattfyllerister är ju människor dem med tongue Och om du nu gör så när du rider eller kör sulky ska du ha en eloge. Lär för fan ut det till resten av hästfantasterna (notera att jag sa tidigare att vissa redan var vettiga)

653 Inlägg
18 april 2010
Personligen så hatar jag hästar, extremt överskattat djur som passar bäst som hamburgare!

Smoke tires not drugs

4 005 Inlägg
19 april 2010
sk8ville skrev:
Personligen så hatar jag hästar, extremt överskattat djur som passar bäst som hamburgare!

hehe. Jag köpte hamburgerkött som smörgåspålägg när precis när jag träffade tjejen.. Det var inte så populärt... smile

453 Inlägg
19 april 2010
Hästar är ett fordon, okej kan jag köpa men om du kör om elle möter en moppe inte fan kör du ner i 10-20 kilometer i timmen för moppen blir rädd och skulle hoppa ut i vägen? Nej man kör om i nästintill samma hastighet som man körde i när man var själv. så fattar jag ju med att moppen inte är en levande varelse, men ändå  häst värkar ju vara ett fordon så dår får hästen OCH ryttaren kunna bete sig som ett fordon och kuna klara av hur trafiken är. det är bara min åsikt. annars behöver dte inte gå under ordet fordon, för vilket annat fordon hade  ju klarat att bli omkörd i 60-70 utan att få frispel och hoppa ut i vägen, och det värkar det ju inte vara många hästar som kan då man får glida förbi i snigel fart..

Fisketokig
2 997 Inlägg
19 april 2010
Inför sträng besiktning på hästarna också.

Inte skulle man få igenom en bil med knäckta styrstag då den inte kan hanteras säkert... wink

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

95 Inlägg
20 april 2010
Vart åker ni där ni ser så jävla mycket hästskit överallt? Åker ut till landet där det är ett stall precis bredvid kanske 3 gånger i veckan. Dom få gånger jag har sett en hästskit på vägen så brukar jag bara köra vid sidan om, Är ju inte direkt så det ligger en skithög på 20kg mitt på vägen..  Sen när jag möter en häst på vägen brukar jag bara sakta ner och glida förbi lite sakta. 

Har aldrig ens tänkt på att det skulle vara störande med hästar och skit vid vägkanten

GREASEMONKEY
822 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
Abbster skrev:
Vart åker ni där ni ser så jävla mycket hästskit överallt? Åker ut till landet där det är ett stall precis bredvid kanske 3 gånger i veckan. Dom få gånger jag har sett en hästskit på vägen så brukar jag bara köra vid sidan om, Är ju inte direkt så det ligger en skithög på 20kg mitt på vägen..  Sen när jag möter en häst på vägen brukar jag bara sakta ner och glida förbi lite sakta. 

Har aldrig ens tänkt på att det skulle vara störande med hästar och skit vid vägkanten

Du lever i en värld vissa av oss drömmer om .. jag kan fixa bilder nån dag när jag orkar gå ut och sammaställa skiten ..

Mvh S.Österdahl

529 Inlägg
2 december 2010
Måste bara få dra upp den här tråden igen man blir lite smått förbannad på den svenska lagstiftningen när man läser det här: http://helahalsingland.se/hudiksvall/de … ens-ansvar

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Muttley
2 december 2010
JimpeBoy skrev:
Måste bara få dra upp den här tråden igen man blir lite smått förbannad på den svenska lagstiftningen när man läser det här: http://helahalsingland.se/hudiksvall/de … ens-ansvar

Ja de borde skjuta hästen och sedan ställa ryttarna till svars för att de är så otroligt dumma och rider på väl trafikerade vägar istället för utanför.

Sök