2136
Sök

Tips på ny huvudenhet med fylligare ljud

DLS
1 147 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
o_lindh skrev:
huntelaar skrev:
Bara häng ut dom!

Jag testade att gasa på idag men kände att diskanten skriker otroligt mycket i mina öron. Det finns rätt mycket inställningar på min nyköpta Alpine cde 114bti. Undrar om någon kan förklara hur jag ska ställa in så att jag får en behaglig diskant..

Edit: Dls 426 sitter fram, och så står det i manualen att man kan flytta bygeln i filtret low-high. Någon som kan förklara det? Står även i beskrivningen "Filter Boxfilter med branthet LP 6 dB, HP 12 dB".

Du kan ställa in nivån på diskanten genom att flytta bygeln som finns i delningsfiltret. Tycker du att diskanten är för skrikig ska bygeln flyttas till low. Börja med det i första hand.

Det är väl så att den redan står på low om jag inte minns fel..

347 Inlägg
5 december 2010
Kör du utan slutsteg? Det kan vara det som gör att det låter skrikigt när du höjer. Det blir inget fint ljud när man höjer och bara kör med effekt från HU.

DLS
1 147 Inlägg
5 december 2010
Trådstartare
o_lindh skrev:
Kör du utan slutsteg? Det kan vara det som gör att det låter skrikigt när du höjer. Det blir inget fint ljud när man höjer och bara kör med effekt från HU.

Givetvis har jag slutsteg!

Edit: Dock ett år gammalt pioneersteg.. Ska dock uppgradera mig nästa månad tänkte jag.
Senast redigerat av huntelaar (5 december 2010)

DLS
1 147 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
God dag..

Jag har nu haft min alpine i en vecka, dock är jag inte nöjd med ljudet från högtalarna...
Steget är knappt gainat och när man spelar på halvhög volym låter ljudet kanon.
När man vill höjer volymen en aning så är det som att det klara rena ljudet blir mer bedövat och det låter inte högre utan ju mer man höjer, ju mer instängt känns det..

Tänkte byta steg nästa månad, kan detta hjälpa mig? Sitter just nu på ett pioneer gm 3300t.
Senast redigerat av huntelaar (11 december 2010)

DLS
1 147 Inlägg
12 december 2010
Trådstartare
ingen som har någon idé?

1 631 Inlägg
13 december 2010
huntelaar skrev:
God dag..

Jag har nu haft min alpine i en vecka, dock är jag inte nöjd med ljudet från högtalarna...
När man vill höjer volymen en aning så är det som att det klara rena ljudet blir mer bedövat och det låter inte högre utan ju mer man höjer, ju mer instängt känns det..

Tänkte byta steg nästa månad, kan detta hjälpa mig? Sitter just nu på ett pioneer gm 3300t.

Vet inte hur det är på just din Alpine-spelare men flera tidigare modeller har begränsat utnivån när du använder EQn. Verkar som att du hittat maxnivån där din spelare ger ut ren signal.

Gaina upp steget med denna nivån som "max".

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

DLS
1 147 Inlägg
15 december 2010
Trådstartare
gurenius skrev:
huntelaar skrev:
God dag..

Vet inte hur det är på just din Alpine-spelare men flera tidigare modeller har begränsat utnivån när du använder EQn. Verkar som att du hittat maxnivån där din spelare ger ut ren signal.

Gaina upp steget med denna nivån som "max".

Är det detta som heter något i stil med defeat on/off?

Ska förresten byta slutsteg, någon som har tips på något i 2000 kr klassen? 2-kanal funkar bra.

Edit: Kan konstatera att mina gamla kenwood kunde ge bättre ljud i högre volymer.. Inte ska det vara så här?
Senast redigerat av huntelaar (15 december 2010)

DLS
1 147 Inlägg
17 december 2010
Trådstartare
Försöker få fram svaret på min fråga..
Gainar man steget låter det skrikigt så man blir döv av bara diskanten, gainar man ner till under 50% är ljudet bra när man ligger under 50% av volymkontrollen; sen blir ljudet otroligt dåligt..

2 665 Inlägg
18 december 2010
Ditt problem sitter inte i kenwooden.
Hoppsan du hade köpt ny ser jag. Troligen helt i onödan!

Antingen högtalarna eller materialet. har du provat många olika låtar från olika artister??

Kör du mp3 eller riktig cd??
mp3 kan ställa till det.....
Senast redigerat av Rickard-v (18 december 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
18 december 2010
huntelaar skrev:
God dag..

Låter som steget ger max men du försöker få ut mera o då blir det skit.

Höj insignalen o prova (gain)

Du kan inte sänka nivå på diskanten på filtret??? (filtret på högt sladden alltså)
Senast redigerat av Rickard-v (18 december 2010)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

DLS
1 147 Inlägg
19 december 2010
Trådstartare
Gainat upp och ner utan resultat egentligen.. Ska köpa nytt steg snart så hoppas det löser problemet.

Jag kör både cd och mp3, cd ger bra mycket mer diskant.. Original är det tvåvägs och just nu kör jag koax (dls426).. Men ska prova att koppla på originaldiskanten och se om det blir bättre.

Diskanten på filtret står redan på low.
Senast redigerat av huntelaar (19 december 2010)

Sök