3795
Sök

Rasad motor i Saab 9-5 -02 2,3T. vilken motor passar?

15 Inlägg
22 januari 2011
Trådstartare
Vilka årsmodeller har samma motor och passar rakt ner i min. Det jag främst är ute efter är block och topp men gärna en komplett motor. Några speciella beteckningar som man ska kolla efter på block och topp?

Har ni en motor som ni vill bli av med är det bara att säga till.

655 Inlägg
22 januari 2011
9-3 motorn passar

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 januari 2011
Den enda 9-3 motor som passar om du vill ha en 2,3 i fortsättningen också är ju dock Viggen-motorn. Varför inte slå till på en 9-5 Aero-motor igen, det finns ganska gott om renoverade sådana att köpa.

41 Inlägg
22 januari 2011
Alla motorer passar från -94 saab 9000/900 9-3. Det du får göra är ju flytta över lite småprylar som transmationskåpan bl.a. Fast tar du från äldre saab med t5 motor så får du flytta över allt utvändigt, insug osv. men du får en mycket hållbarare motor.

Mvh smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 januari 2011
Just ja, B235R heter Aero-motorn på Saab-språk smile

Hade jag tid, ork, engagemang, plats och kunskap och stod i din sits med en rasad Aero skulle jag nog följa rådet att bygga om till T5. Mest för den tryggheten att motorn inte längre är en tickande bomb och att,möjligheterna att trimma hårt genast gått in i en helt ny dimension smile

Egenföretagare
999 Inlägg
22 januari 2011
Hur mycket merjobb är det att lyfta i en T5 motor?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 januari 2011
Plembke skrev:
Vilka årsmodeller har samma motor och passar rakt ner i min. Det jag främst är ute efter är block och topp men gärna en komplett motor. Några speciella beteckningar som man ska kolla efter på block och topp?

Var i landet bor du ??
Senast redigerat av TBOC_Razor (22 januari 2011)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

41 Inlägg
22 januari 2011
weeeman skrev:
Hur mycket merjobb är det att lyfta i en T5 motor?

Så mycket jobbigare är det igentligen inte.
Ovanligt att man får tag på en komplett motor likadan, så man måste ju ändå flytta över en massa prylar. Så då tycker ja personligen det är värt den där extra halvtimmen att flytta över delarna som inte är desamma som 9000 och 9-5. Istortsätt bara flytta över insug grenrör fästen till alla tillbehör. Samt transmationskåpan skiljer nog så vitt ja minns.

Och som Andromeda skriver, du har en grymt bättre motor med möjligheter och pålitlighet.

MVH:)

15 Inlägg
24 januari 2011
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Plembke skrev:

Var i landet bor du ??

Jag bor i Eskilstuna. Södermanland.

Får tacka för alla svar nu blir det ut och leta motor.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
24 januari 2011
Plembke skrev:
TBOC_Razor skrev:
Plembke skrev:

Var i landet bor du ??

Jag bor i Eskilstuna. Södermanland.

Får tacka för alla svar nu blir det ut och leta motor.

Synd för din del att du bor så långt iväg, annars hade kanske min varit aktuell..   wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Sök