3707
Sök

Olja till Chevrolet van??

Smålänning
7 887 Inlägg
29 januari 2011
Häll i mineralolja 10W/40, billigt och klarar med råge kraven på den motorn... Fast delsyntet är inte fel om du känner att du vill skämma bort den, då det är bättre, men mineral tillräckligt bra.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
29 januari 2011
pgh skrev:
är du säker på att det inte är extra kylare till automaten(utöver den i kylaren)?har en sådan till min lee baron!dessa fanns ju att få tag på förr då man uppmanades att montera sådana när bilarna skall lasta/dra tunga lass!!hur som haver!mitt tips är att man på en van skaffar en adapter till olje filtret(finns på biltema) och via denna kopplar ett liten extra olje kylare (finns gott om dessa på skroten!).och sedan monterar denna framför kylaren och då dras kyl luften även genom denna även vid låga farter!och det absolut bästa man kan göra är att montera en elfläkt.och har man ac som ej normalt inte funkar på dessa gammla vagnar ta då bort all junk från denna även kondensorn frammför kylen!!ursäkta att man kanske kommer ifrån din fråga om oljan!!

Lugn i bussen nu, det är ingen extra automatlådekylare utan precis en sådan som du beskriver med en adapter innanför oljefiltret. Den är dessutom märkt med både GM och ett partnummer. Har även skrotat några Vanar där det suttit likadana adaptrar. Oljekyl till automaten sitter som på de flesta jänkare inne i vanliga kylaren.
Mer OT, På min Silverado sitter det även en liten separat kylare till styrservon.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 januari 2011
En mineralolja av god kvalité typ castrol 10/40 lär funka kalasbra. Kör med Castrols DYRA classic minralolja 20/50 i Chryslern men då bör man ha motorvärmare på vintern. En 350 går nog fan på trätjära om det är så.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

11 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
Nu blev det svårt hmm ska bara köra den på sommaren men delsyntet känns ju bättre, ska fundera lite, tack för alla svar smile

Sök