Väcker liv i denna tråd igen för att klargöra lite
Skillnader på 9-5:
Aero 00-01 - 230hk och TD04 15T
Aero 02-05 - 250hk samma turbo.
Aero 06-11 260hk turbo?
skillnad mellan 00-01 och 02-05 är att 2,3t (185hk) och Aero fick bättre topp och ventiler.
Vad gäller övriga 2,3t 98-00 hade 170hk, medans 01 började dom med 185hk.
Vad som är billigast mellan 2,3t och Aero beror på vad man har råd med.
Jag köpte en 2,3t Vector (185hk), satte i TD04 16T #6 och 3" halvsatts och lade in en Aero programvara (250hk/350nm). Funkar kanon och försäkringen är den samma. Detta blev inte så safftigt, då turbon ändå behövde bytas så slog ja till på en större direkt, programvaran kostade inget (släkting som fixade)
De som mer skiljer på min och en Aero (02-05) är nu koppling, bromsar och chassi, vad ja vet. Men mina original delar håller väl för detta, men kag ska ändå uppgradera alla dessa då mer effekt ska plockas ut så småning om.
Vad gäller ombyggnad till T5 bottendel så stämmer de med att man behöver byta kolvar+stakar för att de ska funka. Man måste oxå köra med T5 toppackning, om man inte väljer att svarva ner kolvarna 1,1mm och köra med T7 packning ist (vilket är att föredra). Denna operation ska jag genomföra, fast jag ska även köra med T5 kamaxlar från en 9000 2,3 sug motor. Detta är dock inte nödvändigt om man inte har tänkt plocka ut mer effekt.
Hoppas detta ger lite mer klarhet
Tjao