3375
Sök

Hur får man en b230fk mer varvvillig?

235 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#1
Som topic lyder. Skulle vilja köra små rusher på närmre 8000 varv utan att helt sabba motorn.
Tips på olika kamar och vad mer jag borde tänka på vore najs.

415 Inlägg
15 januari 2011
#2
Det första man bör göra med en rödblockare om man vill varva 8000 är att balansera hela motorn tillsammans med koppling och remskiva. Det kan skilja flera gram mellan vevstakar etc i en sån motor. Varvar man då så pass mycket går saker sönder om man inte balanserar.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Tekniker
624 Inlägg
15 januari 2011
#3
Kammar kan du hitta på KG Trimning på nätet


4 682 Inlägg
15 januari 2011
#4
Gör dig av med sprutet å byt till dubbla tvåportsförgasare.Sen tar du det äckliga dubbelmassesvänghjulet och kastar det åt helvete och byter till ett skelletsvänghjul.Då blir motorn rapp.

1 758 Inlägg
15 januari 2011
#5
Frågan är varför du vill stressa upp ett rödblock i 8.000 rpm?
En riktigt bra optimerad sugmotor (typ rallycross) kan ofta ha maxeffekt strax över 7.000 rpm, men en normaltrimmad sugis och framför allt en turbomotor är det sällan värt att varva mycket mer än cirka 6.000-6.500.
Över det blir det problem med hållbarhet men framför allt sjuhelvetes friktionsförluster med allt som det för med sig med värmeutveckling, smörjproblem och så vidare.

Rödblocken är i grund och botten konstruerade för maxvarv strax över 6.000. Vill man bygga en varvvillig motor är ett rödblock helt fel grund att bygga på.
Senast redigerat av schnauz (15 januari 2011)

235 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#6
Vart får jag tag på ett skelletsvänghjul och vad behöver jag modda om för att passa ihop den med m90? Vilken koppling?

Jo balanserat ska d va. Älskar när det hummar istället för brölar om motorn. Pissar honung när jag hör en balanserad snurra igång.

Fördjupar mig i megasquirt i skrivande stund. Fugge e inte min grej när d kommer till rödblockare. Har hellre sprut på v8 till o mé.

235 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#7
schnauz skrev:
Frågan är varför du vill stressa upp ett rödblock i 8.000 rpm?
En riktigt bra optimerad sugmotor (typ rallycross) kan ofta ha maxeffekt strax över 7.000 rpm, men en normaltrimmad sugis och framför allt en turbomotor är det sällan värt att varva mycket mer än cirka 6.000-6.500.
Över det blir det problem med hållbarhet men framför allt sjuhelvetes friktionsförluster med allt som det för med sig med värmeutveckling, smörjproblem och så vidare.

Rödblocken är i grund och botten konstruerade för maxvarv strax över 6.000. Vill man bygga en varvvillig motor är ett rödblock helt fel grund att bygga på.

Ok... Då skiter jag i det. Hög topphastighet var det som lockade. Får bolla med utväxlingen i bakaxeln istället dårå. Tror jag har 3.71 nu. 7500 Varv hade gett mig ca 250 blås på 4:e växeln om jag räknat rätt:)

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 januari 2011
#8
En 940 eller va du nu har är ju inget autobanlok direkt, bättre att satsa på acc och körbarhet istället wink

Men som tidigare skrivit, balansera, kirra ett "enkelmasse" svänghjul från en 240/ 740 med rätt triggerhål på, sen ordnar du en renovering av toppen, hårdare ventilfjädrar, vassare/ varvvilligare kam och ett bra sprut så ska det kunna sjunga wink


235 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#9
Det är en -64 spitfire. 715Kg originalvikt. Min väger väl strax under 900 snart.
Vill köra skiten ur den på Nurburgring, därav the need for speed...

P o r s c h e
1 700 Inlägg
15 januari 2011
#10
Och du satte en volvosnurra i den? roll

Men då förstår jag dilemmat. Men hur ser motorn ut nu då? Bara du har kraft så är det ju bara att öka utväxlingen.

Liksom en porsche 917 gör ju uppåt 400 på fyra växlar så bara du har lite kraft så behöver du ju inte varva som fan wink


235 Inlägg
15 januari 2011
Trådstartare
#11
Jo, jag hade en 350 med bw super t10 i garaget. Renoverat o klart. Kändes ba som motorn vägde mer än hela bilen så jag sålde bort skiten, gjorde motorbyte på bruksbilen o började rakställa b230in ja slet ut. Har ett gammalt ET block som jag byggt motorfästen efter o så medans jag renoverar fk'n. Samlar på mig trimdelar nu, måste va original till sfro o sen ska det skruvas.
Skulle vart klar med bilen skitlänge sen men ja fick barn här emellan. Gick just på pappaledighet, eller garageledighet som jag kallar det;) Håller tummarna för Nurburgring på sensommarn. Ska inte sätta en krona på estetik, vill ba ha igång den nu.

