3124
Sök

Brusten generatorrem Mazda Premacy 02

8 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Hej
Jag har en Mazda premacy från 02 som gått ca 18000mil. Idag upptäkte jag att generatorremen har gått av. Jag vet inte riktigt hur mycket den har körts så då den inte har körts sedan nyår. Jag försökte också att snurra generatorn med handkraft men det gick inte, bör det gå?
Är det bara generatorremen som behöver bytas eller är generatorn sönder också? Vad jag kan se så ligger generatorremen innanför kamremen och då undrar jag om det är lika bra att byta den också om man ändå måste plocka av den. Den ska ändå bytas vid 20 000mil. Kan jag köra bilen om generatorremen gått av eller tar den skada av det? Jag inser att jag inte kommer så långt på batteriet men går det att köra lite?

Många frågor... Hoppas någon kan hjälpa mig! Är det svårt att byta? Vad skulle det kosta hos verkstad?

604 Inlägg
2 april 2012
Kan du inte snurra på generatirn så är den skuren, alltså generator byte. Hittills aldrig sett en motor med generatorrem inanför kamrem så det behöver du nog inte fundera på, dock inte sagt att kamremmen inte bör bytas.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

Mazda Über Alles
121 Inlägg
4 april 2012
generatorn får du byta som sagt ska gå lätt att snurra hjulet för hand, sedan är det servoremmen som ligger utanpå generatorremmen och får lossas vid byte/mont av ny gen-rem. bilen kommer ju som du skriver inte ladda och ljuset, fläkt + lite till kommer inte funka så bra. så den bör byta du byta snarast. inte så farligt svårt att byta om man har lite vana med att meka med bilar. pris är ju lite olika från verkstad med timpeng och priser på delar så svårt att säga
cmdbadass skrev:
Hej
Jag har en Mazda premacy från 02 som gått ca 18000mil. Idag upptäkte jag att generatorremen har gått av. Jag vet inte riktigt hur mycket den har körts så då den inte har körts sedan nyår. Jag försökte också att snurra generatorn med handkraft men det gick inte, bör det gå?
Är det bara generatorremen som behöver bytas eller är generatorn sönder också? Vad jag kan se så ligger generatorremen innanför kamremen och då undrar jag om det är lika bra att byta den också om man ändå måste plocka av den. Den ska ändå bytas vid 20 000mil. Kan jag köra bilen om generatorremen gått av eller tar den skada av det? Jag inser att jag inte kommer så långt på batteriet men går det att köra lite?

Många frågor... Hoppas någon kan hjälpa mig! Är det svårt att byta? Vad skulle det kosta hos verkstad?

snart på en väg nära dig

Sök