3869
Sök

kan någon förklara lite ang turbo /wg

251 Inlägg
11 december 2006
Trådstartare
#1
wast gaten har vel till uppgift att hålla laddtrycket i ordning så det inte skenar om ja förstått rätt?

men hur funkar en intern/extern wg spelar det nån roll vart en extern sitter på grenröret ,rörlängd å tjoklek mm? å vad är skillnaden på å ha öppen utgång på den eller åter in i downpipen?

turbo
vad är 360 lager för nått?
trim å allt va de bruka stå i en anons?

finns det nån formel så man kan räkna ut storleken som behövs på turbon?

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

5 710 Inlägg
11 december 2006
#2
Hmm....mycket att "bena i" men gör ett försök:


sorken skrev:
wast gaten har vel till uppgift att hålla laddtrycket i ordning så det inte skenar om ja förstått rätt?

Wastegatens uppgift är att reglera turbotrycket och förhindra övervarvad turbin.
En turbo utan WG får ha ganska stort turbinhus (avgashus) för att ALLA avgaser kommer att ta sig genom turbinen och sätta fart på denna.
Detta medför oxo att man får vänta endel på rätt mängd avgaser för att få fart på snurran så den ger övertryck på andra sidan (kompressorn)
Ett mindre hus behöver mindre avgaser och man får fart på turbinen tidigt.....problemet blir bara på höga varv då avgasmängden ökar.
Man får då för högt varv på snurran och trycket ut ur kompressorn blir likaså....för högt.

Har man däremot en WG kan man köra litet turbinhus och behöver således inte vänta så länge.
När man sedan kommer man upp i vartal och avgasmängden ökar sorterar WG bort en viss mängd avgaser och leder denna FÖRBI turbinen.

Mer om WG och styrningen till denna kan du läsa om här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=79521
sorken skrev:
men hur funkar en intern/extern wg

Intern WG är ihopbyggd med turbon och är en enklare/smidigare lösning.
Dock har den vissa begränsningar tex att hantera stora gasflöden och då kan en större extern variant vara en lösning.
sorken skrev:
spelar det nån roll vart en extern sitter på grenröret

Ja, den skall sitta "rätt" så den klarar att evakuera den gasmängd som skall "sorteras bort".
sorken skrev:
rörlängd å tjoklek mm

En vetenskap som grenrörsbyggarna ofta har olika teorier om.
sorken skrev:
å vad är skillnaden på å ha öppen utgång på den eller åter in i downpipen?

I min värld ingen skillnad alls om man ser bort på att det ser/låter rätt fränt med öppen utgång smile.
Möjligt att det kan störa avgasflödet något med att leda tillbaka men det är nog marginellt.
sorken skrev:
vad är 360 lager för nått?

Axiallagret som håller turbinaxeln i "längsled" och ett 360° lager är som det låter ett lager med stöd "hela varvet runt".
Bra om man skall köra höga turbotryck.
sorken skrev:
trim å allt va de bruka stå i en anons?

?
sorken skrev:
finns det nån formel så man kan räkna ut storleken som behövs på turbon?

Gör det säkert men ofta börjar man med att bestämma vilket effektmål ens motor skall ha, valet av turbo blir sedan beroende på siffran.

MVH Jonas
..............

1 453 Inlägg
Sleeper
3 084 Inlägg
11 december 2006
#4
är det bra att vara kungen=?!? trodde det var något nedlåtande tongue

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

956 Inlägg
11 december 2006
#5
på denna sida kan du läsa lite om turbos med. http://auto.howstuffworks.com/turbo.htm

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

251 Inlägg
11 december 2006
Trådstartare
#6
ok tack för snabba svar..vad skall jag välja för turbo då? finns ju så många å välja på så man bli ju gråhårig

siktar på ca 400-500hk i en s4a

dodge ram 2500 5,9 cummins diesel 400hk 99a
bmw 320d 99a

10 287 Inlägg
11 december 2006
#7
Trim = storlek på impeller.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
11 december 2006
#8
400 klarar man med en bra T3/04 hybrid.
500 kräver lite fetare doningar.

Ring och snacka med SL Turbo i Degerfors.

/Göran

sorken skrev:
ok tack för snabba svar..vad skall jag välja för turbo då? finns ju så många å välja på så man bli ju gråhårig

siktar på ca 400-500hk i en s4a

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Häj Häj
90 Inlägg
11 december 2006
#9
http://savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php här kan du säkert också lära dig en hel del

V O L V O
2 4 0 G L I N J E C T I O N

Dr. Turbo
459 Inlägg
11 december 2006
#10
Sharky skrev:
Trim = storlek på impeller.

/Göran

nja trim är förhållandet mellan induser och exduser på en kompressor eller turbin

t.ex har man 42mm induser och 80mm exduser (backwheel som man kallar det på kompressorn) så blir trim:et 42/80 = 0.525 = 52.5%
ju större trim man har på en kompressor destå snabbare spool får man men kompressorn blir sämre på att bygga höga laddtryck



Sök