3312
Sök

Ställde av min bmw

149 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
Hej,

Var och köpte en bmw för ca 10-15 dagar sen.
Dåvarande ägaren hade den avställd, som då ställde på den i sitt eget hus.
Nöjd var man då han betalade skatten. (utan att veta om det tror jag.)
Jag ringde direkt och fixade försäkringen.

I måndag ställde jag av den och bör få tillbaka ca 1000-1500 på skatten någon gång i veckan troligtvis.
Men idag kom en räkning på försäkringen, ska jag betala den och sedan få tillbaka pengarna för att jag ställt av den eller kommer det komma en till räkning på bara de dagar jag haft den påställd?

Vill slippa böter nämligen.
Någon som vet hur det brukar funka?

Tacksam för snabba svar då räkningen ska betalas senast måndag!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
21 september 2011
Ring försäkringsbolaget och fråga är helt klart bäst, tar inte så lång tid..
alla bolag löser inte samma sak på samma sätt!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

huh?
10 427 Inlägg
21 september 2011
Tycker du ska betala först och sen vänta på att försäkringsbolaget betalar tillbaka det som är "för mycket".
Borde vara enklast. Eller ringa och höra direkt med f-bolaget.

149 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
Ringer och hör med dem imorgon blir enklast!

Tack för snabba svar!

12 086 Inlägg
21 september 2011
Med transsportstyrelsen måste man alltid betala räkningen först för att sedan få tillbax överskjutande.

När det gäller försäkringsbolag är det olika, mitt förra bolag LF hade inga problem att räkna om kostnaden efter ett avställande. Men jag va givetvis tvungen att ringa in och berätta.
Senast redigerat av JapMax (21 september 2011)

149 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
Jag glömde bort den här tråden. Om någon undrar samma sak någon gång så kan jag ju svara på vad som hände. Jag ringde och hörde med dem.
Dom hade redan skickat en till räkning då jag ringde så den kom dagen efter på ca 60kr. smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 september 2011
Min hemförsäkring hade hoppat in på autogiro det här premieåret av någon anledning, så eftersom jag som vanligt betalade hela årspremien på en gång fick jag tillbaka överskjutande minus månadens bilförsäkring på ett utbetalningskort (har bara ~700/ år i hemförsäkring, så det blev ingen större summa wink).

Vad jag ville komma till är att det är ett riktigt drygt beteende av bolaget att skicka ut ett utbetalningskort. Då måste du in och köa på banken och dessutom betala en femtiolapp eller så för att få ut pengarna. Undrar om man kan ringa dom och begära att få pengarna insatta på kontot eller tillgodo på nästa avi istället?

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
30 september 2011
du behöver inte betala något när du sätter in pengarna direkt på kontot från ett utbetalningskort?

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Rumpmas
3 860 Inlägg
30 september 2011
båge skrev:
du behöver inte betala något när du sätter in pengarna direkt på kontot från ett utbetalningskort?

Säkert? Bra smile

Men jag tänker i alla fall inte pallra mig in till banken. De får fan ta och komma in i 2000-talet smile

12 086 Inlägg
30 september 2011
Vissa företag ger utbetalningskort som är anslutna till viss bank, dessa är ofta avgiftsfria.
På den tiden Kassaservice (hette det va?) fanns brukade man få utbetalningskort dit, där kostade det alltid pengar.

Transportstyrelsen återbetalar till samma konto som pengarna betalades från.
Senast redigerat av JapMax (30 september 2011)

149 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
JapMax skrev:
Transportstyrelsen återbetalar till samma konto som pengarna betalades från.

Stämmer detta?
Har väntat på pengarna från skatten ca 2 veckor?

Ägaren före kan väl ändå inte få tillbaka pengarna på sitt konto??
Hur lång tid brukar detta ta?

8 886 Inlägg
3 oktober 2011
Skatten betalas tillbaka till den som var ägare när skatteplikten upphörde eller ändringen skedde. Om ägarbyte och avställning eller avregistrering anmäls samtidigt på registreringsbeviset, betalas skatten tillbaka till den nya ägaren.

I TS fall är det den förra ägaren som fått tillbaka pengarna.

Källa: Transportstyrelsen

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

149 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Hamilton skrev:
till den som var ägare när skatteplikten upphörde eller ändringen skedde.

Vänta nu, borde inte jag få skatten då?
Jag var väl ändå ägare då ändringen skedde?

Sök