Hej!!!
Sökt men hittar ingen tråd om detta, även fast jag läst någonstans att det ska finnas...
I alla fall, imorrn tänkte jag och polaren ge oss ut på hjälmaren! Jag mätte i torsdags i en farled till ca 30cm solid is. All skare verkar ha frusit till och det ligger bara 5cm smö på isen så det fryser på ganska bra nu. Blir första gången för mig då det är första året med bra is sen ja fick körkort
![wink](img/smilies/wink.png)
Mina frågor är:
-Hur tjock ska isen vara för att det ska vara idiotsäkert att köra? ( vill ju helst att isen ska hålla om man snurrar och blir stillastående... ). Hört att gränsen är 1dm ?
-Något speciellt man ska tänka på?Hålla sig från sund, land etc har jag fattat men annat bra att veta
![wink](img/smilies/wink.png)
Åka med ordentligt mellanrum mellan bilarna ifall en lyckas plurra...
-Några speciella hastigheter man ska tänka på? När man åker lastbil spricker ju isen när man kör för fort...-Någon kanske rent av vet exakta platser man kan åka? I teorin borde man ju kunna åka vart som helst på hjälmaren men man vet ju aldrig...Det finns eventuellt en isväg en bit härifrån som kan ha öppnat, ska kolla det imorrn... I så fall kanske vi åker på sidan om den. Annars har jag ett bra område i närheten med orörd is. I så fall går vi ut och provborrar så vi vet att isen är jämntjock...
Alla tips/ all information etc mottages tacksamt! Vill helst undvika disaster...