163 Inlägg
16 januari 2011
#12
Tycker du om och köra på höga varv. Då får du ta och köpa en rx7 eller rx8 eftersom dom har wankel motor. Så då var problemet löst...

Smålänning
7 883 Inlägg
16 januari 2011
#13
Vill du har den mer varvvillig eller att dne ska varva mer på toppvarv?

För att få den varvvillig lär du byta till en betydligt roligare kam, då T är typ den snöaste tongue

För att få den att varva mer bör du balansera den som sagt, och chippa då varvstoppet är inprogrammerat till 6000 +- 200 rpm.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

235 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#14
Nja, vill hellre köra nåt som jag iaf. Ungefär vet hur det fungerar:)
Vem säljer skellettsvänghjul? Underökte saken o dubbelmasse är icke ett alternativ. Finns dom i 60 -2 utförande?
Måste jag modda om m90in för att få d att lira?
Vilken tryckplatta, lamell och u-lager ska jag ha?

Tack för tipset om KG. Dom hade vad bra priser.

235 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#15
twin_cam skrev:
Vill du har den mer varvvillig eller att dne ska varva mer på toppvarv?

För att få den varvvillig lär du byta till en betydligt roligare kam, då T är typ den snöaste tongue

För att få den att varva mer bör du balansera den som sagt, och chippa då varvstoppet är inprogrammerat till 6000 +- 200 rpm.

Tack för tipset men ja bestämde mig för att inte tokvarva. Köper kam hos kg o balanserar allt. Det får duga.
531 Topp o megasquirt står på listan nu. Extraktor, spridare, 3"lmm o större turbo efter sfro/sbp. Bilen e asså svenskreggad. Blir simpel sidepipe på bilen så jag kan bygga en för varje grenrör. Men först ska resten av bilen bli klar, den blir ganska extrem, o motorn ska renoveras klart.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 januari 2011
#16
Vad jag vet finns inte skelettsvänghjul med 60-2 triggerpunkter. Det finns aluminiumsvänghjul också, men likaså där, osäker på om de finns med trigger.

Istället för dubbelmasse kan du fixa ett svänghjul ( "enkelmasse" ) från en 240 -89 och senare, en 740 89-90. kanske tidiga 940 har enkelmassehjul också men vet ej.

I alla fall, dessa är inte limmade i alla fall vad jag vet. Då kan du passa på att svarva av lite så det blir lite lättare wink


235 Inlägg
16 januari 2011
Trådstartare
#17
Bensinskallen skrev:
Vad jag vet finns inte skelettsvänghjul med 60-2 triggerpunkter. Det finns aluminiumsvänghjul också, men likaså där, osäker på om de finns med trigger.

Istället för dubbelmasse kan du fixa ett svänghjul ( "enkelmasse" ) från en 240 -89 och senare, en 740 89-90. kanske tidiga 940 har enkelmassehjul också men vet ej.

I alla fall, dessa är inte limmade i alla fall vad jag vet. Då kan du passa på att svarva av lite så det blir lite lättare wink

Men har dom svänghjulen 60 -2? Är det dom svänghjulen som satt ihop med m47?
Lamell o tryckplatta blir väl nästa bekymmer efter det?

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 januari 2011
#18
TurboTarzan skrev:
Bensinskallen skrev:
Vad jag vet finns inte skelettsvänghjul med 60-2 triggerpunkter. Det finns aluminiumsvänghjul också, men likaså där, osäker på om de finns med trigger.

Istället för dubbelmasse kan du fixa ett svänghjul ( "enkelmasse" ) från en 240 -89 och senare, en 740 89-90. kanske tidiga 940 har enkelmassehjul också men vet ej.

I alla fall, dessa är inte limmade i alla fall vad jag vet. Då kan du passa på att svarva av lite så det blir lite lättare wink

Men har dom svänghjulen 60 -2? Är det dom svänghjulen som satt ihop med m47?
Lamell o tryckplatta blir väl nästa bekymmer efter det?

Ja det är 60-2. 240 och 740 -89 och framåt har lh2.4, samma styrsystem som 940, och samma triggerpunkter på svänghjulet då.

Vet inte hur de passar med svänghjul, men de borde inte vara så svårt att ordna. Vad jag vet ser det likadant ut enkel och dubbel men inte 100% säker på de. Har för mig man brukar köra 712 tryckplatta på enkelhjulet, sen får du fixa en lamell med rätt ytterdiameter och rätt splines.



Sök