3409
Sök

AC kopplingen / Kompressor lager knack (Film) Saab9-3

61 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#1
Efter jag körde hem från jobbet idag och skulle precis parkera bilen och stänga av så hörde jag ett knackade från ACn. Öppnade huven för o kika så märker jag att hjulet som sitter på kompressorn slår i sidled medans det knacker, men står helt still när det låter normalt.

Bilen är nyköpt och enligt ägaren så var ACn renoverad för kort tid sedan.
Kan det vara lagrerna i kompressorn eller bara hjulet som är dåligt åtdraget?

Film:

http://youtu.be/SCdJYNYVxJI

Tack i förhand
Fredrik

629 Inlägg
23 juli 2012
#2
Kyler den som den ska?
Om magnetplattan vobblar borde ju a/cn kyla som den ska iallafall (om kompressorn är frisk dvs)?

Definera renovera, endel anser att fylla på gas är renovera smile
Senast redigerat av Dagge88 (23 juli 2012)

Mröh

61 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#3
Dagge: Den kyler som den ska.


Iomed att gubben som sålde inte är bilexpert så har han ingen aning vad som gjordes vid, han trodde det var magnetkopplingen som byttes.

629 Inlägg
23 juli 2012
#4
Då är det lugnt, magnet plattan som är i obalans bara, hade varit värre om kompressorn inte kylde = kompressorhaveri.
Tråkigt ljud, men borde la gå att byta / balansera eller nått antar jag smile

Edit: skaffa en beg kompressor från blocket / skroten och sätt dit, hyffsat lätt och låt sedan någon vacuumköra och fyll på.
Senast redigerat av Dagge88 (23 juli 2012)

Mröh

Hemmainstruktör
641 Inlägg
23 juli 2012
#5
Låter som kompressorn gjort sitt. Kan vara att det sitter i hjulet också, lättast är att ta av remmen och känna om du har glapp i axeln eller remhjulet. Så mycket som det klapprade borde det kännas också för hand.
Själva hjulet sitter på plats med en låsring så det drar man inte åt, bara monterar på plats. Den har separata lager från kompressorn så kan vara dom som gått. Muttern i mitten håller magnetkopplingen på plats och om den inte är dragen eller har fel distans brukar det bli skrikande ljud istället eller att den inte får kontakt alls.

Axeln = Kompressor kass
Remhjul = Magnetkopplings lager kass.

Billigast brukar vara att ta en beg. komplett dock om du hittar någon fräsch på bildelsbasen.se tex. och får någon att göra jobbet.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

61 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#6
Tackar för alla svar, fick svar från förra ägaren och han säger att magnetkopplingen byttes för ca 2-3 veckor sedan.

Hemmainstruktör
641 Inlägg
23 juli 2012
#7
elmhstar skrev:
Tackar för alla svar, fick svar från förra ägaren och han säger att magnetkopplingen byttes för ca 2-3 veckor sedan.

Om det är gjort på en riktig verkstad så borde du ha ett års garanti på arbetet och minst ett år på delarna.
Skulle själv kontaktat dom å sett vad dom kan göra åt dig.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd

61 Inlägg
23 juli 2012
Trådstartare
#8
Ska göra det imorgon om dom inte har semesterstängt. I värsta/bästa fall slänger jag på en kortare rem och drar förbi kompressorn så jag kan köra med bilen iallafall.

197 Inlägg
24 juli 2012
#9
Låter som ägaren försökt byta lagret i remskivan utan en verkstadspress och använd en hammare istället. Böjde remskivan och den knackar mot hubben när magneten dras in. Skadad i alla fall. Slarvigt.

Jag heter AutoCool. Can you .se why?

61 Inlägg
24 juli 2012
Trådstartare
#10
AutoCool: Det var en firma i helsingborg som fixade ACn. Ska ringa på måndag och se vad de är som är gjort.


Sök