23 juli 2011
Trådstartare
Hej.
Jag köpte en Escort Xr3i-88 som går vädigt ojämt. Låter som den går på 3 cylindrar och när den blir varm är den i princip omöjlig att hålla igång under 3000 varv. Några ägare bakåt i tiden hade bytat till trimmad kamaxel på bilen men fick sedan aldrig rätt på den. De två som ägt den efter det har inte haft möjlighet att sätta sig in i problemet. Eftersom det var någerlunda jämn komp så tänkte jag att det var antagligen som de hade fått kamremmen nåt hack fel när de bytte kamen, så det var ett lagom projekt för mig.
Problemet är att när veven står i nolläge så gör även kamen det, så remmen sitter rätt.
Fördelaren däremot går inte att vrida så långt att rotorn hamnar mitt för ettans tändkabel för då tar termostathuset emot. Fördelaren sitter direkt på kamaxeln, så den kan man inte flytta ett hack så att det hamnar rätt.
Kamaxelhjulet ser inte ut som original-hjulen gör och har ingen "tapp" som visar att den är i noll-läge utan det utgår jag från hur ventilerna står samt kilen mellan kamaxel och kamaxeldrevet.
Jag personligen tror att det är en glad amatör som inte har haft en aning om vad de gjort och fått tag i en kamaxel och fördelare som inte riktigt passar på denna motorn alternativt bytat hela toppen.
Då bör det vara enklare/billigare att byta motor än att försöka få igång den här.
Nu är det ju inte så lätt att hitta just Xr3i-motorer till rätt pris, men vanliga 1,6i-motorer står nästan på varje skrot i nåt hörn.
Min fråga:
Passar vanlig 1,6i-motor direkt i, utan att byta databoxar m.m.?
Jag bryr mig inte om de extra hästkrafter som finns i Xr3 utan är endast intresserad att få igång den så att den går att köra med.
Om det det inte passar, vad skiljer och behöver bytas för att få igång den?