3045
Sök

Köpa defekt Saab 9000 A50

8 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tjena, nu är det så att jag är jävligt sugen på en Saab 9000 A50 som är defekt med ett trasigt vevlager eller ramlager som det också kallas, och att den motorn knackar. Vad är det värsta som kan hända eftersom vevlagret/ramlagret är defekt? Vad händer vanligtvis? Går det att köra endå? Är det jävligt riskabelt?

Tack på förhand!

1 062 Inlägg
26 augusti 2011
#2
Ja, vevlager och ramlager är två olika lager. Ramlager lagrar veven i motorblocket medan vevlagren lagrar vevstakarna mot vevaxeltapparna.

Om det nu är någon av dessa lager och inte det vanliga med ventiltryckare som är otäta så gäller:
Motorn måste ur och inspekteras. Något har ju orsakat lagerhaveriet och det är sällan bara ett byte av lagren löser problemen.
Om kompressionen och oljetrycket är bra och inom original spec så kan det i bästa fall räcka med att ta ner vevaxeln, mäta upp den och om så behövs slipa om veven och montera med passande överdimensionslager.

Men de allra flesta hade nog med tanke på tillgång och pris på dessa motorer köpt en hel motor och bytt motor.

M.V.H.


8 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#3
Okej! Ja det var vevlagret som var defekt, my bad! Visst, ny motor är ju en möjlighet, men denna motor är trimmad, så det är just i detta utförande jag vill ha den. Vevaxeln är ny balanserad och viktad redan, eftersom motorn är byggd för skapligt med umf. Kan det bli haveri p.g.a att vevlagret är defekt? skulle det kanske räcka med ett nytt vevlager endå? Ang ventiltryckarna, skulle du kunna specificera? T.ex möjlig orsak, kostnad att köpa nytt mm.?

1 062 Inlägg
26 augusti 2011
#4
Om du låter någon med erfarenhet av lagerras lyssna på motorn så kan de säkert avgöra.
Låter det illa från start eller kommer ljudet med stigande motortemp? Man kan ju ha tappat sig vid montage av lagret kanske eller fått ett dåligt lager kanske... Jag har aldrig hört talas om att lager har haft fel mått.
Har du pratat med han som byggde motorn? Mättes lagerspelet upp med de lager som användes?

Det är inte första gången jag hör talas om motorer som gått långt och som man sedan har "renoverat" genom att byta lager och kolvringar, sen går motorn 100mil och får lagerhaverier.

Men som det verkar så är det nerlagt lite jobb på motorn och då ska du såklart försöka få ordning på den! smile

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (26 augusti 2011)


8 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#5
Nja, det låter ingenting efter 3000 varv, oavsett om motorn är kall eller inte! Så det du säger är att det är ett ganska vanligt fenomen att lager rasar efter renoveringar? Varför rasar dom just efter renoveringar? Ja han har lagt ut bra mycket pengar på att få dendär motorn som den är idag, så det är ju inte någon annan motor jag vill ha! Jag har kollat runt på nästan för många forum nu också, och har hört att ventiltryckare brukar vara en ganska vanlig bov dom med, & dom borde inte vara så himla svår att byta heller har jag hört. Kanske kan vara något?

8 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#6
det låter ingenting förrns EFTERe 3000 varv menade jag!

Saaboholic
3 129 Inlägg
27 augusti 2011
#7
Finns det dokumentation på den motorn?
Vet precis vilken bil du menar.
Du kan ju köpa en testad begagnad motor och flytta över trimpaketet till.

Det kan även vara fler saker som tagit stryk än enbart vevlagrena.

Föreslår att du följer det en tidigare skribent nämnde med att köpa en begagnad bottendel.

Största anledningen till ras vid nyrenoverad motor är att man gjort något fel samt inte följt föreskrifter med inkörning eller dylikt.
Senast redigerat av hedley (27 augusti 2011)

"Liberty of thought is the life of the soul"

8 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#8
Okej, tack för svar smile Ja det är ju inte helt omöjligt heller, men har ingen plats att hålla till på. Blir ju rätt så problematiskt om man ska göra det på grusparkering till lägenhetshus! Ja denna kille vet vad han håller på med och har sparat alla kvitton, kartonger till delar mm. Om man nu skulle renovera motorn med nya ram/vev lager, ventiltryckare mm. serva den o.s.v för att sen köra som en kärring ett tag så grejerna blir inkörd. Skulle inte det kunna lösa problemet då?

MVH smile

Saaboholic
3 129 Inlägg
28 augusti 2011
#9
Självklart skulle det göra det!
Hade jag renoverat en motor hade jag bytt samtliga lager samt kedja osv.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
28 augusti 2011
#10
Det kan ju räcka med att man inte fått ur all skit vid renoveringen, det är förbannat noga med alla oljekanaler. Annars så kan det ju vara värt att kolla stakarna, min motor renoverade i början av 80-talet, den gick inte många mil innan den hamnade på en lastpall i garaget, det var en stake som nöp för hårt kring veven så det åtgärdades såklart när jag renoverade motorn 2010. Men ganska många "nyrenoverade" motorer går åt helvete på slarv & okunskap.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Saaboholic
3 129 Inlägg
28 augusti 2011
#11
Precis!
Sen ska man alltid kolla momentdragningen NOGGRANNT..

"Liberty of thought is the life of the soul"

8 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
#12
Vad kan en kedja kosta att köpa isf? Och jag kan ju inte påstå att jag är riktigt duktig på att meka, speciellt inte med 9000 när jag aldrig mekat med den bilen förut, men jag är jävligt noga och petig, och låter det ta den tid det tar så det blir rätt! Ja momentdragning måste ju vara bland det viktigaste som finns(?) med tanke på att grejerna måste ju sitta rätt för att fungera korrekt! Så felet kan också vara att oljekanalerna kan ha kläggat igen och gör att det blir hög friktion mellan t.ex vev & vevlager?

MVH smile


Sök