2879
Sök

Jeep Grand cherokee -97 Dör

Studerande tekniker
5 Inlägg
23 juni 2012
Trådstartare
#1
Tjenare jag har en Jeep Grand Cherokee -97 med 5,2 l motorn, som dör efter en stund.

Den startar jättefint och går fint på tomgång sen så går den ner och pendlar mellan 100-400 varv och dör så småningom, reagerar fint på gasen när den går på tomgång men när den hamnat i det "låga läget" så dör den mer eller mindre när man trycker på gasen. Förra ägaren hade den på felsökning för detta och dom sa att det var reläet till bränslepumpen som var kasst men jag har prövat byta mot ett annat och det är inga problem alls med reläet! Soppa får den om man kollar med luftskruven på fuelrailen för du kommer det direkt.

Någon som vet något om detta problem?

Tacksam för alla svar:)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
24 juni 2012
#2
Prova att mäta soppatrycket, min 4.0l cherokee drabbades av pumpras och då gick den fint ett tag tills pumpen blivit ljummen, då hackade den & stannade.
Jag vet inte men det låter lite som att din skulle kunna ha problem med kallstartsanordningen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Studerande tekniker
5 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#3
Okej får ta och kolla det tack för tipset:)

440 Inlägg
24 juni 2012
#4
Kollat ev. felkoder samt om motorlampan lyser?

Studerande tekniker
5 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#5
Ne har inte kollat några felkoder och har inte sett någon lampa lysa men har funderat på om jag ska ta dden till en verkstad

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
25 juni 2012
#6
Felkoder uppträder inte vid t.ex kass pump, relä, filter osv.
Koder får man ju bara på saker som är integrerat i motorns styrsystem med sensorer & jox, tar tyvärr långt ifrån alla fel.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

440 Inlägg
25 juni 2012
#7
Men det kostar inget att kolla felkoderna genom att vrida nyckeln i tändningen, alltid bra att ev. kunna utesluta en grej smile

TS, Berätta lite mera om problemet, uppstår det vid körning och/eller tomgång? Startar den direkt efteråt eller behöver den kallna? Om den inte startar direkt, har du då felsökt om problemet gäller bränsle eller tändning? (antar att det gäller bränsle..), kolla med stargas samt om stiften slår gnistor eller om du har en gnistprovare.

Studerande tekniker
5 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#8
RD_87: ne det är ju helt sant

Cryslerstratus: Det kan man ju göra lite synd bara att det står på tyska och det kan inte jag:|
Det uppstår vid både körning och tomgång, den startar direkt efter eller iaf 2 min efter den dött men då går den lika dåligt som innan. Ne jag har inte gjort något alls än för jag tänkte att jag frågar här först och kanske kan få några tips på vad det kan vara så kollar jag ju det först:)

Studerande tekniker
5 Inlägg
6 juli 2012
Trådstartare
#9
Tänkte försöka mäta bränsletrycket nu i helgen och undrar om det är någon som vet vad bränsletrycket ska ligga på?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
9 juli 2012
#10
Ashhome skrev:
Tänkte försöka mäta bränsletrycket nu i helgen och undrar om det är någon som vet vad bränsletrycket ska ligga på?

Har boken i garaget, ska försöka komma ihåg att läsa den imorn. smile Men jag vill minnas att drifttrycket ska ligga kring 30psi / 2bar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

440 Inlägg
9 juli 2012
#11
Om din motor har en ventil i motorrummet att testa bränsletrycket så ska det ligga på cirka 50 psi, ev. lite under eller rentav högre.

Är det lägre än 44 psi så är något fel.

Mvh

4 Inlägg
13 juli 2012
#12
Låter som mitt problem när jag fick motorstopp inne på återvinnigscentralen (ett tecken från ovankanske?!)
Då var det batteriet som var dåligt, bilen startade jätte snällt, gick jätte bra på tomgång, jag kunde köra ca 20 meter, sen dog den. Startade lika fint igen och så höll den på så. Då ställde jag mig på tomgång i 15 min, då hade batteriet laddat så pass att jag hann komma upp i fart och kunde ta mig hem, har haft det problemet flera gånger men allt blir bra bara jag sätter den på laddning då och då.

/Katarina


Sök