2619
Sök

Hjälp motorhaveri 9-5 aero-01 byta till 9000 2,3t

kille med hjärna kör bil med stjärna!!
9 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#1
hej  har en 9-5 aero som motorn har rasat (går inte runt) tänkte byta motor till 2,3T 9000 och vill veta vad som är skillnaden mellan dom motorerna kolvar stakar och topp insug ja allt villl jag nästan vet. blir nog planer om att trimma lite sen men just nu så vill jag ha den körduglig i alla fall. hört att 9000 motorn tål mer varför?  jätte tacksam för alla svar smile


Fri fart för ett fritt folk!
14 026 Inlägg
30 april 2011
#2
istort sätt använder du endast block+kolvar+stakar original 9000 resten från 9-5 istora drag säkert något mer som fungerar men det mesta måste flyttas över

Kör fort så hinner inget hända...

kille med hjärna kör bil med stjärna!!
9 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#3
okej smile men är de bättre kolvar och stakar i 9000? och vilken topppakning  ska jag använda ? något ja behöver tänka på när jag sätter ihop motorn? läste något om att ta bort balansaxel eller något för att höja vridet. stämmer de? tack för hjälpen mvh


Fri fart för ett fritt folk!
14 026 Inlägg
30 april 2011
#4
romano_chav skrev:
okej smile men är de bättre kolvar och stakar i 9000? och vilken topppakning  ska jag använda ? något ja behöver tänka på när jag sätter ihop motorn? läste något om att ta bort balansaxel eller något för att höja vridet. stämmer de? tack för hjälpen mvh
kan VÄLDIGT lite om saab

polarn byter motorer hela dagarna på 9-5..eller iaf 3-7st i månaden på sin lilla enmans verkstad
och han brukar bygga om från 9-5 underdel till 9000 underdelen

men har tyvärr inte varit där så länge att jag har hundra koll
vet bara att han rensade blocket från 9000 rejält och sen nämnde han att bröstkåpor och allt sånt var tvungen att flyttas över

packningen kvittar nog samma grejer skulle jag tro

Kör fort så hinner inget hända...

kille med hjärna kör bil med stjärna!!
9 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#5
okej:) bröstkåpor? är jätte tacksam för all hjälp. sj har jag bara hållt på med mercedes och bmw. så man måste ju fråga.


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
30 april 2011
#6
romano_chav skrev:
okej:) bröstkåpor? är jätte tacksam för all hjälp. sj har jag bara hållt på med mercedes och bmw. så man måste ju fråga.
Regga dig på http://forum.saabturboclub.com/index.php där finns alla svar du behöver.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Fri fart för ett fritt folk!
14 026 Inlägg
30 april 2011
#7
romano_chav skrev:
okej:) bröstkåpor? är jätte tacksam för all hjälp. sj har jag bara hållt på med mercedes och bmw. så man måste ju fråga.
borde finnas folk som är helt hundra på vad och hur man ska göra

men hur som helst så går det att använda 2.3t motorn från 9000 om man flyttar över en hel del grejer

borde finnas något renodlat saab forum som har svaret

Kör fort så hinner inget hända...

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
1 maj 2011
#8
En liten detalj här bara. Det är *inte* skitsamma vilken toppackning man använder utan man måste köra med 9000 (?) packning eftersom T5-kolvar är högre än T7-kolvar.

Eller så får man svarva ner 9000-kolvarna...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Fri fart för ett fritt folk!
14 026 Inlägg
1 maj 2011
#9
TBOC_Razor skrev:
En liten detalj här bara. Det är *inte* skitsamma vilken toppackning man använder utan man måste köra med 9000 (?) packning eftersom T5-kolvar är högre än T7-kolvar.

Eller så får man svarva ner 9000-kolvarna...
vad spelar kolvarna för roll

Kör fort så hinner inget hända...

kille med hjärna kör bil med stjärna!!
9 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#10
okej. men är pakningen tjokare på 9000 eller ?  ska jag använda dubbla pakningar? tack för all hjälp i alla fall


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 maj 2011
#11
du tar block, kolvar, stakar och eventuellt vevaxeln från 9000. sen tar du bröstkåpa (den där oljepumpen sitter i), oljetråg, topplock från 9-5an. eller om det gamla blocket är fint, så kan du använda det.

topplockspackningen till 9000 är tjockare! eller så svarar du ner 9000 kolvarna 1,1mm och använder topplockspackningen från 9-5an

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

kille med hjärna kör bil med stjärna!!
9 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#12
blocket på 9000 är fint hade tänkt ta de bara och sätta på min topp och insug och allt annat från 9-5an de måste ju funka. eller?


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 maj 2011
#13
romano_chav skrev:
blocket på 9000 är fint hade tänkt ta de bara och sätta på min topp och insug och allt annat från 9-5an de måste ju funka. eller?
stämmer bra, tänk på att ta topplockspackning till 9000 bara!

samt att låta någon kunnig person titta på oljepumpen så inte den ha tagit stryk sen raset, göra rent oljetråget/silen osv!

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

kille med hjärna kör bil med stjärna!!
9 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
#14
okej har bådaa motorerna lösa nu. räcker de inte med att ta toppen och insuget och turbo
+ tillbehör och sätta på 9000 blocket eller måste jag dra ur kolvar och allt och sätta i de andra blocket?


Skaune
2 maj 2011
#15
har inte läst igenom alla inlägg, men blir de inte problem med motorstyrningen om du slänger i en gammal 9000 motor??

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
2 maj 2011
#16
Polestar skrev:
har inte läst igenom alla inlägg, men blir de inte problem med motorstyrningen om du slänger i en gammal 9000 motor??
Nej det blir det inte eftersom man bara använder kolvarna eller kolvar och block, alla givare etc flyttas enkelt över.

B2x4 och B2x5 är nästan identiska både vad det gäller topp och block, topparna skiljer sig dock mer än blocken gör.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P


Sök