3421
Sök

Fråga ang ICU till LH 2.2 /2.4 system

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
#1
Undrar helt enkelt om tändningen fungerar "ensam",
dvs att man kopplar bort ECUn mm och lämnar bara kvar ICUn inkl vev.givaren och knacksensorn ?

Tänkte bygga om en b280 med LH 2.2 el 2.4 (små skillnader) till "förgasar motor",
vill inte bygga om min veteranbil till "elektronikbil" med en herrans massa boxar mm tongue


Vad jag vet så kommunicerar ECUn och ICUn,
men fungerar den som sagt med bara ICUn och en förgasare?


10 287 Inlägg
20 september 2011
#2
Nej. Tändboxen får sin lastsignal från bränsleboxen.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
#3
Sharky skrev:
Nej. Tändboxen får sin lastsignal från bränsleboxen.

/Göran

Finns det nåt sätt att "brygga" ICUn till att tro att den får en signal från ECUn ?


10 287 Inlägg
20 september 2011
#4
Mjäää...

"lastsignalen" är alltså en signal som berättar för tändboxen vilken last motorn har. Det är alltså en "vidarekoppling" av signalen från Luftmassemätaren.
Har inte tändboxen den signalen så kan den inte reglera tändläget korrekt.

Och nej - man kan inte koppla LMM direkt till tändboxen. Elektroniken för att hantera LMM sitter i bränsleboxen.

/Göran

(Det är alltså inte en fast spänning - utan en varierande signal)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök