3347
Sök

Val av kamaxel M20B20 båtmotor

50 Inlägg
30 januari 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!
Har en gammal m20b20. Har två st kamaxlar som ligger och väntar, men är osäker på vilken jag ska välja. Motorn ska användas för tävlingsbruk i båt, k2000 klassen.
Motorn är trimmad med:
*3st Weber45dcoe
*Special gjorda insug
*Portad och planad topp
*Blocket är toppdeckat, i övrigt orignal bottendel.
*Extraktorgrenrör

Jag har en Enem och en Dr schrik kam.
Värdena:
*Enem z45 280/108/11.0/2.5 med z10 avgas, 111graders nockvinkel.
*Dr schrik Kamlyft i mm: 7,7 (12,2). Duration/spridningsvinkel: 304/304/105. Öppningstider: 47-77-77-47. Ventillyft i ö d: 4,0.

Vad kommer skillnaden att bli, bottendrag, toppvarv m.m.
Eller är enda utvägen att prova sig fram?

//Thomas

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 januari 2011
#2
Kolla värden på P-kammen som är orginal så får du ju ett riktvärde?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

252 Inlägg
31 januari 2011
#3
enem kam drar snyggt från 2500V/min topp vrid 4500-5500 toppeffekt 7000V/min
Dr schrik Kam stendöd under 3000V/min topp vrid 5000-6500 toppeffekt 7300-7500V/Min
beäknat på 40/37 ventiler                                                enem kammen ger 30Nm lägre
Sen hur långa runners ? insug /avgas påvärkar en del!
Deta är en teoretisk beräkning men du får lite vägledning.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
31 januari 2011
#4
ahh läste feting fel! Läste b20 båtmotor och tänkte då på Volvo penta AQ130/B20. Viss skillnad på Volvo och BMW tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök