3536
Sök

Saab 9000 CDE, extraljus

115 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Tja vänner!
Undrar om nån här på g.org vet var sladden från extraljusrelä tänkas finns någonstans?
Jag var inne i garaget och bytte, ville använda relä/säkring lådan som finns i motorrummet,
Öppnade lådan och kikade därunder, nr 30 har gul sladd, nr 87 har grön. Hittar dock inte nånstans vid/nära grillen att koppla in dom extraljus. Gjorde strömmätning med enkel sätt, nr 87 <--> jord har jag 12 V. Men inte på nr 30 (där den ska nog gå till extraljuset).

Tack förhand!

115 Inlägg
15 augusti 2011
Trådstartare
Menade inte att det är extraljus, utan jag menar fjärrljus.

Nån som har en aning vilken/a kontakter jag ska använda?

kan nämna att jag redan har dimljus som funkar perfekt.

845 Inlägg
15 augusti 2011
DragonII skrev:
Menade inte att det är extraljus, utan jag menar fjärrljus.

Nån som har en aning vilken/a kontakter jag ska använda?

kan nämna att jag redan har dimljus som funkar perfekt.

Fjärrljus är ju samma sak som extraljus.

Vad har dimljus med saken att göra

Förstår inte frågan riktigt. Vad vill du göra?

477 Inlägg
15 augusti 2011
förstår inte riktigt frågan ja heller... men men
om de nu finns ett förberett extraljusrelä från fabrik, som inte används! skulle ja nog först leta vart säkringen till det systemet ska sitta, och stoppa i en! smile

tror inte fabriken strömsätter ett "förberedande" system som inte används vid utlämnandet... brukar vara tomt i säkringshållaren i dom fallen. men står säkerligen med i instruktionsboken smile
Senast redigerat av blink_pj (15 augusti 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

40 Inlägg
15 augusti 2011
Hör med Saab eller dra ny.Brukar gå fortare och dessutom kan du bestämma tjocklek på kabel och säkring.
Extraljus drar rätt mycket och behöver grovt kablage. Jag brukar bara dra en styrkabel in till bilen som jag kopplar via knapp till helljus ställaren.Under huven monterar jag ett relä och säkring så nära batteriet som möjligt.sedan drar jag ut grova dubbelisolerade kablar till varje lampa(svarta).Då vet jag vad det är för kablar jag belastar och hur mycket de pallar.Skulle aldrig våga belasta orginalkabelmattan  utan att veta alla specifikationer...Kanske är det bara styrningen som är framdragen?Tänk på att ha helljuset på när du mäter;).

Sök