4390
Sök

Lätta en bmw e36

carzy
461 Inlägg
12 mars 2011
#21
Komfort är för gamlingar! Hur blir det med alu bussningarna? Stummare förstår jag, men tänkte på väghållning. Känns som den borde släppa lite lättare?

Team BSG

854 Inlägg
12 mars 2011
#22
Nej, du byter dom för att få bättre känsla och väghållning. Du känner precis allt som händer vilket är en stor fördel. Har du allt stumt kan du ställa exaktare hjulvinklar som inte ändras dessutom. Hur stor skillnad kan jag inte uttala mig om då jag bara körde bilen ca 25 mil innan den byggdes om helt med nya grejer rakt igenom.


2 174 Inlägg
12 mars 2011
#23
Mobeerg skrev:
Jo, sedanerna är ju det konstigt nog.

Men om man ska lätta kan man inte fega ur o tänka på komforten, skummattan som ligger väger somsagt en jävla massa,så de e bara skära bort !big_smile
framstolarna väger säkert 15 kg st!

Kan tänka mig att en lättad m3 rör lite på sig , testa ?wink

coupé och cabbar är tyngre pga alla förstärkningar i trösklar och golv smile inte så konstigt faktiskt om man tänker efter tongue


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
12 mars 2011
#24
min coupé väger nästan 1500 smile

förstärkningar vettu


Forummoderator
18 009 Inlägg
12 mars 2011
#25
Mobeerg skrev:
Komfort är för gamlingar! Hur blir det med alu bussningarna? Stummare förstår jag, men tänkte på väghållning. Känns som den borde släppa lite lättare?

Komfort för gamlingar? Köper det rakt av! Tänk dig för! Körde nån racelättad Evo 9 i en knapp vecka. Den lät duktigt och hade ingen komfort alls. Har du en annan bil på långresor så kör hårt! Men åka till jobbet i en bil som praktiskt taget tigger om att varvas ut till stoppet på femman är lite enerverande. För att inte säga körkortsfientligt! Försök prata dig ur 275 km/h på motorvägen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
12 mars 2011
#26
Aero T16 skrev:
Plåtfälgar väger mindre än alufälgar. Där kan du spara vikt.

nä?? inte på min iaf
har 15" plåt med 195/65 däck
och 17" alu med 225/45 däck


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
13 mars 2011
#27
Får se vad man hamnar på för vikt.

Jag kör powerflex och polyretan bustningar runt om. Man känner en helt annan kontroll på bilen. Normal kör och går utan problem att hålla ställ ut ur rondeller utan att man direkt märker det. Känns otroligt stabil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/25/24381/24381-af74b129c0467aa91e5a4460b27c4c6d.jpg

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

9 117 Inlägg
13 mars 2011
#28
Aluminiumplåtar istället för dörrsidor fram sparar också ett par kilo. Kan vara stor skillnad i vikt mellan olika fälgar och däck. Plocka bort en del förstärkningar till motorhuv och koffertlucka, borra dom förstärkningarna som blir kvar Framstolarna väger rätt mycket som några redan sagt. Finns massor smått man kan plocka, men som Kmarcus säger ju mindre vikt du vill ha desto dyrare blir det.


12 086 Inlägg
13 mars 2011
#29
Jag har ju åkt i en banpreppad totalt rensad M3 E36 flera gånger, och det är ju inget jag skulle vilja åka till jobbet i varje dag. Så tänk en extra gång innan du rensar bilen och sänker Bmw-standarden ner till Volvo Amazon-nivå.

carzy
461 Inlägg
13 mars 2011
#30
Dieselsmurfen skrev:
Mobeerg skrev:
Komfort är för gamlingar! Hur blir det med alu bussningarna? Stummare förstår jag, men tänkte på väghållning. Känns som den borde släppa lite lättare?

Komfort för gamlingar? Köper det rakt av! Tänk dig för! Körde nån racelättad Evo 9 i en knapp vecka. Den lät duktigt och hade ingen komfort alls. Har du en annan bil på långresor så kör hårt! Men åka till jobbet i en bil som praktiskt taget tigger om att varvas ut till stoppet på femman är lite enerverande. För att inte säga körkortsfientligt! Försök prata dig ur 275 km/h på motorvägen...

jag själv har firma bil , så jag slipper tänka på vanligt vardagåkande.
Men samtidigt har jag åkt mycket i bmwn, o jag älskar känslan.

Men kan somsagt bli jobbigt i längden om man inte har någon annan bil.

Team BSG


Sök