2860
Sök

Ändra camber på Volvo 740?

Stålverksarbetare
372 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Tjena!

Jag har en 740 från -86.
När jag köpte den så stog ena framhjulet fel, hjulet står ut på ovansidan (D.V.S. Positiv camber)
Så jag tänkte kolla om det går att ändra.
Om det går att ändra, hur gör man då?

Mvh Jocke

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 november 2008
det låter ju som nått i framvagnen är snett. camber går ju inte att justera på 740, typ bara toe man kan justera

Jonas

\m/(><)\m/
742 Inlägg
6 november 2008
På 740 kan man justera toe, camber och caster fram.. toe justeras på styrstag/styrled, camber justeras genom att man slår ur främre bulten uppe i fjädertornet och vrider plattan och sen borrar ett nytt hål i plattan, caster justeras genom att man lägger en speciell "bricka" i mellan bussningen och staget som går snett bakåt från länkarmen men det går bara att höja castern för att jämna till den.. man bör ju ha utrustning för att kunna mäta upp allt korrekt.. Folk som utför hjulinställningar bör ju veta hur man gör så det är bara lämna in den på nån firma som gör hjulinställningar
Senast redigerat av isso (6 november 2008)

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

Stålverksarbetare
372 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Hehe, jag tänkte bara ställa det så att det "ser bra ut"... Tänker inte lägga några pengar på den bilen.
Den är bara en vinterbil och har trots allt gått 36 tusen mil och klarar absolut inte en besiktning till tongue

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
6 november 2008
Har du eller föregående ägare hoppat med bilen? ^^

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Stålverksarbetare
372 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Hahaha! Jag har (tyvärr) inte hoppat med bilen och jag hoppas inte att föregående ägare har gjort det smile

huh?
10 427 Inlägg
7 november 2008
Här är ett gammalt hjulinställnings papper (för 15") på min bil från 2007.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/152835_whiz6g.jpg

~ -1,40 grader camber vänster fram
~ 0,3 grader camber höger fram

Ska ju vara lite olika på hjulen fram tydligen.

\m/(><)\m/
742 Inlägg
7 november 2008
steifan skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … whiz6g.jpg

Han som har gjort den där hjulinställning visste nog inte va han sysslade med.. att ha en camber skillnad på 2 grader är ju inte att rekomendera.. möjligtvis att man har en aning lägre camber på högersidan för dom brukar ha en tendens att vilja slita utsida där iom att dom viker ut hjulet så jävligt när man vänder runt med bilen.. om nån undrar så jobbar jag som bilmek med just hjulinställningar.. såg att du hade ganska stor casterskillnad också, inte bra
Senast redigerat av isso (7 november 2008)

Stålverksarbetare
372 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
steifan skrev:

Hmm, okey. Men som jag har det är det omöjligt/orimligt att det ska vara...
Vänsterhjulet står som det ska stå på en 740 (säkert inte rätt...) och höger står ut rätt mycke på ovansidan.
Ska försöka ändra det någon dag när jag har tid.

huh?
10 427 Inlägg
7 november 2008
isso skrev:
steifan skrev:

Han som har gjort den där hjulinställning visste nog inte va han sysslade med.. att ha en camber skillnad på 2 grader är ju inte att rekomendera.. möjligtvis att man har en aning lägre camber på högersidan för dom brukar ha en tendens att vilja slita utsida där iom att dom viker ut hjulet så jävligt när man vänder runt med bilen.. om nån undrar så jobbar jag som bilmek med just hjulinställningar.. såg att du hade ganska stor casterskillnad också, inte bra

Såpass, ska leta på papperet på den senaste hjulinställningen jag gjorde för 16" hjul i våras.
Se om det blev nån större skillnad där. Bilen går dock rakt och sliter ej däck på nåt märkligt sätt.

\m/(><)\m/
742 Inlägg
7 november 2008
steifan skrev:
isso skrev:
steifan skrev:

Såpass, ska leta på papperet på den senaste hjulinställningen jag gjorde för 16" hjul i våras.
Se om det blev nån större skillnad där. Bilen går dock rakt och sliter ej däck på nåt märkligt sätt.

Skumt.. borde inte gå rakt, tycker den skulle vilja dra åt höger

Sa du sten?
189 Inlägg
26 september 2011
Väcker liv i tråden igen ihop om ett svar smile

Min 740 drar ganska grovt åt höger. (ligger man på motorvägen kan det bli jobbigt i armen efter ett tag. sen så känns det som om högerhjulet är helt ovalt också. Åker jag i ca 5Km/H så vrider ratten sig kanske 50grader för att sedan åka tillbaks kanske 10grader och sen 50 igen.. iofs så har jag nästan inget mönster alls i kanten på däcket då det är snedslitet som F*n.. är det hjulinställningarna det är fel på? kommer jag behöva göra om inställningarna när jag sänker bilen?

Hoppas på svar MVH Victor

Sök