2160
Sök

Golf 3 Turbo konvertering/Byta motor

1 535 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Bilen de handlar om är en Golf 3a 95a

Ni kanske tycker att de är puckat att lägga ner de jobbet istället för att köpa en vr6 eller nåt
direkt. Men de är så många timmar nerlagt på bilen när de gäller Ljud/kaross osv. Så lika bra att bygga
vidare bara.

Lite funderingar på att motorn i bilen ska få sig ett lyft till vintern. Så lika bra att
börja spekulera fundera redan nu.

Så frågan lyder kan jag, kan jag sätta på en turbo på en vanlig 1,8 l golf motor, å sänka kompen? å kanske bara ladda 0,5-0,6?? Eller är de lättare att hänga i en gti motor direkt? Isånna fall passar den mer eller mindra rakt av?

Tar gärna emot andra förslag också! Bara de handlar om att öka effekten.


Tacksam för svar å hjälp påvägen smile För nåt ska göras med motorn! smile

Så här ser offret ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/142/141508/141508-6f47a776a851962133a54a0211d7763d.jpg

Spl Dynamics/db Akuten

42 Inlägg
21 juli 2011
#2
byta motor är enkelt. gti, vr6 och audi 1,8t passar rakt i... men du lär ju dra ny el till motorn..
har ni inte tänkt att besikta den? en 8v gti motor kan du nog få igenom utan regbes för de är inte sån stor skillnad på den och den som sitter i nu.
mer jobb om du ska regbes för då lär du byta till skivor ibak, och större ifram..

Jag har spekulerat i detta med min första golf.. så jag kan hjälpa er en bit på vägen med svar..

Stance

1 535 Inlägg
21 juli 2011
Trådstartare
#3
palovaara skrev:
byta motor är enkelt. gti, vr6 och audi 1,8t passar rakt i... men du lär ju dra ny el till motorn..
har ni inte tänkt att besikta den? en 8v gti motor kan du nog få igenom utan regbes för de är inte sån stor skillnad på den och den som sitter i nu.
mer jobb om du ska regbes för då lär du byta till skivor ibak, och större ifram..

Jag har spekulerat i detta med min första golf.. så jag kan hjälpa er en bit på vägen med svar..

Besiktningen kan vill inte veta om de är 130 eller 200hk i bilen? dom kan väl inte bromsa den??

Spl Dynamics/db Akuten

rb26dett
136 Inlägg
21 juli 2011
#4
8v och 16v ser helt olika ut. dom ser skillnad. bromsar bilen gör dom inte.

"anti antispinn"

42 Inlägg
21 juli 2011
#5
besiktningen vet inte hur mycket hk du har i motorn.
men dom ser skillnad på motorer. gti 8v kan du slänga i och besikta med, de gjorde jag.

Stance

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 juli 2011
#6
http://vwmod.com/images/swap/frontwithhoses.jpg

http://carphotos.cardomain.com/ride_images/3/299/1021/25745510036_large.jpg

Som sagt, inte direkt osynligt tongue

Jag visste inte att 1,8t passade rakt i! Det var skojj att få veta smile
Den skulle jag satsa på, kan man regga med 150hk, lite högre än 8v gti? och sen chippa osv ^^
Senast redigerat av LeafBox (21 juli 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 535 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#7
Fan va fint nu växer hornen i pannan big_smile

Spl Dynamics/db Akuten

42 Inlägg
22 juli 2011
#8
visst är det skillnad på motorerna i utseende..
men att lura besiktningen på en 1,8cl eller 1,8gti är inga problem..

men visst kan du ju regga om den.. vr6 är det väl 180hk i?
så det går bra att slänga i en 1,8t med vr6 bak och framvagn och papper från VAG om omreggning med turbo.

Sen chippar du motorn så har du 200++ i den big_smile

Stance

1 535 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#9
palovaara skrev:
visst är det skillnad på motorerna i utseende..
men att lura besiktningen på en 1,8cl eller 1,8gti är inga problem..

men visst kan du ju regga om den.. vr6 är det väl 180hk i?
så det går bra att slänga i en 1,8t med vr6 bak och framvagn och papper från VAG om omreggning med turbo.

Sen chippar du motorn så har du 200++ i den big_smile

Lugn nu!!! big_smile

Spl Dynamics/db Akuten

German Engineering
9 083 Inlägg
22 juli 2011
#10
Spännande projekt, kul att veta att 1.8T-motorn från Audi passar big_smile

Lite skillnad är det i effekt original på GTi. 8V: 115hk och 16V: 150hk.

Lycka till smile
Senast redigerat av CarpeDiem (22 juli 2011)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)

1 535 Inlägg
22 juli 2011
Trådstartare
#11
CarpeDiem skrev:
Spännande projekt, kul att veta att 1.8T-motorn från Audi passar big_smile

Lite skillnad är det i effekt original på GTi. 8V: 115hk och 16V: 150hk.

Lycka till smile

Tack Tack smile

Spl Dynamics/db Akuten

42 Inlägg
22 juli 2011
#12
gti 8v känner du inte av, så ska du byta så tycker jag att du ska slänga i en 1,8t smile

http://vwgolf.se/download.php?id=6890tongue
Senast redigerat av palovaara (22 juli 2011)

Stance

1 Inlägg
23 juli 2011
#13
hur funkar det med att få dit kabelhärvan från en 1.8t i golfen? inget som passar? eller hur menar du med ''passar rakt i'' vad passar och inte smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
23 juli 2011
#14
lansy skrev:
hur funkar det med att få dit kabelhärvan från en 1.8t i golfen? inget som passar? eller hur menar du med ''passar rakt i'' vad passar och inte smile

Passar rakt i när man snackar bilar är oftast bara fästen osv.
Självklart måste man flytta över elhärvan ifrån motorn i fråga.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

42 Inlägg
24 juli 2011
#15
precis som LeafBox sa så passar motorn i fästerna men elen får du flytta över.

Stance

1 535 Inlägg
24 juli 2011
Trådstartare
#16
1,8T motor hittad big_smile

Spl Dynamics/db Akuten

42 Inlägg
24 juli 2011
#17
Obx skrev:
1,8T motor hittad big_smile

med kabelhärva?

Stance

1 535 Inlägg
25 juli 2011
Trådstartare
#18
palovaara skrev:
Obx skrev:
1,8T motor hittad big_smile

med kabelhärva?

Komplett smile

Spl Dynamics/db Akuten

42 Inlägg
25 juli 2011
#19
kanon.. de kommer bli kul big_smile

Stance


Sök