SFRO skrev:
GRÄNSER FÖR VRIDMOMENT OCH EFFEKT
Ingen direkt ändring jämfört med tidigare men förtydliganden:
För bil som INTE är ombyggt fordon gäller:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
För bil som ÄR ombyggt fordon gäller som tidigare:
Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max.
Om ingen uppgift finns från tillverkaren kan effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!
Alternativt kan max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK
Eftersom samtliga modeller av E46 mig veterligen är helfordonsgodkända finns inte en tillstymmelsen av en chans att få bilen igenom besiktning med en V10, så ny registreringsbesiktning lär krävas. Vid en sådan gäller ovanstående.
Hur du än vrider och vänder på det kommer kombinationen E46 + V10 aldrig bli laglig i Sverige såvida du inte a) får intyg från tillverkare/generalagent eller b) med
permanenta extravikter ökar bilens tjänstevikt till cirka 2 486 kg.
Det förstnämnda vore du troligtvis först i världen med om du lyckades då BMW av princip inte lämnar intyg för effektökning av sina modeller, och vad beträffar det andra alternativet så misstänker jag att bilen inte är byggd för sådana vikter och alltså inte kommer att godkännas konstruktionsmässigt.
Om du absolut vill ha en E46 med större motor eller fler cylindrar är nog ditt enda alternativ att använda dig av en M62B40/B44 och satsa på ombyggt fordon då du kan klara dig på regeln för 15 kW/100 kg.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex