2242
Sök

Lågprofildäck = obalans?

3 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Kort historia - har däck av 245/35-19-storlek, Kumho Ecstasa. De var i princip fullbalanserade som nymonterade, men sedan dess har det blivit sämre och sämre och nu ( 1 mån senare) skakar hela bilen i alla hastigheter över 90. Är detta fenomen vanligt? 

Den längre historian  - får min Saab 9-5 NG levererad i november med Michelindäck på 17-tumfälg. Vibrerar något utav helvete på motorväg, men jag köper rätt omgående vinterdäck som jag sätter på samma fälgar och säljer michelindäcken. Vintersulorna är knappast av premiummärke men går alldeles utmärkt och vibrationsfritt i alla hastigheter.

Till sommaren beställer jag 19-tummare med däck i storlek 245/35. Bilen skakar något fruktansvärt och påminner om ett skadeskjutet flygplan från världskrigen. Tre ombalanseringar senare kvarstår problemet, och gummiverkstaden (nätleverantör) föreslår att jag ska byta till Kumho Ecsta-däck i samma storlek som de just då hade i lager. Dessa ska tydligen vara av god kvalitet motsvarandes dubbelt så dyra premiumdäck.

Jag skickar iväg min far till dem i Eskilstuna från Stockholm eftersom jag inte hade tid den dagen, och när de väl skiftat däck låter de mig meddela per telefon att min ena fälg är "skrot". Den "hoppade flera centimetrar" och berodde på att jag tydligen "knäckt" sedan jag var hos deras samarbetsparner i balanseringsfrågan här i Stockholm. Någonstans på motorvägen mellan städerna har fälgen, enligt dem, knäckts mot en asfaltsskarv eller potthål i marken. Det är "sånt som händer" och de föreslog att jag skulle köpa en ny fälg av dem. Jag fann det vara extremt osannolikt att något sådant inträffat och gissade att de i själva verket bara försökte gardera sig mot vibrationsproblematiken. Jag läste emellertid senare på nätet att stora fälgar med lågprofildäck kan trasas sönder hur lätt som helst.

När far körde därifrån var bilen i princip helt vibrationsfri. Jag provade den här hemma på kvällen och den verkade inte vibrera. Nästa dag skulle jag åka till köpcentret (10 km) och samtidigt prova nya däcken, men det gick så mjukt och vibrationsfritt att jag av ren körglädje fortsatte 100 km till.

Sedan dess har emellertid vibrationerna sakta kommit tillbaka. Började med mild parkeringsplatta när den stått ett tag, sedan vibrationer i 110-120 kmh, till att nu vibrera i allt från 90-200 km/h i varierade omfattning. Det känns i sätet, i pedalerna, i ratten - hela bilen går uselt och hoppar runt på vägen. Hade en mardrömsfärd igår på 500 km där jag aldrig hittade någon vibrationsfri hastighet och hoppade runt hela resan.

Balanseringskillen här i Stockholm säger att detta inte borde hända såvida inte balanseringsvikter fallit bort. Försäljaren av hjulpaketet menar att det inte är deras bekymmer eftersom jag kör runt med min "skrotfälg" som är "knäckt".

När jag nu läst runt lite på internet så menar vissa att tunga bilar + lågprofildäck + stora fälgar + omild körning = däck och/eller fälg blir dåliga direkt. Det talas om "skevhet" men jag vet inte om det avser däcken eller fälgarna.

Stämmer detta? Kan det vara dåliga däck - ska jag uppgradera till Continental eller något liknande? Eller har fälgarna hunnit ta stryk? VAD ska jag göra? Jag är trött på att slösa tid och pengar på resor till alla möjliga verkstäder, på ombalanseringar, tillköp osv - på en kombination som i princip inte tycks vara gjord för att köras utan mest stå på en utställning.
Senast redigerat av N_Tesla (14 juni 2011)


1 948 Inlägg
14 juni 2011
#2
Vad är det för fälgar? Några kopior för 2000kr/st? isånnafall får man räkna med att dom blir skeva bara genom att köra på en grusväg...

Har du kollat över så allt är okej i fram och bakvagn? Eftersom lågprofil däck fjädrar/flexar bra mycket mindre än stora ballongdäck så kan det ju även vara så att något som varit på g att bli utslitet även blivit det så fort du fick på nya stora fälgarna...


Kom på en till sak! varit ute för samma sak jag, bara några veckor sen... har du rätt centrumhål på fälgen? Fick på ett par fälgar på min bil däck centrumhålet var 1,6mm för stort... hade precis samma symtom som du beskriver.

3 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#3
Tack för svar!

Fälgarna är Aez Lascar, det är såvitt jag vet inga budgetfälgar...jag var för övrigt hittills helt obekantad med att fälgar anno 2000-talet går sönder av att köra på bilvägar.

Fram- och bakvagn måste vara perfekta. Bilen har bara gått ett par hundra mil, med rätt balans så svävar den fram i princip. Den har också svävat fram med precis samma fälgar och däck som nu, men de har kommit att skaka mer och mer. Just detta fenomen förefaller däckverkstäderna vara helt obekantade med, men på internet har jag kunnat läsa mig till att fälgar och däck får konstiga former när man väljer denna kombo...


1 948 Inlägg
15 juni 2011
#4
Och navhålet är rätt size?

3 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#5
Hade in bilen hos Intera (proffs på fälgar) och vi såg allihop att två fälgar hoppade och studsade som bara den. Återförsäljaren av hjulen hade således rätt, och jag begriper inte hur två "premiumfälgar" kan ha knäckts efter ett par mils lugn körning. Medan dom riktar fälgarna nu så satte jag på två vinterdäck bak, och nu känns bakvagnen bättre medan framvagnen ännu vibrerar, i ratt och så vidare, trots att dessa fälgar ska vara bra.

Var tydligen lite glapp i navringarna också. Intera menade att dessa fälgar är mjuka och att jag borde köra på original istället. Själv är jag bara väldigt trött på att ha betalat så mycket pengar för en ny bil, ännu mer pengar för hjulen, och massa till på att försöka få balans i dem hela våren, men ändå går den som något skadeskjutet flygplan. Blir busskort snart.



Sök