2838
Sök

Audi A4 quattro

Sa du sten?
189 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Tjenixen! smile

Jo nu går jag i tankarna att köpa ny bil och är väldigt sugen på en audi a4 quattro runt -95 -96.

Men frågan är vilken motor man ska satsa på.
De jag funderar på är 2.8l V6'a eller 1.8l med turbo.

Antar att det är lättare att trimma turbomotorn och på så vis få ut mer effekt men rent generellt annars så är jag mer sugen på V6an av nån anledning.

Vad finns det för för o nackdelar med de olika motorerna. nån som har nån personlig erfarenhet av bilarna? vad tycker ni/ skulle ni satsat på?

Lastbilschaufför
257 Inlägg
2 februari 2012
Jadu, vart ska man börja? wink

V6:an är faktiskt strypt så du kan få närmare 200 hk i den med lite modifikationer på gasspjäll och lite på topparna.
Den drar skapligt mycket soppa (Ren stadstrafik får man räkna med runt 1.3L/Mil), men förbrukningen sjunker en aning om du gör modifikationerna som jag skrev ovan.

V6:an har lite sjukdomar att den kan läcka olja ifrån t.e.x ventilkåpspackningen + några få andra ställen som jag inte kommer på nu vad dom heter på rak arm wink

Det positiva (som jag tycker) är att det är förjäkla fin gång i motorerna och dom är starka smile
Har kört Biltrailrar med både 2.6:an och 2.8:an och dom är som jag skrev förvånansvärt starka enligt mitt tycke.

1.8T är en fin motor det med, jag är tyvärr inte lika påläst om den men ska göra ett försök ändå wink

Den är ju lite mer trimvänlig än V6:an, men går du över ca 1 Bar i laddtryck så börjar turbon på att säga ifrån på 150hästarn.
Vill du köra lite billigt så ska du välja denna p.g.a drar mindre soppa, kostar mindre att serva osv,osv smile

Hoppas det blev lite klarare om motorerna så här mitt i natten.. Tror jag fick med det väsentligaste här iaf smile

Mvh Danne

Four Rings To Rule Them All

Mr. AUDI !
642 Inlägg
2 februari 2012
kan säga att just V6 e rätt jobbiga med att läcka olja lite här o var, finns jue för o nackdelar med sugmotorer o turbomotorer, e du sugen på trimma satsa på 1,8T isf...

Four Rings To Rule Them All!

Sa du sten?
189 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Hmm.. okey. så mycket olja som läcker alltså.
Antar att det bara är att byta packningar då eller brukar dom gå sönder snabbt och läcka ändå?

Tackar för svar förövrigt uppskattas! smile

48 Inlägg
2 februari 2012
Audi är en underbar bil. Haft många Audi å jobbar på Audi.
V6 förbränner olja och drar rätt mkt soppa men med rätt avgassystem får du underbar ljud.
1.8t är vags mest framgångsrik motor men vevhusventilationen spökar ibland.

1.8t lär vara lättsåld sedan när du tröttnar samt att det finns massa trim till den.

Svårt val men jag hade bog satsat på V6 . Man kan alltid slänga turbo på den smile

Lastbilschaufför
257 Inlägg
2 februari 2012
WhySoSerious skrev:
Hmm.. okey. så mycket olja som läcker alltså.
Antar att det bara är att byta packningar då eller brukar dom gå sönder snabbt och läcka ändå?

Tackar för svar förövrigt uppskattas! smile

Är packningarna bytta av nån som inte är en klåpare, så ska du klara dig x antal tusen mil smile

Mvh Danne

Four Rings To Rule Them All

190 Inlägg
2 februari 2012
1,8t är en lättskruvad motor och relativt billig att få pulver i.
Dock hade nog satsat på en 2,8 och planera turbo eller kompressor i.
Men det kan väl ha att göra med att jag har börjat tröttnat på att skruva på 1,8t med.
wink

"Svajande tomgång, avgasknallar och en ny luftmassemätare per år på en originalare, de e najs!" /Marcus "Mäki" Källström

Volvotrimmare
323 Inlägg
2 februari 2012
Jag skulle satsa på 1,8t för dom motorerna går bra, aldrig gillat v6 drar för mycket soppa:)

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!

Sök