Audi 80 droppar olja. (Samt fläktrem tjuter)

-Henkie-
29 augusti 2012 · 43 Inlägg

Hej! Har nyligen inhandlat en Audi 80 helt ovetande om ett litet oljeläckage, tidigare ägare påstår sig inte ha vetat om det heller. Märkte det när jag skulle fylla på olja första gången och det var snustorrt alltså inte en droppe olja fanns i bilen.
Dagen efter tittade jag under bilen och såg att det läckt lite olja, inga stora mängder, bara några få droppar. Försökte lokalisera felet men utan framgång.
Det VERKAR mest droppa när bilen är varm men har inte dragit några slutsatser om detta.

Bilen är alltså en Audi 80 av 1993 års modell.
Det är 2,0 liters motorn på 115 häst i.
Bilen är körd runt 22000 mil.

Mvh

Senast redigerat av -Henkie- (24 september 2012)

te_wik Forummoderator
1 september 2012 · 12 813 Inlägg

Det enda du egentligen kan göra är att rengöra bort allt gammalt olja och smuts och sedan ha igång bilen en stund och försöka lokalisera läckaget.

I framkant på motorn har du ju tre packboxar. Vevaxel, aggregataxel och kamaxel.
Utöver det har du ju oljetrågspackningen samt bakre vevaxeltätning. Det är väl de vanligaste ställena för läckage på dessa motorer.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
-Henkie-
24 september 2012 · 43 Inlägg

Ska köpa en ny sats med packningar och försöka byta och på så sätt få bukt med oljeläckaget (börja med de enklaste och troligaste).
Jag testa att dra åt ventilkåpan då den satt relativt löst och en skruv var gängpajj så det blir att fixa en ny.

Dock står jag nu inför ett nytt problem som jag tycker är lite lustigt. Fläktremmen börjar tjuta ENDAST vid fullt rattutslag. Det enda jag kan tänka på som det skulle vara fel är om det skulle vara något hydrauliskt fel. 

Tacksam för svar.

Senast redigerat av -Henkie- (24 september 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang