Hmm....mycket att "bena i" men gör ett försök:
sorken skrev:
wast gaten har vel till uppgift att hålla laddtrycket i ordning så det inte skenar om ja förstått rätt?
Wastegatens uppgift är att reglera turbotrycket och förhindra övervarvad turbin.
En turbo utan WG får ha ganska stort turbinhus (avgashus) för att ALLA avgaser kommer att ta sig genom turbinen och sätta fart på denna.
Detta medför oxo att man får vänta endel på rätt mängd avgaser för att få fart på snurran så den ger övertryck på andra sidan (kompressorn)
Ett mindre hus behöver mindre avgaser och man får fart på turbinen tidigt.....problemet blir bara på höga varv då avgasmängden ökar.
Man får då för högt varv på snurran och trycket ut ur kompressorn blir likaså....för högt.
Har man däremot en WG kan man köra litet turbinhus och behöver således inte vänta så länge.
När man sedan kommer man upp i vartal och avgasmängden ökar sorterar WG bort en viss mängd avgaser och leder denna FÖRBI turbinen.
Mer om WG och styrningen till denna kan du läsa om här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79521sorken skrev:
men hur funkar en intern/extern wg
Intern WG är ihopbyggd med turbon och är en enklare/smidigare lösning.
Dock har den vissa begränsningar tex att hantera stora gasflöden och då kan en större extern variant vara en lösning.
sorken skrev:
spelar det nån roll vart en extern sitter på grenröret
Ja, den skall sitta "rätt" så den klarar att evakuera den gasmängd som skall "sorteras bort".
sorken skrev:
rörlängd å tjoklek mm
En vetenskap som grenrörsbyggarna ofta har olika teorier om.
sorken skrev:
å vad är skillnaden på å ha öppen utgång på den eller åter in i downpipen?
I min värld ingen skillnad alls om man ser bort på att det ser/låter rätt fränt med öppen utgång
.
Möjligt att det kan störa avgasflödet något med att leda tillbaka men det är nog marginellt.
sorken skrev:
vad är 360 lager för nått?
Axiallagret som håller turbinaxeln i "längsled" och ett 360° lager är som det låter ett lager med stöd "hela varvet runt".
Bra om man skall köra höga turbotryck.
sorken skrev:
trim å allt va de bruka stå i en anons?
?
sorken skrev:
finns det nån formel så man kan räkna ut storleken som behövs på turbon?
Gör det säkert men ofta börjar man med att bestämma vilket effektmål ens motor skall ha, valet av turbo blir sedan beroende på siffran.