1: Han har monterat nya skivor, har han rengjort navet ORDENTLIGT, dvs med våtslip så man får en jämn fin anläggningsyta
2: Eftersom vibbarna uppstår kring just 90-100 så är min kvalificerade gissning att det ÄR pga orunda däck/fälgar, eller dålig balansering. Hade själv tidigare just "vibbar" kring 90-100, ibland mer ibland mindre. Efter TRE ombalanseringar hos "vanliga" gumminissar var det fortfarande inte perfekt, trots sk "nollbalanseringar". Tog hjulen till en firma som hade möjlighet att mäta vägtrycket, samtliga hjul hade kring 20kg vägtryck! Efter att de matchat fälg mot resp däck fick de ner vägtrycket till under 10kg/hjul. Provkörde o vibbarna var borta! Kostnaden för detta var ca 1000kr, hjulen i fråga 19/235/35, ju större hjul o ju lägre profil dessto känsligare. Sitter det budget-däck på fälgarna så kan det vara en orsak, de kan vara "för" orunda. I mitt fall var de "för" orunda däcken av märket Hankook Ventus K104, som tur var gick det att få de "vibbfria".
Senast redigerat av dawwe (1 maj 2011)
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure