Hej!
Rätt nyligen har den börjat missköta sig. Började mitt under vintern, när den är startad med kall motor har den inte velat hålla sig vid liv, så jag antog tomgångsmotorn, Denna rengjordes grundligt men felet kvarstod. skitsamma tänkte jag, jag kan leva med att trampa på gasen några gånger vid start.
Nån vecka senare började det bli värre, men mer av ryck, misständningar. Och så började motorlampan lysa, felkoden säger random / multiple missfire. Så jag är tvungen att pumpa lite mer på gasen för att hålla han vid liv. Felkoden kommer inte upp alla starter, även om felet är där alla starter.
Tiden går och felet blir mer påtagligt vid varje start. Jag får pumpa mer och mer på gasen och i dagsläge kan jag glömma att åka någonstans innan temperaturen har ökat. Ibland rycker och slår det så pass att man tror att den bara går på 2 burkar, och till och med dör.
Och nu går den inte heller helt rent vid jämna varv samt varv under 2000, trots "arbetstemperatur", därefter skjuter det på precis som vanligt ( i princip, man kan känna enstaka ryck).
Stiften är bytta, har testat med volvo original, Bosch FR7DP, och NGK PFR6G. Spolarna är noggrant genomgångna efter sprickor och jag har även testat med 2 andra spolar som fungerar i annan bil. Kablarna till dom andra cylindrarna är flång nya, Luftfiltret är bytt och luftmassemätaren är "rengjord" med, för ändamålet avsedd, spray. Har sökt efter läckage på slangar och dyl utan resultat, Men inget har förändrats. Eftersom felet mer eller mindre blir bra när temperatur i motor uppnåtts har jag inte felsökt soppa tillförseln ännu.
Under tidens gång har 3 olika felkoder visat sig, Misständningarna, uppenbarligen, 02 sensor låg signal och MAF låg signal.
Att tillägga är Lamdasonden ny har gått max 2000mil och LMM ganska ny, gått max 12000mil. Har även kollat med OBD2 läsaren på live-värdena och det säger ju inte mig så mycket tyvärr men under tomgång kan jag se att LMM mäter mellan 0,232-0.714 lb/min, stora diffar vilket antagligen beror på att tomgången vandrar mellan under 500 strecket och 1000. Enstaka gånger fattar han själv att han håller på att dö, och justerar varvet till ca 1200 för att några sekunder senare gå ner och fortsätta med att strula.
Lamdan vandrar mellan 0.035-0.140v. Vilka värden som är normala och inte vette tusan, det överlämnar jag till den som kan (om nån kan).
Medans jag kollade igenom menyerna i läsaren hittade jag "IGN ADV(deg)" vilket jag antar är hur många grader den avancerar tändningen. och det värdet rörde sig rätt mycket, mellan 0.0 och 10.0 på den ojämna tomgången. När tomgången blev något stabil stannade den på 0,0 prick. Kan det ha något med problemet att göra?
Någon vänlig själ som har en lösning eller har lust att bolla ideer? Jag tror det är något fel på LMM, även om värdena ( i mina ögon) ser naturliga ut.
Har jag missat något väsentligt, hojta till så kompletterar jag bäst jag kan
Oerhört tacksam för hjälp! Och tack för att du orkade läsa hela novellen