3943
Sök

Laddfel i en Ford Mondeo 2.0 1994

298 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#1
Har en ford mondeo som har lite problem med strömmtillförseln, om bilen står orörd i typ 15-24 timmar så är den stendöd och då kan bilen ha stått med batteri laddaren innan i ett helt dygn.

Exempel: Bilen har stått på laddning e 24 timmar och jag tar den på jobbet. Den står utan laddare på parkeringen i 12 timmar och när jag ska åka ham så starat den men det känns att det är lite ström i bilen.
Kommer ham ställer undan bilen och kör inte den på ett dygn, när jag sen ska använda den är den stendöd.

När man kör den så lyser aldrig laddningsilampan.

Har haft 2 tungdrivna batterier + orginal på generatorn under en längre tid och när jag tog ur batterierna så började den bete sig som den gör nu.
Kan generatorn ha tagit stryk? Verkar dock konstigt eftersom jag aldrig ser nån laddningsilampa lysa.

Finns det några andra möjliga orsaker?

Tacksam för hjälp! smile //Mathias


4 074 Inlägg
18 juli 2011
#2
FiBTL skrev:
Har en ford mondeo som har lite problem med strömmtillförseln, om bilen står orörd i typ 15-24 timmar så är den stendöd och då kan bilen ha stått med batteri laddaren innan i ett helt dygn.

Exempel: Bilen har stått på laddning e 24 timmar och jag tar den på jobbet. Den står utan laddare på parkeringen i 12 timmar och när jag ska åka ham så starat den men det känns att det är lite ström i bilen.
Kommer ham ställer undan bilen och kör inte den på ett dygn, när jag sen ska använda den är den stendöd.

När man kör den så lyser aldrig laddningsilampan.

Har haft 2 tungdrivna batterier + orginal på generatorn under en längre tid och när jag tog ur batterierna så började den bete sig som den gör nu.
Kan generatorn ha tagit stryk? Verkar dock konstigt eftersom jag aldrig ser nån laddningsilampa lysa.

Finns det några andra möjliga orsaker?

Tacksam för hjälp! smile //Mathias

Prova mät laddningen när bilen är igång så ser du ju direkt om den laddar som den ska.

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 juli 2011
#3
Remslir syns inte alltid på lampan, nu är det osannolikt i ditt fall men inte omöjligt. Jordfel syns inte heller på lampan och inte heller kass + kabel. Mäta är det som gäller, på både generator & batteri.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

298 Inlägg
18 juli 2011
Trådstartare
#4
RD_87 skrev:
Remslir syns inte alltid på lampan, nu är det osannolikt i ditt fall men inte omöjligt. Jordfel syns inte heller på lampan och inte heller kass + kabel. Mäta är det som gäller, på både generator & batteri.

Kanske låter lite dummt men hur mäter jag generatorns laddning? Med en multimeter gissar jag på men hur?


1 327 Inlägg
18 juli 2011
#5
Starta motorn och mät spänningen över batteriet ev anslutningarna till generatorn.

Multimetern ska då visa ca 14 volt.


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
21 juli 2011
#6
Friskt batteri?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.


Sök