3471
Sök

Saab 9000 2.3 ltt starar ej.

15 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Igår när jag var ute körde spydde en av mina polares hund på honom av någon anledning, vilket resulterade i att jag stannade bilen, och ett par minuter innan hade vi satt på en laddtrycksställare på bilen, men när vi stod där skulle min polare ställa om den, men hann inte röra vid den förrän bilen bara tvärdog och vägrar starta, dock efter ett par försök så gick den igång i cirka ½/1 sek innan den dog igen... Batteriet dog av alla provstartningar, så idag fixade jag bensin och en laddare för att se om det var soppatorsk men nu visar det sig att det inte är det som är problemet.. Är det någon som vet vad som kan vara felet? Har läst på ett par ställe att det kan vara tändkassetten som är kass?

Mvh Palle

115 Inlägg
18 augusti 2011
Kolla först om det kommer fram bränslet, om inte så kan det vara pumpen eller bränslerelät.
Annat fall kan det vara DI-kassetten.

15 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
DragonII skrev:
Kolla först om det kommer fram bränslet, om inte så kan det vara pumpen eller bränslerelät.
Annat fall kan det vara DI-kassetten.

Ja, jag tänkte kolla det först innan jag börjar spekulera om det e kassetten. Men finns det inget annat det kan bero på?

562 Inlägg
19 augusti 2011
Spruta startgas, startar bilen så kan du ringa in problemet till bränsleproblem. Mät sedan om du får spänning fram till pumpen och om du har jord, finns det så har du en trasig bränslepump som behöver bytas! smile

9-5 Aero Sedan -05

Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
78 Inlägg
19 augusti 2011
När du drar runt motorn med startmotorn, kolla om varvmätaren rör sig (ligger o "guppar vid botten"), om inte så kan vevaxelgivaren vara kass.

Allmänt jävla envis!

15 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
micke-opel skrev:
Spruta startgas, startar bilen så kan du ringa in problemet till bränsleproblem. Mät sedan om du får spänning fram till pumpen och om du har jord, finns det så har du en trasig bränslepump som behöver bytas! smile

Okej, men har lyckas få reda på att det e bränslepumpen, tog av röret till insprutet och det kom ingen bensin.. Men vet du om det e 8mm på slangarna? För köpte en 8mm bränslepump p biltema och den passar inte ;s

562 Inlägg
20 augusti 2011
Premium skrev:
micke-opel skrev:

Okej, men har lyckas få reda på att det e bränslepumpen, tog av röret till insprutet och det kom ingen bensin.. Men vet du om det e 8mm på slangarna? För köpte en 8mm bränslepump p biltema och den passar inte ;s

Är det inte så att pumpen sitter i armaturen som du kan komma åt från bakluckan (går att komma åt lättare/jobba enklare om du fäller baksätet). Så ska det vara på senare årsmodeller iaf, säkert alla. Vilken pump tänker du på?

9-5 Aero Sedan -05

15 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
micke-opel skrev:
Premium skrev:
micke-opel skrev:

Är det inte så att pumpen sitter i armaturen som du kan komma åt från bakluckan (går att komma åt lättare/jobba enklare om du fäller baksätet). Så ska det vara på senare årsmodeller iaf, säkert alla. Vilken pump tänker du på?

Jo, den sitter i under bagaget och har lyckats f av allt och tvångskört pumpen, då funkade den, så provade att sätta i den igen och då klickar den bara till, eller så kör den inte alls.. Den nya pumpen snurrar fint, men slangen som satt på den gamla passar inte på den nya pumpen... Tror det e 6mm på den gamla för det e 8mm på den nya och den passar inte på slangen... Jag köpte denna pump http://biltema.se/sv/Bil---MC/Motor/Bra … ANSLEPUMP/

Sök