3716
Sök

xenon installation

21 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#1
Hur många här kopplar in en säkring när ni kopplar in xenon.Detta kommer va på helljuset om det är någon som undrar
Senast redigerat av masse33 (18 november 2008)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 november 2008
#2
Har du inte redan en säkring på hellyset? Låter konstigt annars. I värsta fall så åker du på att byta den, annars så är det bara att koppla in och köra på. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#3
ChriZtoffer skrev:
Har du inte redan en säkring på hellyset? Låter konstigt annars. I värsta fall så åker du på att byta den, annars så är det bara att koppla in och köra på. smile

behövs allts ingen extrasäkring typ som du kopplar in extraljus

21 Inlägg
18 november 2008
Trådstartare
#4
ChriZtoffer skrev:
Har du inte redan en säkring på hellyset? Låter konstigt annars. I värsta fall så åker du på att byta den, annars så är det bara att koppla in och köra på. smile

behövs allts ingen extrasäkring typ som du kopplar in extraljus

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
18 november 2008
#5
Du kopplar ju xenon-kittet på det befintliga systemet, dvs du kopplar lampkontakten till ballasten och sen ballasten till den nya xenonlampan som du pillar in i lyktan.

Därför byter du bara ut den befintliga helljussäkringen mot en kraftigare säkring när du har xenon-konverterat.


Funderar själv på att xenon-konvertera både dimljuset och helljuset, så jag har läst runt lite på XKs hemsida tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

8 156 Inlägg
18 november 2008
#6
Ska man verkligen behöva byta ut säkringen?
För xenonlamporna drar ju bara 35W, vilket är mindre än motsvarande halogen?
(och 50W-lamporna ligger ju på samma nivå som vanliga halogen?)
Startströmmen är ju inte heller så hög?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

4 001 Inlägg
18 november 2008
#7
masse33 skrev:
ChriZtoffer skrev:
Har du inte redan en säkring på hellyset? Låter konstigt annars. I värsta fall så åker du på att byta den, annars så är det bara att koppla in och köra på. smile

behövs allts ingen extrasäkring typ som du kopplar in extraljus

Du får nog tala om vad du ska göra, ska du xenon-konvertera eller sätta dit extraljus?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 november 2008
#8
Phaetoon skrev:
Ska man verkligen behöva byta ut säkringen?
För xenonlamporna drar ju bara 35W, vilket är mindre än motsvarande halogen?
(och 50W-lamporna ligger ju på samma nivå som vanliga halogen?)
Startströmmen är ju inte heller så hög?

Problemet med xenon är ju just startströmmen. I värsta fall så kommer den att pajja originalsäkringen, men om den gör det så är det ju bara att peta i en lite större.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

8 156 Inlägg
18 november 2008
#9
ChriZtoffer skrev:
Problemet med xenon är ju just startströmmen. I värsta fall så kommer den att pajja originalsäkringen, men om den gör det så är det ju bara att peta i en lite större.

Jag kollade in ett av XK:s värre kit (http://xenonkungen.se/50W_Xenon.htm)
Där står det att startströmmen är på 6.5A för det kittet. Ganska så bra.
Har man en säkring på mindre än 7,5-8A så kanske det kan vara värt med en uppgradering?
Men man kanske inte vill använda sig av en alltför stor säkring heller, för då brinner ju kabeln
av före säkringen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 november 2008
#10
Phaetoon skrev:
ChriZtoffer skrev:
Problemet med xenon är ju just startströmmen. I värsta fall så kommer den att pajja originalsäkringen, men om den gör det så är det ju bara att peta i en lite större.

Jag kollade in ett av XK:s värre kit (http://xenonkungen.se/50W_Xenon.htm)
Där står det att startströmmen är på 6.5A för det kittet. Ganska så bra.
Har man en säkring på mindre än 7,5-8A så kanske det kan vara värt med en uppgradering?
Men man kanske inte vill använda sig av en alltför stor säkring heller, för då brinner ju kabeln
av före säkringen.

Det är lugnt, det behövs inte bytas. Har då aldrig vart med om att en säkring har brunnit och har konventerat ca 10 bilar hittils..
Så du har helt rätt i dedär.

Men kopplar man inte xenon extraljus, då behöver du en till säkring till reläet.
Och original helljussäkringen behövs fortfarande inte bytas ut.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 Inlägg
19 november 2008
Trådstartare
#11
okej har installerat kitet nu och det verkar funka

111 Inlägg
21 januari 2011
#12
Lånar tråden lite istället för att skräpa ner forumte om det är ok smile

Har kopplat extraljus Hello Comet Xenon 200FF till min -02 BMW. Helljus och halvljus e redan xenon. Har kopplat till sån där motstånds grej så alla lampor lyser bra men ena extra ljuset lyser i 3 sekunder och innan den har kommit i full styrka så slocknar den. Nån som kan ge tipps? Det är bra kopplat så inget glappt, men jag har snott ström från heljusets kablar + och -  kablarna. Ska man koppla annorlunda kanske?

Mvh
R


Sök