3254
Sök

Har en v70n 2.4t 2000 missar lite på fullt gaspådrag.

10 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#1
Min 2.4t V70 2000  svarar inte riktigt på kraftigt gaspådrag bromsar liksom till men kommer igen vid ytterligare gaspådrag. Har fått en fel kod 6805 Avgasturboladdarens laddningstryck för hög. Någon som vet något om detta??? Är det en sensor eller givare som styr detta???
Senast redigerat av kjelle46 (10 mars 2012)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
9 mars 2012
#2
V70 T4?
Har du kollat vad du har för laddtryck?

Autotech

10 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#3
Hej. Nej tyvärr har inte hunnit mäta trycket. Skall tillbaka till verkstaden. Var och bytte olja på automatlådan bilen gått 17 000 mil kändes lite trög i växlingen trodde att den inte hängde med vid kraftigt gaspådrag. Men efter oljebyte och provkörning så enligt verkstaden så fungerar lådan perfekt men fenomenet att motorn bromsar till och inte vill fortsätta att varva ett litet ögonblick men kommer igen vid ytterligare gaspådrag fanns kvar. Gjorde därför en felsökning och fick fram detta fel. Finns det någon sensor som styr avgasturboladdarens laddningstryck??? och var sitter denna ?? Vilket kan påverka detta tryck annars?? Tacksam för förslag.

2 174 Inlägg
10 mars 2012
#4
Vevhusventilationen stryper motorn, du kommer trycka sönder packbox mellan motor o låda. Kolla om det är blött där.

Och V70 har aldrig gjort en t4, bara t5, 2,4t, 2,5t mm....g4 sitter endast i s/V40 med 4 cylindrig motor


724 Inlägg
10 mars 2012
#5
du kanske menar laddtryckregulatorn, den som brukar sitta vid luftburken. den styr laddet.


10 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#6
Helt rätt ska vara 2.4t  147 kwh tvåan försvunnit. Inget oljeläckage. Laddningtrycksregulartor styr den även avgasturboladdarens tryck ? Det sitter två st (givare,sensorer) på lufttillförsel alldeles under insug detta rör kommer från där kylen sitter sedan går ett över ventilkåpan till avgasgrenrörsidan, vilken funktion har dessa?Är det kylning till AC ? Vad styr wastegate ventilen?? Det var bättre förr, är novis på all elektronik samt exakt hur turbon fungerar.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
12 mars 2012
#7
Kan vara magnetventil alt. laddtrycksgivare. Hade det varit laddtrycksgivaren tycker jag dock att felkoden borde specat enbart den och inte bara en allmän kod om att laddet ligger högt.

Börja med att koppla ur magnetventilen (elkontakten) och se om bilen går rent efter det. Gör den det så är det högst troligt att den är trasig. Magnetventilen är den som sitter fäst på luftburken med 3 slangar och 1 kabel inkopplade. Dra bara ut elen alltså.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
13 mars 2012
#8
F4S4N skrev:
Kan vara magnetventil alt. laddtrycksgivare. Hade det varit laddtrycksgivaren tycker jag dock att felkoden borde specat enbart den och inte bara en allmän kod om att laddet ligger högt.

Börja med att koppla ur magnetventilen (elkontakten) och se om bilen går rent efter det. Gör den det så är det högst troligt att den är trasig. Magnetventilen är den som sitter fäst på luftburken med 3 slangar och 1 kabel inkopplade. Dra bara ut elen alltså.

Fast kommer ju få felkod på magentventilen då om man kör utan.

Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
13 mars 2012
#9
Busgrabb skrev:
F4S4N skrev:
Kan vara magnetventil alt. laddtrycksgivare. Hade det varit laddtrycksgivaren tycker jag dock att felkoden borde specat enbart den och inte bara en allmän kod om att laddet ligger högt.

Börja med att koppla ur magnetventilen (elkontakten) och se om bilen går rent efter det. Gör den det så är det högst troligt att den är trasig. Magnetventilen är den som sitter fäst på luftburken med 3 slangar och 1 kabel inkopplade. Dra bara ut elen alltså.

Fast kommer ju få felkod på magentventilen då om man kör utan.

