3074
Sök

Karossbyte, chassinummer?

17 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Hej,

Jag har en fundring ang byte av kaross.
Min Ritmo är en Abarth konverterad vanlig 70CL, men jag har hittat en Ritmo Cabbe utomlands som verkar vara ok i både kaross & sufflett.
Om man skulle köpa denna och ta hem den och sedan "föra" över allt från min gamla till den nya karossen hur gör man med reg besiktning ang chassinummer?
Eftersom det inte går att skaffa fram en sufflett till någorlunda billigt pris så verkar det som om att köp av hel bil och sedan plocka delarna är billigare, kanske inte enklaste.

någon som gjort något liknande med vilket märke som helst?

mvh

Uffe

17 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Kom på att jag skulle oxå skriva, om man inte tänker imprtera bilen som man köper bara för delarna?
eller om man ev måste importera den först innan man kan göra något

612 Inlägg
5 februari 2012
Ska det vara lagligt är det den nyköpta bilen du får registrera in, eftersom karossen i princip är bilens identitet. Å andra sidan fuskas det ju en del med identitetsbyten på karosser, där t.ex. nyare Volvo 240 får chassinummer överflyttade från en -75 för att slippa avgaskraven som kom -76. Nackdelen är att om det upptäcks står du där med en bil som inte kommer bli laglig igen utan att bevisa exakt vad det är för kaross och varifrån den kommer - och alla identitetsmärkningar är ju urkapade i samband med bytet...

17 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Tackar för svaret. Då förstår jag och det var det som jag trodde.

Sök