3527
Sök

Hjulet vobblar med spacers

Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Hejsan.
Min kusin behöver hjälp och jag vet inte riktigt själv vad det är så jag frågar er här inne.

det är så att han har en 945 ltt med nya bromsar och skivor på.

så var han o köpte 17" fälgar  med spacers.  han bytte däck på den igår  ny balanserade och klara.

spacers är rengjorda men dock inte nya. allt gick sin väg när vi mekade med golfen och hans volvo.

samma dag så körde han iväg med sin familj och han ringde under dagen  och sa att det vobblar fram när han kör runt 90-100.
Men när han kör under 90km/h så går den hur bra som helst. och kör han över 100km/h runt 110 så går den hur bra som helst på vägen.

så nu till frågan.. vet ni vad det kan vara ?   hört att en del säger att  det kan vara stötdämparna fram? dom är ju dock inte nya som sagt men dom är fina.
jag själv har aldrig haft sånt problem så därför frågar jag er här inne , det kanske är någon som har nån erfarenhet av denna tråkighet som kan berätta nåt  hur du/ni gjorde.

mvh Mingan77 (R.Håveland)

Fri fart för ett fritt folk!
14 290 Inlägg
1 maj 2011
testa att flytta däcken

om inte fälgarna är nya så kan det vara så att en fälg är skev

om han inte balanserade dom själv och kollade på fälgen smile

hade stå plattor på mina vinterdäck på venton efter att ha stått 1.5år och det skakade något överjälvigt i vissa farter och vissa farter märkte man det inte ens

dock inte obalans eftersom man kände att däcken gjorde att bilen gick upp och ner hela tiden i låga farter smile

Kör fort så hinner inget hända...

29 Inlägg
1 maj 2011
vad är det för spacers?

2 322 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
20mm spacers 5x108 märke okänt stål spacers är det.

2 011 Inlägg
1 maj 2011
mingan77 skrev:

Kan vara som han skrev ang fälgarna är ovala och inte riktigt runda.
Har han satt på centrum ring om det behövs?

Inte farten som dödar. Det är stoppen

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 maj 2011
Mingan/Clintan: Vad Robbelito menade är nog om de har navstyrning eller inte...

Om nu hjulet VOBBLAR i sidled så skall du inte köra. Om du däremot har "obalans" så är det en helt annan sak. Min gissning går till orunda däck/fälgar.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 011 Inlägg
1 maj 2011
dawwe skrev:

Om nu hjulet VOBBLAR i sidled så skall du inte köra. Om du däremot har "obalans" så är det en helt annan sak. Min gissning går till orunda däck/fälgar.

Såg det.smile. Läste fel. Raderade det nu smile

2 322 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Clintan66 skrev:
mingan77 skrev:

Kan vara som han skrev ang fälgarna är ovala och inte riktigt runda.
Har han satt på centrum ring om det behövs?

flong nya ringar köpte han. nya däck 225-45-17  nya bromsar, skivor och ok har han på.

2 322 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
dawwe skrev:

vad ska man säga??
han upplever:  när han kör  runt 80 så går det hur fint som helst.  när han överstiger 90-100km/h så ristar det i ratten mycket. ja det kan man ju tolka hur som helst men hur som helst, så kommer jag över 100km/h så är det en sjukt bra väghållning. just det! det är höghastighets däck som är på med lika bra o  nmna det med om det  nu spelar någon roll

mvh M

1 878 Inlägg
1 maj 2011
skifta framfälgarna med bak först. sen skulle det inte funka så har han anagligen ett däck med dåligt gummi eller en fälg som är skev.

föresten.. är det något hjul som har mycket mer vikter? isådana fall bör det vara något skumt med det hjulet.

2 322 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
Frozen1985 skrev:
skifta framfälgarna med bak först. sen skulle det inte funka så har han anagligen ett däck med dåligt gummi eller en fälg som är skev.

föresten.. är det något hjul som har mycket mer vikter? isådana fall bör det vara något skumt med det hjulet.

Ringde han nyligen  o snackade lite om just vikter.. det ena hjulet var det mkt  vikter på innan han  la på de nya däcken. men han kommer inte riktigt ihåg om det va mkt vikter nu på samma fälg.  vi ska till verkstaden o meka lite under dagen så vi ska kika på de där.
lika bra o få lite olika svar om det inte är just med vikterna.  kan ju vara miljoner olika fel om man säger så smile

2 011 Inlägg
1 maj 2011
Som frozen skrev. Du skrev att det vart nya däck osv. Hade nog prövat att plocka bort spacer och kört bilen utan. Se om den uppför sig likadant då. Skulle den inte det kan du säkert bortsluta däck/fälgar.
Senast redigerat av Clintan66 (1 maj 2011)

...has left the building...
4 474 Inlägg
1 maj 2011
1: Han har monterat nya skivor, har han rengjort navet ORDENTLIGT, dvs med våtslip så man får en jämn fin anläggningsyta
2: Eftersom vibbarna uppstår kring just 90-100 så är min kvalificerade gissning att det ÄR pga orunda däck/fälgar, eller dålig balansering. Hade själv tidigare just "vibbar" kring 90-100, ibland mer ibland mindre. Efter TRE ombalanseringar hos "vanliga" gumminissar var det fortfarande inte perfekt, trots sk "nollbalanseringar". Tog hjulen till en firma som hade möjlighet att mäta vägtrycket, samtliga hjul hade kring 20kg vägtryck! Efter att de matchat fälg mot resp däck fick de ner vägtrycket till under 10kg/hjul. Provkörde o vibbarna var borta! Kostnaden för detta var ca 1000kr, hjulen i fråga 19/235/35, ju större hjul o ju lägre profil dessto känsligare. Sitter det budget-däck på fälgarna så kan det vara en orsak, de kan vara "för" orunda. I mitt fall var de "för" orunda däcken av märket Hankook Ventus K104, som tur var gick det att få de "vibbfria".
Senast redigerat av dawwe (1 maj 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 322 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
ja fifan  ni ser va mkt det kan vara.. ska säga åt honom sen med o ta bort spacern fram en gång se om det underlättar först och främst.   annars är det som du säger dawwe..men som sagt kan bero på mkt.

tack för hjälpen alla. hittar ni nåt annat förslag så skriv bara.

601 Inlägg
1 maj 2011
Hade en mercedes innan och det var sjukt konstigt att just vid 100 vibrerade ratt som fan.. Däcken balanserades om och om hela tiden. Det visade sig att 1 st av alla 4 fälgar hade lite större centrum än dom andra och var tvungen att köpa sån centreringsring.

How can a car be so fast and so gay at the same time?!
Projekttråden på Jettan;
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3429212

362 Inlägg
1 maj 2011
det kan även bero på att det är stål-spacers. hade det på en bil för några år sedan.. vibrerade som satan men när ja köpte nya spacers slutade det.. så prova att skifta spacers fram/bak eller prova ett par andra spacers tex å kolla om felet kvarstår.
lycka till

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

Sök