Nix. Det är inget som registreras permanent iaf. Bara till att koppla in den igen om det inte är det som är felet smile

Kopplar du ur den så ska bilen lägga sig på grundladd och gå som vanligt utan ryck osv. Gör den inte det så är det inte magnetventilen som orsakar problemet. Lätt att börja med att testa det då de tar ca 5min att kolla.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

10 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#10
Helt fantasktiskt är superglad nu. Kopplade bort kabeln till magnetventilen då gick motorn rent vid fullt gaspådrag hela vägen ut inte samma ork men den missade inte. Jag vill tacka er för den hjälp jag fick med detta vilket sparade mig en massa tid och kanske kostnader vid ett ev verkstadsbesök, skönt att det finns personer som hjälper till som ni gör. Tack. Bara en fråga till är denna magnetventil svår att byta ? Klarar jag det själv hemma i garaget ?

10 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#11
Var väl lite snabb skrev utan att tänka efter. Magnetventilen är det den som de 3 slangarna sitter på ?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
13 mars 2012
#12
kjelle46 skrev:
Var väl lite snabb skrev utan att tänka efter. Magnetventilen är det den som de 3 slangarna sitter på ?

Japp. Det är bara till att byta. Ta EN slang i taget när du byter, så att du inte kommer bort dig. Det är lätt hänt! wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

10 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#13
Tack F4S4N.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
14 mars 2012
#14
F4S4N skrev:
Busgrabb skrev:
F4S4N skrev:
Kan vara magnetventil alt. laddtrycksgivare. Hade det varit laddtrycksgivaren tycker jag dock att felkoden borde specat enbart den och inte bara en allmän kod om att laddet ligger högt.

Börja med att koppla ur magnetventilen (elkontakten) och se om bilen går rent efter det. Gör den det så är det högst troligt att den är trasig. Magnetventilen är den som sitter fäst på luftburken med 3 slangar och 1 kabel inkopplade. Dra bara ut elen alltså.

Fast kommer ju få felkod på magentventilen då om man kör utan.

Nix. Det är inget som registreras permanent iaf. Bara till att koppla in den igen om det inte är det som är felet smile

Kopplar du ur den så ska bilen lägga sig på grundladd och gå som vanligt utan ryck osv. Gör den inte det så är det inte magnetventilen som orsakar problemet. Lätt att börja med att testa det då de tar ca 5min att kolla.

Felkoden kommer om man kör med kontakten urdragen men kanske inte är en så allvarlig kod så den tänder motorlampan.

Autotech

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
14 mars 2012
#15
Busgrabb skrev:
F4S4N skrev:
Busgrabb skrev:

Fast kommer ju få felkod på magentventilen då om man kör utan.

Nix. Det är inget som registreras permanent iaf. Bara till att koppla in den igen om det inte är det som är felet smile

Kopplar du ur den så ska bilen lägga sig på grundladd och gå som vanligt utan ryck osv. Gör den inte det så är det inte magnetventilen som orsakar problemet. Lätt att börja med att testa det då de tar ca 5min att kolla.

Felkoden kommer om man kör med kontakten urdragen men kanske inte är en så allvarlig kod så den tänder motorlampan.

Nej precis. Och den lagras inte alltid heller. Min klagade ingenting på tcv sist jag läste felkoder (för 2 veckor sedan) och den har varit utdragen mellan felkodsraderingarna.

Gick igenom alla koder som hade lagrats. Va 10-11st. Hade tillgång till VIDA så jag ville se allt som bilen klagade på. Var bl.a mycket koder om att jag inte har kvar original-stereon och att det var damm i insugsfläkten för klimatpanelen, haha big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

10 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#16
Hej alla vänner. I dag har jag bytt magnetventil köpte en på bilia. Bilen går nu perfekt ingen misständning eller dylikt. Kopplat upp den via datorfelsökning , inga fel. Allt är perfekt, kraft ,ork m.m. är helt ok. Tydligen finns det flera olika problem vet inte kanske hade jag tur. Men om det är någon som läser detta med samma problem så prova, kostar så lite. Är helnöjd nu.


Sök